شناسهٔ خبر: 25945 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دبیر ستاد احیای بافت‌های فرسوده گلستان خبر داد:

پیشرفت فیزیكی بیش از ۶۰ درصد مرمت خانه تاریخی كبیر گرگان

خانه کبیر دبیر ستاد احیای بافت‌های فرسوده استان گلستان از پیشرفت بیش از ۶۰ درصدی كار مرمت خانه تاریخی كبیر گرگان خبر داد و گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در تلاشیم تا پایان سال۹۵ این عملیات را به اتمام برسانیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارك قدم در گفت و گویی خبری گفت: در حال حاضر پروژه مرمت استحفاظی سقف عمارت اصلی خانه تاریخی كبیر در حال انجام است كه شامل عملیات جمع آوری سفال، تهیه شیرسرهای سقف، جمع آوری گل و پتک و چوب‌های سقف، ساخت خر پای سقف و تخته کوتی، عملیات شستشوی سفال ها و عایق کاری و ایزوگام سقف می‌شود.

وی با توجه به اهمیت پروژه مرمت استحفاظی سقف این عمارت، توضیح داد: در سیستم معماری شمال كشور بخصوص در گرگان، اصلی‌ترین موضوع بنا، سقف و بام شیروانی آن است كه اسكلت چوبی با خرپاهای ایرانی در پوشش سفالی سقف از نظر وزنی بسیار سنگین است (حدود ۱۰۰ كیلوگرم در مترمربع) و هم عملیات اجرائی آن بسیار پیچیده، سخت و هزینه‌بر است.

به گفته مبارك قدم، اقدامات بعدی مرمت این خانه تاریخی شامل مرمت سقف بقیه فضاهای جانبی آن می‌شود در گام بعدی به اجرا در خواهد آمد.

وی، مكان این پروژه را بافت تاریخی دوشنبه‌ای گرگان و میزان اعتبار صرف شده را تاكنون حدود  ۴ میلیارد ریال اعلام كرد.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان گفت: خانه تاریخی "كبیر" با اعتبار حدود ۱۲ میلیارد ریال برای بهسازی و مرمت مهرماه سال ۹۳ به تملك شركت عمران و بهسازی شهری ایران درآمد و از آن پس قرارداد مرمت آن با پیمانكاران ذیصلاح منعقد و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

به گفته مبارك قدم، خانه تاریخی كبیر در حال حاضر به شش پلاك مختلف تقسیم شده و شركت عمران و بهسازی شهری ایران دو پلاك اصلی آن را به مساحت ۱۴۰۰ مترمربع كه عمارت اصلی در آن واقع شده، خریداری و تملك كرده است.

مبارك قدم افزود: خانه كبیر پس از مرمت بر حسب صلاحدید و جهت استفاده همه مردم به بخش‌های خصوصی و دولتی واگذار می‌شود.

خانه تاریخی "كبیر" از نفیس ترین و بزرگترین مجموعه‌های مسكونی شمال كشور است كه بالغ بر ۲۵۰۰ مترمربع مساحت و حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد و از آثار ملی ثبت شده در محله دوشنبه‌ای شهر گرگان است.

از ویژگی‌های تاریخی این خانه، عمارت اصلی و پنجره‌های اورسی شكل (مشبكی) و تزئینات چوبی بسیار زیاد آن است.

آخرین مالك این خانه، تاجر بسیار معروف به نام مرحوم "محمد قاسم كبیر" بوده است.

نظر شما