شناسهٔ خبر: 26083 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی تشريح کرد:

جزئيات توافقات مهم ایران و آذربایجان در زمینه حمل و نقل ریلی و هوایی/ احداث خط آهن رشت - آستارا به ارزش یک میلیارد دلار

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: تکمیل کریدور ریلی شمال- جنوب، افزایش تعداد پروازهای هوایی آذربایجان، اتصال فوری جاده ایران به خط ریلی آذربایجان و حذف عوارض ترانزیتی برای کانتینرهای ایرانی از مهم‎ترین موضوعات مورد توافق جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در کارگروه حمل و نقل بود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب، افزایش تعداد پروازهای هوایی آذربایجان، اتصال فوری جاده ایران به خط ریلی آذربایجان و حذف عوارض ترانزیتی برای کانتینرهای ایرانی از مهم‎ترین موضوعات مورد توافق جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در کارگروه حمل و نقل بود.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست مشترک هیات عالی‎رتبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ضمن اعلام توافق دو کشور برای تکمیل کریدور ریلی شمال-جنوب، به پایگاه اطلاع‎رسانی دولت گفت: احداث خط آهن رشت-آستارا به ارزش یک میلیارد دلار به صورت مشترک با باکو از مهم‎ترین نتایج سفر امروز رییس جمهور به باکو بود که هر یک، ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار برای این طرح در نظر گرفته‎اند.

آخوندی با اشاره به اهمیت کریدور حمل و نقل، معروف به شمال-جنوب که دریای سیاه را از طریق ایران به خلیج فارس وصل می‎کند، افزود: این مسیر، ارتباط ترانزیتی کشورهای جنوب خلیج فارس و حتی آفریقا را به کشورهای آسیای میانه، روسیه، چین و در نهایت اروپا برقرار می‎کند.

وی با تاکید بر رویکرد دو کشور در سرعت بخشیدن به برقراری ارتباط ریلی، از دو طرح فوری که در سال جاری اجرایی خواهد شد خبر داد.

آخوندی گفت: در اولین اقدام برای وصل شدن به سیستم ریلی آذربایجان در شرایط فعلی، موفق شدیم با طرف آذری در زمینه حذف عوارض ترانزیتی برای کانتینرهای ایرانی، به توافق برسیم.

او همچنین به اتصال جاده ایران به خط ریلی آذربایجان با افتتاح راه‎آهن آستارا-آستارا اشاره کرد و افزود: اولین بخش کریدور شمال-جنوب با افتتاح خط آهن آستارا-آستارا که تقریبا هشت کلیومتر با مرز ما فاصله دارد تکمیل خواهد شد و با ایستگاه باراندازی که در مرز ایران خواهیم داشت ارتباط جاده‎ای- ریلی بین ایران و آذربایجان ایجاد خواهد شد.

وزیر راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به درخواست طرف آذری برای افزایش تعداد پروازهای آذربایجان به ایران بیان کرد: در حاضر ۱۶ پرواز انجام می‎شود که توافق کردیم با سفری که مسوولان حمل و نقل آذربایجان به تهران خواهند داشت قرارداد افزایش تعداد پروازها میان دو کشور بسته شود و احتمالا این تعداد به ۲۸ پرواز خواهد رسید.

او ابراز امیدواری کرد با این اقدام و توافقاتی که در زمینه راه اندازی خط آهن نخجوان به مشهد صورت گرفته است تسهیلات بیشتری برای توسعه گردشگری میان دو کشور فراهم شود.

نظر شما