شناسهٔ خبر: 25954 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

بهروز آقایی خبر داد:

تمهیدات سازمان بنادر برای جذب سرمایه‌گذار در بندر چابهار/ بازدید هیاتی از کشور افغانستان از طرح توسعه بندر شهید بهشتی

بهروز آقایی مدیر کل بنادرو دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ضمن اعلام حضور و بازدید هیاتی از کشور افغانستان از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار خبر داده است که سازمان بنادر و دریانوردی برای رونق بندر چابهار و جذب سرمایه گذاری مشوق ها و تخفیفات ۳۰ تا ۵۵ درصدی در حوزه بندری در نظر گرفته است که این امر تاثیر زیادی در تجارت بین دو کشور دارد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمدرشاد پویل رئیس کل گمرک کشور افغانستان به همراه هیاتی از بخشهای خصوصی و مدیران گمرکات ولایت هرات ونیمروز در بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفت : بندر چابهار بهترین مکان برای تجارت و سرمایه گذاری کشور افغانستان است زیرا در این بندر رقابت سالم است و ما باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم

احمد رشاد پویل افزود : هدف ما از سفر به بندر چابهار هدف فعال سازی بازارچه های مرزی دو کشور، پیگیری سه یادداشت تفاهم نامه بین ایران و افغانستان با موضوعات آموزشی، تبادل اطلاعات گمرکی و ایجاد دروازه مشترک بین اسلام قله و مرز دوغارون و بررسی میدانی از طرح توسعه بندر شهیدبهشتی جهت کم کردن فرآیند ترانزیت بین دو کشور افغانستان و ایران و نحوه سرمایه گذاری در ابن بندر انجام شده است.

وی درباره میزان حجم مبادلات دو کشور اظهار داشت : متاسفانه حجم مبادلات دو کشور تفاوت زیادی دارد به گونه ای که میزان حجم واردات کشور افغانستان از ایران یک و نیم میلیارد دلار در سال است اما میزان صادرات کشور افغانستان به ایران به ارزش ۳۶ میلیون دلار می باشد.

بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با تشریح اقدامات صورت گرفته در بندر شهید بهشتی گفت : بندر چابهار در مسیر مهمترین کریدور شمال به جنوب مطرح در دنیاست زیرا این مسیر کشورهای جنوب شرق آسیا را به کشورهای CIS  شمال اروپا متصل متصل می کند.

وی  گفته است: بندر شهید بهشتی چابهار در پایان امسال به بهره برداری می رسد و ظرفیت بندر از ۲ونیم میلیون تن فعلی به ۸ و نیم میلیون تن در سال خواهد رسید اما با این میزان ظرفیت در فاز اول با کمترین سرمایه گذاری در موضوعات مواد نفتی تا ۱۵ میلیون تن قابل بهره برداری خواهد بود.

مدیر کل بنادرو دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد : خوشبختانه نگاه دولت جمهوری اسلامی ایران به بندر چابهار نگاهی توسعه ای است و در حال حاضر ۵۰ عنوان سرمایه گذار در موضوعات مختلف صورت پذیرفته است.

آقایی اظهار داشت : سازمان بنادر و دریانوردی برای رونق بندر چابهار و جذب سرمایه گذاری مشوق ها و تخفیفات ۳۰ تا ۵۵ درصدی در حوزه بندری در نظر گرفته است که این امر تاثیر زیادی در تجارت بین دو کشور دارد.

به گزارش روابط عمومی بنادر و دریانوردی چابهار، وی گفته است:تخفیفات ۳۰ درصدی در حوزه تخلیه و بارگیری کانتینری tHCنسبت به سایر بنادر، تخفیفات ۷۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی، و۸۵ درصدی انبارداری کانتینرهای صادراتی وتخفیف ۳۰ درصدی در هزینه باربری و انبارداری کالاهای غیرکانتینرینسبت به سایر بنادراز مهمترین مزایای بندر چابهار برای فعالین اقتصادی برشمرد.

نظر شما