شناسهٔ خبر: 25906 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اجرای ۲۵۰ طرح راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد / نصب دستگاه کمک ناوبری در فرودگاه یاسوج/ آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن یاسوج - اقلید

راهسازی مسئولان عمرانی کهگیلویه و بویر احمد با توجه به اهمیت بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل برای رونق صنعت گردشگری و بخش کشاورزی به عنوان دو ظرفیت مهم توسعه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در این مسیر گام های بلندی برداشته‌اند. اجرای ۲۵۰ طرح راهسازی این استان از جمله پروژه چهارخطه یاسوج - سمیرم به طول ۴۰ کیلومتر، پروژه چهارخطه یاسوج - شیراز به طول ۳۷ کیلومتر، پروژه چهار خطه یاسوج - بابامیدان به طول ۱۵ کیلومتر، محور ارتباطی دوگنبدان- بهبهان به طول ۳۷ کیلومتر از مهمترین طرح‌های راهسازی در دست ساخت کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شروع عملیات اجرایی ساخت جاده‌های چهارخطه، توسعه راه‌های اصلی و روستایی، شروع به کار راه‌آهن یاسوج به اقلید و افزایش پروازهای فرودگاه‌های یاسوج و دوگنبدان دستاورد این کوشش است. آرمانی که در صورت تحقق کامل ،حمل و نقل کالا از استان‌های جنوبی به شمال، کاهش خسارت‌های سوانح جاده ای و خارج شدن بخش های محروم این استان از بن بست ارتباطی، کمترین مزیت آن است.

در این زمینه مسئولان مختلف استانی بر ضرورت‌ها و طرح‌های در دست اجرای این استان، هر یک از زاویه‌ای تاکید دارند.

مدیرکل راه وشهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: ۲۵۰ طرح راهسازی در این استان در حال اجراست. پروژه چهارخطه یاسوج - سمیرم به طول ۴۰ کیلومتر و با میانگین پیشرفت فیزیکی حدود ۴۵ درصد ،پروژه چهارخطه یاسوج - شیراز به طول ۳۷ کیلومتر و با میانگین پیشرفت فیزیکی ۸۲درصد، چهار خطه یاسوج - بابامیدان به طول ۱۵ کیلومتر و پیشرفت فیزیکی ۸۵درصد ، محور ارتباطی دوگنبدان- بهبهان به طول ۳۷ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی بالای ۲۰ درصد ازمهمترین طرح های راهسازی در دست ساخت کهگیلویه و بویراحمد است. همچنین  محور چرام- دوگنبدان- باباکلان-گناوه ، دهدشت – چرام و محور دهدشت – طولیان را از دیگر طرح های مهم حوزه راهسازی استان به شمار می‌رود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز با تاکید بر این که بخش زیادی از طرح‌های بزرگراهی این استان درآستانه بهره برداری است گفت مراحل ساخت بخش مهم دیگری نیز با سرعت مطلوب ادامه دارد.

پژمان نیک اقبالی افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج از یک پرواز در هفته به شش پرواز را یکی از مهمترین خدمات حوره حمل و نقل هوایی دانست وافزود: راه اندازی دستگاه کمک ناوبری D.VOR فرودگاه یاسوج برای جلوگیری از لغو مکرر پروازهای این فرودگاه از دیگر اقدام های مهم این بخش است.

وی از تخصیص ۲۳۰ میلیارد ریال برای عملیات اجرایی تطویل باند فرودگاه یاسوج خبر داد و گفت: ۵۰ درصد این میزان اعتبار را استان و بقیه از سوی شرکت فرودگاه های کشور تامین خواهد شد. 

وی احداث راه‌آهن یاسوج - اقلید را نیز به عنوان یکی از نیازهای اساسی مردم این استان دانست و گفت: حدود ۲۳ کیلومتر از خط ریلی راه آهن یاسوج - اقلید به مناقصه رفت و عملیات اجرایی آن نیز از سمت اقلید آغاز شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز افزایش ساخت بزرگراه های کهگیلویه و بویراحمد را بیانگر توجه دولت یازدهم دانست و گفت: دو هزار و۵۰۰میلیارد ریال اعتبار برای زیرساخت های جاده ای این استان در سال ۹۴ هزینه شد.: بخش عمده ای از این اعتبار برای چهار خطه بابامیدان، گچساران به بهبهان،جاده اصلی چرام به باباکلان و یاسوج به سپیدان و سایر طرح های راهسازی کهگیلویه و بویراحمد هزینه شده است.

