شناسهٔ خبر: 25917 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همزمان با هفته دولت صورت می‌گیرد:

بهره‌برداری از ۴۰‌هزار واحد مسکن مهر در استان قم/ عبور قطار پرسرعت از قم/ بهسازی محورهای روستایی استان

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: تاکنون ۴۰ هزار واحد مسکن مهر در قم به بهره‌برداری رسیده و در هفته دولت هزار و ۲۸ واحد دیگر افتتاح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن دهه کرامت و همچنین روز خبرنگار، به بیان برخی از اقدامات و پروژه‌های اداره کل راه و شهرسازی قم پرداخت.

وی با اشاره به قطار پرسرعت قم - تهران - اصفهان که ۵ میلیارد یورو اعتبار برای آن در نظر گرفته شده، اظهار داشت: این پروژه در حال انجام است و استثنایی‌ترین نقطه این پروژه در قم است و لذا باید پیش‌بینی‌های لازم برای آن انجام بگیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی قم با بیان اینکه سیاست وزارت راه و شهرسازی بر آن است که ایستگاه راه آهن در شهر قرار بگیرد و از آنجایی که ایستگاه راه آهن قم در قلب شهر با ۲۴ هکتار واقع شده به این دلیل سیاست این وزارت بر آن شد تا از این فضا بهینه استفاده شود.

عبور قطار پر سرعت قم - تهران - اصفهان از ایستگاه مرکزی قم

وی با اشاره به اینکه قرار بر این است تا ایستگاه مرکزی راه آهن قم به عنوان تبادل سفر قرار بگیرد و جانمایی‌های آن صورت گرفته است، افزود: قطع به یقین قطار پر سرعت از این ایستگاه عبور خواهد کرد و به این دلیل برای بازسازی و بهبود فضای این ایستگاه مشاوره فرانسوی اَرپ انتخاب شده است که در حال بررسی این کار هستند.

صبوری تصریح کرد: قطار پر سرعت قم - اراک که اخیراً در مذاکرات بین ایران و ایتالیا قرار گرفته ظرفیت دیگری است که به مجموعه ایستگاه مرکزی قم اضافه خواهد شد و لذا با ورود مسافران به این ایستگاه پیش‌بینی‌ شده تا قطار شهری مسیر A و B در اینجا ایستگاهی برای جابه‌جایی مسافران به داخل شهر داشته باشند، همچنین احداث خیابانی ۳۰ متری به طول ۵۰۰ متر مستقیم از ایستگاه راه آهن مرکزی به سمت حرم مطهر در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در استان قم ۲۰۹ کیلومتر آزادراه، ۱۹۱ کیلومتر بزرگراه، ۱۷۸ کیلومتر راه اصلی و ۱۵۵ کیلومتر راه فرعی و در مجموع هزار و هشتصد راه شریانی وجود دارد، گفت: در بخش راهداری در سال ۹۴، ۱۳ پروژه را اجرا کردیم که شامل ۱۰۰ کیلومتر روکش آسفالت بوده و ۴۲ کیلومتر آن مربوط به راه‌های روستایی بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی قم بهسازی قطعه اول جعفریه به طول ۱۱ کیلومتر قم - نیزار به طول ۴ کیلومتر و جاده قدیم - قم - تهران به طول ۱۴ کیلومتر و در بخش ابنیه تعمیر پل عسگرآباد واقع در اتوبان قم - تهران، اجرای حفاظ و نرده ۷۲ پل و آبرو، تعویض آبروهای محور قدیم - سلفچگان - ساوه را از مهمترین پروژه‌ها برشمرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری راه‌های استان در سال ۹۴ روکش آسفالت شده و مابقی در سال ۹۵ انجام خواهد شد، گفت: تمام تلاش ما در راهداری و راه‌سازی استان این است که با توجه به کمبود اعتبار هیچ پروژه‌ای با رکود مواجه نشود.

صبوری تصریح کرد: جهت افزایش ایمنی در اقدامی، گاردریل‌های اتوبان قم - تهران جمع‌آوری و نیوجرسی جای آن نصب می‌شود همچنین مطالعات جهت تعریض کمربندی برای کاهش آمار تصادفات انجام شده و امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر کمربندی رینگ قم به طول ۱۱۰ کیلومتر را احداث نماییم.

بهسازی محورهای روستایی استان

وی بهسازی راه قم - قنوات به طول ۹ کیلومتر که به بهره‌برداری رسیده و قم - جعفریه که از راه روستایی به آزاد راه تبدیل خواهد شد را در الویت بخش راه‌سازی دانست و گفت: بهسازی محورهای روستایی استان به طول ۴۰ کیلومتر انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اصلاح قوس در تقاطع غیر هم‌سطح ۷۲ تن، اصلاح نقاط حادثه‌خیز استان از جمله گردنه امامزاده اسماعیل و نیز اجرای تقاطع غیر هم سطح پردیسان را از دیگر پروژه‌های در دست اقدام نام برد.

وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا برخی پروژه‌ها را در بخش راه‌سازی از جمله تبدیل کمربندی قم به آزاد راه را به بخش خصوصی واگذار نماییم.

صبوری تأکید کرد: به شدت در بحث اعتباری در مضیقه هستیم و تا امروز هنوز اعتبارات استانی به ما ابلاغ نشده و تنها بخش اندکی از اعتبارات ملی در حد ۳ میلیارد تومان برای کارهای روزمره و جاری به ما ابلاغ شده است.

تاکنون ۴۰ هزار واحد مسکن مهر در قم به بهره‌برداری رسیده است

وی در خصوص پروژه‌های مسکن مهر قم نیز گفت: کل تعهد ما در استان ۴۳ هزار و ۸۹۲ واحد بوده که تاکنون حدود ۴۰ هزار واحد به بهره‌برداری رسیده و امیدواریم در هفته دولت هزار و ۲۸ واحد دیگر نیز بتوانیم به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم از راه‌اندازی سامانه شهر خبر داد و افزود: در این سامانه مردم، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را درباره عملکرد دستگاه‌های مختلف وزارتخانه راه و شهرسازی گزارش می‌دهند و خدمات وزارت خانه هم اطلاع‌رسانی می‌شود که در این راستا استان قم اولین استانی بوده است که شهرداری را وارد این سامانه کرد.

وی پروژه صحن شرقی حرم مطهر را از مهم‌ترین پروژه‌های شهری عنوان کرد و گفت: این پروژه ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بخش‌هایی از آن مانند کتابخانه به بهره‌برداری رسیده و تا کنون ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است که از این مقدار ۶۰ میلیارد تومان مربوط به تملک‌ها بوده است.

نظر شما