شناسهٔ خبر: 25944 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

جابجايی كالاهای خطرناك با ريل با توجه به موضوع ايمنی/ عبور غيرمجاز از روی ريل شديدترين سوانح ريل

باقری باقری حمل و نقل ريلی را ايمن‌ترين شيوه حمل‌ونقل و جابجايی نام برد و گفت: با عنايت مقام عالی وزارت و تأكيدات مديرعامل راه‌آهن فضا برای كار در حوزه ايمنی بيش از گذشته فراهم است و بايد اين فرصت را مغتنم شمرد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي همزمان با ميلاد كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه كرامت، كارگاه آموزش مديريت ايمني و پيشگيري از سوانح ريلي با حضور مرتضي باقري دستيار ويژه و مشاور وزير راه و شهرسازي، مديركل ايمني و نظارت بر شبكه راه‌آهن، مديركل خط و سازه‌هاي فني، مديركل سير و حركت، مديركل راه‌آهن يزد، اعضاء كميسيون سوانح ادارات كل مناطق (يزد، كرمان، جنوب‌شرق و فارس) و ديگر مسئولين به مدت دو روز در راه‌آهن يزد برگزار گرديد.

باقري: حمل و نقل ريلي را ايمن‌ترين شيوه حمل‌ونقل و جابجايي نام برد و گفت: با عنايت مقام عالي وزارت و تأكيدات مديرعامل راه‌آهن فضا براي كار در حوزه ايمني بيش از گذشته فراهم است و بايد اين فرصت را مغتنم شمرد.

دستيار ويژه و مشاور وزير راه و شهرسازي پس از ارائه مباحث علمي مرتبط با "مديريت ايمني ريلي" و همچنين اشاره به "دلايل تكراري بروز سوانح ريلي" به چالشهاي موجود در حوزه ايمني ريلي پرداخت. عضو هيأت علمي دانشكده مهندسي راه‌آهن دانشگاه علم‌وصنعت ايران: بازنگري در ساختار "پايگاه داده سوانح ريلي" را ضروري شمرد و بر دسترس بودن اطلاعات سوانح ريلي براي دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي تأكيد كرد. همچنين ايشان با اشاره به اينكه كشورمان توليدكننده عمده نفت و فرآورده‌هاي گازي است به نقش فعال‌تر راه‌آهن براي "جابجايي كالاهاي خطرناك"با توجه به مديريت ريسك و ايمني پرداخت. تهيه و تدوين دستورالعمل «بازرسي ايمني ريلي» براي درنظر گرفتن مباحث ايمني در زمان طراحي مفهومي و برنامه‌ريزي‌هاي اوليه از نكات ديگر مطرح شده توسط ايشان بود.

وي با اشاره به برنامه‌ريزي براي حدود ۱۰ هزار كيلومتر خطوط ريلي جديد و ايجاد قطار پرسرعت ريلي اهميت «تربيت نيروي كارشناس ايمني ريلي» پرداخت و تأكيد كرد در اين‌خصوص بايد برنامه‌ريزي جدي‌تري صورت‌گيرد.

باقري خاطرنشان كرد «توليد و تبيين محتواي» مرتبط با حوزه ايمني ريلي فقط به معناي ترجمه متون خارجي نيست و بايد بيش از پيش در اين حوزه فعاليت صورت‌گيرد. ايشان ضمن انتقاد از نحوه «تقدير از بهترين‌هاي حوزه ايمني» در بخش جاده و ريل، ارتباط دادن آن را به كاهش تعداد سوانح در بازه كوتاه‌مدت را علمي ندانست!

مشاور و دستيار ويژه وزير راه و شهرسازي يادآورد شد «امدادرساني پس‌ از سانحه» بايد جدي‌تر گرفته شود در حادثه خيام- نيشابور يكي از دلايل تلفات بالاي سانحه عدم توجه به تخليه محل سانحه بعد از آتش‌سوزي اوليه بود و امروز هم پس از هر سانحه‌اي مقامات محلي و ساكنين اطراف ريل در محل سانحه تجمع مي‌كنند كه اين روند بايد تغيير كند تا شاهد فاجعه‌اي مشابه نباشيم. استاد دانشگاه علم و صنعت ضمن انتقاد به عدم توجه جدي به "نقش عوامل انساني در سوانح" از ورود متخصصين و مراكز تحقيقاتي حوزه علوم انساني از جمله روانشناسان، و اساتيد علوم ارتباطات و... استقبال كرد.

ايشان در پايان ضمن تشكر و قدرداني از كليه كساني كه در طول دو سال گذشته در برگزاري هفته ايمني ريلي در بهمن ماه فعاليت داشتند پي‌گيري مصوبات هفته ايمني راه‌آهن در ۲۶ بهمن ۹۴ درخصوص حمايت شركت راه‌آهن از ايجاد NGOهاي ريلي را خواستار شد همچنين پي‌گيري فعاليتهاي «كميته مشترك ايمني جاده و ريل» ميان شركت راه‌آهن و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي از ديگر خواسته‌هاي ايشان بود. در نهايت فراخوان برنامه هفته ايمني بهمن ۹۵ با هدف مشاركت حداكثري كليه ذينفعان و با شعار "ايمني براي همه كاربران ريلي" اعلام گرديد.

سهم ۲۵ درصدي راه‌آهن يزد از كل درآمد راه‌آهن كشور

طبق گزارش روابط‌عمومي راه‌آهن يزد در ادامه مديركل راه‌آهن استان گفت: اين اداره‌كل در منطقه‌اي واقع شده كه با چهار اداره‌كل: اصفهان، هرمزگان، كرمان و شرق داراي مرز مشترك و محل اتصال كريدور شمال- جنوب و شرق و غرب كشور است كه با توجه به وجود معادن سنگ‌آهن و شركت‌هاي فولادي حدود ۳۷ درصد از حمل بار ريلي كشور و بيش از ۲۵ درصد درآمد راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران به خود اختصاص داده است.

داودي خاطرنشان كرد: راه‌آهن يزد يكي از پرترافيك‌ترين مناطق راه‌آهن است كه روزانه به‌طور متوسط ۱۵۰ رام قطار در محور ۷۱۶ كيلومتري اين اداره كل تردد دارند كه نزديك به ۳۰ رام اين قطارها مسافري مي‌باشد كه به‌منظور ارتقاء ايمني يك سري بازرسي‌هاي محسوس و نامحسوس انجام مي‌شود.

لازم به‌ذكر است، در حاشيه جلسه مذكور، مديركل سير و حركت راه‌آهن، مديركل ايمني و نظارت بر شبكه، مديركل، معاون فني زيربنايي راه‌آهن يزد و ديگر مسئولين از پيشرفت خطوط ريلي بندرخشك كه در محور رخش-اقليد مي‌باشد بازديد نمودند و طي جلسه‌اي كه به‌منظور تأمل و همكاري در محل شركت و با حضور مديرعامل آن شركت برگزار گرديد بررسي و پيش‌بيني شرايط حمل بار بوسيله ناوگان ريلي از مبدأ بندر و تمهيدات لازم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنين مديركل سير و حركت راه‌آهن به‌اتفاق مدير پايانه (بافق) و ديگر مسئولين از معادن چادرملو و سنگ‌آهن مركزي ايران (چغارت) و روند بارگيري دو ايستگاه مذكور بازديد نمودند. بندرخشك از انشعاب فرعي حدود كيلومتر ۴ از اولين ايستگاه در كيلومتر ۱۵ محور رخش- اقليد واقع گرديده است.

 

نظر شما