شناسهٔ خبر: 2606 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

تفویض طرح توسعه ساختمان مجلس به سازمان مجری ساختمان‌ها/ ۱۳۸ بیمارستان در مرحله ساخت قرار دارند

محمدجواد علیزاده مديرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسيسات دولتی و عمومی از ساخت ۱۳۸ بیمارستان شامل ۲۳ هزار و ۹۶۲ تخت خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد جعفر علیزاده 18 آذر ماه در نشستی با حضور خبرنگاران برای معرفی امور تخصصی و وظايف این سازمان‌ با بیان مهمترین پروژه‌های سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی گفت: بر اساس مصوبه روز یکشنبه ۱۶ آذر هیئت دولت طرح توسعه ساختمان مجلس شورای اسلامی به سازمان مجری تفویض شد.

مديرعامل مجری ساختمان‌ها و تأسيسات دولتی و عمومی طرح توسعه ضلع جنوبی حرم حضرت معصومه، طرح توسعه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه و مصلای بزرگ امام خمینی (ره) را از جمله پروژه‌های مهم در دست اجرای این سازمان عنوان کرد و افزود: به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که مصلای تهران متناسب با ساخت قابل استفاده باشد کمااینکه در حال حاضر نماز جمعه، نماز اعیاد و نمایشگاه‌ها در این محل برگزار می‌شود.

استفاده از بتن با مقاومت ۴۰۰ کیلیوگرم بر سانتی متر مربع در مصلی

وی درباره آخرین وضعیت پروژه مصلی امام خمینی(ره) توضیح داد: از نیمه دوم سال 1385 پروژه مصلی با ۲۰ درصد پیشرفت به سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی واگذار شد. در ساخت مصلی از بتن دارای مقاومت ۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع استفاده و در طراحی آن از اعداد الگوبرداری شده است و برای مثال مصلی ۱۲ گلدسته و ۱۴ صحن دارد.

علیزاده همچنین با بیان این‌که در حال حاضر در ساخت بسیاری از ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های خصوصی بتن‌های با سطح مقاومت ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع استفاده می‌شود گفت: در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از بتن با مقاومت۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع (حداقل 50 مگاپاسکال در سطح کشور) هستیم و در مصلای تهران از بتن ۴۰۰ تن (دارای مقاومت 40 مگاپاسکال) استفاده می‌شود.

مديرعامل مجری ساختمان‌ها و تأسيسات دولتی و عمومی درباره کاربری‌های مصلی گفت: شاید مردم بر این باور باشند باید در این محل فقط نمازهای یومیه، نماز جمعه و نمازهای سالانه اقامه شود، در حالی‌که مصلی علاوه بر کارکردهای مذهبی، عملکردهای فرهنگی، آموزشی و نمایشگاهی نیز دارد.

علیزاده با تاکید بر این‌که در مصلی هیچ زمین معارضی وجود ندارد گفت: قسمت اول مصلی امام خمینی(ره) تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت داشته و اگر بودجه کامل را دریافت کنیم فاز اول این پروژه عظیم تا دو سال دیگر یعنی سال ۹۵ به بهره برداری می‌رسد.

وی درباره بودجه مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های در دست ساخت گفت: مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان برای تمام پروژه‌‌های کوچک و بزرگ ما در کشور مورد نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی کتابخانه ملی، سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، سالن VVIP فرودگاه امام خمینی ﴿ره﴾ و ورزشگاه ۵۰ هزار نفری اهواز را از دیگر پروژه‌های ساخته شده توسط سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی نام برد و ادامه داد: بیشترین تمرکز این سازمان بر ساخت بیمارستان است و در حال حاضر طیف وسیعی از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی توسط سازمان مجری ساخته می‌شود.

وی با بیان این‌که طی سال‌های ۹۱ و ۹۲  تعدادی بیمارستان با دو هزار و ۱۰۸ تخت افتتاح شد افزود: تاکنون ۱۷۶ بیمارستان با حدود ۱۷ هزار تخت در کل کشور به بهره برداری رسیده است و در حال حاضر ۱۳۸ بیمارستان با ۲۳ هزار و ۹۶۲ تخت در دست ساخت قرار دارد.

علیزاده ادامه داد: از ۱۳۸ پروژه بیمارستانی، ۲۰ بیمارستان تحویل دستگاه بهره‌بردار شده اند که  مطالبات پیمانکاران از  اعتبارات امسال پرداخت می‌شود.

مديرعامل مجري ساختمان‌ها و تأسيسات دولتي و عمومي با بیان این‌که در مجموع افتتاح ۲۱۴ پروژه فرهنگی، تربیتی، درمانی، ساختمانی و تجهیزاتی و ساختمان‌های کالبدی برای امسال هدفگذاری شده ادامه داد: در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات، ۲۸ پروژه بیمارستانی با دو هزار و ۴۷۶ تخت در سال جاری تکمیل شده و به بهره برداری می‌رسد.

نظر شما