تاجگردون با وجود شتاب بخشی به تکمیل پروژه های راهسازی این استان در دولت یازدهم اظهار کرد: اما راه های برخی از مناطق این استان مانند شهرستان کهگیلویه دارای محرومیت های زیادی است که نیازمند توجه ویژه دولت است. یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت جاده محور گچساران به بندر گناوه، ۳۵۰ میلیارد ریال از این اعتبار به چهارخطه گچساران، بابامیدان، بهبهان، ۸۰ میلیارد ریال به باشت چرام و ۴۵ میلیارد ریال نیز برای جاده کمربندی گچساران در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به محرومیت های تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه زیرساخت های جاده ای بیان کرد: تا قبل از دولت یازدهم ۱۴ کیلومتر روشنایی در جاده های گچساران وجود داشت در حالی که در سه سال اخیر ۳۰ کیلومتر روشنایی جدید به آن افزوده شده است. تکمیل طرح های بزرگی مانند جاده پاتاوه به دهدشت، باباکلان به چرام، چهارخطه گچساران، بابامیدان، بهبهان ، شتاب بخشی به طرح راه آهن یاسوج به اقلید و توسعه بزرگراه ها از راهکارهای توسعه راه های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد است.

حسن فدایی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برای تکمیل جاده ملی پاتاوه - دهدشت یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت. افزود: این میزان اعتبار از محل بودجه ملی خزانه برای این پروژه بزرگ در نظر گرفته شده است. در صورت جذب این اعتبار جاده ۱۳۷ کیلومتری پاتاوه به دهدشت تا دو ساله آینده بهره برداری خواهد شد. میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح ۶۷ درصد است.عملیات اجرایی ساخت جاده ارتباطی پاتاوه به دهدشت که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به کهگیلویه و بویراحمد است در سال ۱۳۷۳ آغاز شد.

فدایی میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را افزون بر یکهزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: قطعه اول این محور ارتباطی از روستای گندی خوری شهرستان دنا تا سرچنار به طول ۲۶ کیلومتر است که در سال ۸۷ به بهره برداری رسید. قطعه دوم این طرح نیز از سرچنار تا منطقه لوداب بویراحمد به طول ۲۸ کیلومتر در دست اجراست. قطعه سوم نیز از منطقه لوداب تا کوه پات به طول ۶۳ کیلومتر و قطعه چهارم نیز از کمربندی غربی شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه است که این قطعه نیز به بهره برداری رسیده است.

وی افزود:این جاده ارتباطی ۱۳ دهنه تونل به طول حدود هشت کیلومتر و ۵۵۰ ابنیه فنی دارد و یکی از بزرگترین پروژه های در دست اجرا در این استان است. با بهره برداری از این طرح ضمن کوتاه تر شدن مسیر اصفهان به بنادرجنوبی کشور، بیش از ۴۰۰ روستا در دو شهرستان بویراحمد و کهگیلویه و جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت جاده مناسب برخوردار خواهند شد.در سال ۹۴ پیش بینی ما این بود که در استان ۹۸ کیلومتر بزرگراه داشته باشیم که اکنون ۹۳ کیلومتر بزرگراه داریم و با این تفسیر به ۹۵ درصد از خواسته های خود دست یافته ایم.

فدایی خاطرنشان کرد: در بحث آسفالت راه های روستایی قرار بود ۲ هزار و ۱۶۸ کیلومتر آسفالت راه روستایی داشته باشیم که یک هزار و ۹۴۰ کیلومتر آسفالت راه روستایی محقق شد و ۹۰ درصد برنامه این بخش محقق شد و  در زمینه راه های اصلی قرار بود در استان ۵۹۳ کیلومتر راه اصلی ساخته شود که این میزان به ۵۱۶ کیلومتر رسید و ۸۸ درصد برنامه این بخش تحقق یافت. همچنین  با حمایت دولت تدبیر و امید راه های ارتباطی بیش از ۲۱۸ روستای استان با قیر رایگانی که دولت در اختیار استان ها قرار داده آسفالت شده است.

وی افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج از یک پرواز در هفته به ۶ پرواز را یکی از مهمترین اقدامات حوزه حمل و نقل هوایی و احداث راه آهن یاسوج - اقلید را نیز به عنوان یکی از نیازهای اساسی مردم این استان دانست و گفت: حدود ۲۳ کیلومتر از خط ریلی راه آهن یاسوج - اقلید به مناقصه رفت و عملیات اجرایی آن نیز از سمت اقلید آغاز شده است.

فدایی تصریح کرد: میانگین ساخت بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد در دولت های گذشته سالانه کمتر از یک و نیم کیلومتر بوده که در دولت تدبیر و امید ساخت بزرگراه رشد چند برابری بخود گرفته است. شاخص برخورداری از راه روستایی در کشور ۸۶ درصد و رشد ساخت راه روستایی در دولت یازدهم در کهگیلویه و بویراحمد از ۳۶درصد به ۴۳ درصد رسیده است. 

نظر شما