شناسهٔ خبر: 261 - سرویس راهنمای پایگاه خبری
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب

نگاهی به «نوسازی محلات و بازار مسکن» در انگلستان و آمریکا

نوسازی محلات و بازار مسکن کتاب «نوسازی محلات و بازار مسکن» شامل مقاله‌هایی است که در صدد نشان دادن تفاوت‌ واکنش‌های شهرها، محلات و نهادهای مختلف در آمریکا و انگلستان در موضوع مسکن، نژاد و اشتغال اجتماعات هستند. این کتاب با نظارت علمی دكتر ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی، ترجمه و منتشر شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کتاب «نوسازی محلات و بازار مسکن؛ مشارکت اجتماع در انگلستان و آمریکا» اثر هریس بیدر با ترجمه کیانوش ذاکر حقیقی و مینا فلاح‌زادگان و با نظارت علمی محمد سعید ایزدی منتشر شد. «تغییرات سیاسی و جمعیتی»، «شهرها و محلات در حال تغییر»، «نهادها و عوامل تغییر» و «تضاد، مشارکت و قدرت» عناوین بخش‌های مختلف این کتاب هستند.

نویسندگان در این کتاب کوشیده‌اند موضوعات ویژه‌ای را در حوزه توسعه شهرها، نوسازی بافت‌های مسکونی و مناطق صنعتی قدیمی درون شهری و همچنین موضوعات مطرح در حوزه قومیت و نژاد، جدایی‌گزینی‌های اجتماعی و نابرابری‌های فضایی در شهرها را در دو کشور آمریکا و انگلستان بررسی و تبیین کنند. در این کتاب با تحلیلی قیاسی، ویژگی‌های بازار مسکن در دو کشور ایالات متحده و انگلستان مورد تحلیل قرار گرفته است و نویسندگان مقالات مختلف، چشم‌اندازی را از سیاست‌های حاکم بر مسکن و به تبع آن تحولات حاکم بر بازار مسکن ناشی از سیاست‌های حاکم بر مسکن و به تبع آن تحولات حاکم بر بازار مسکن ناشی از سیاست‌های حاکم بر دو قطب نظام سرمایه‌داری ارائه می‌دهند.

مترجمان در این اثر، «شیوه تبیین مسائل و همچنین نوع مسائل مسکن و نوساز در اروپا و آمریکا، ارائه راهبردها و رویکردهای جدید در برخورد با چالش‌های پپیش روی کشورهای پیشرفته و نگاه دقیق و کاملا علمی-پژوهشی نگارندگان و مولفان مقالات مختلف» را از ویژگی‌های این کتاب برشمرده‌اند و معتقدند مطالعه این کتاب به عنوان مرجعی علمی برای مخاطبان دانشگاهی و مسئولان حوزه مسکن و نوسازی ضروری است.

در بخشی از مقاله «تغییر الگوی فضایی، نژادی و اشتغال در انگلستان» نوشته «اد فراری» و «پیتر لی» آمده است: «الگوهای عمومی مسکن و مستغلات در شهرهای جدید معمولا نشان دهنده نوع مستغلات سنتی در سکونتگاه‌های کم تراکم بودند. این امر در فاز اول شهرهای جدید غالب بود تا فاز دوم شهرهای جدید. در فاز دوم مشخصات خانه‌ها بیشتر از الگوهای مسکن غیرسنتی برگرفته شده بود و اصول طراحی مستغلات بر اساس اصول رادبرن و بزرگراه‌های پرظرفیت و دارای درجه‌بندی مجزا بودند. علاوه بر این حتی فاز دوم شهرهای جدید افزایش شدید در اشغال توسط مالکان را در خود نشان دادند. این امر به صورت بالقوه نتیجه برنامه‌ریزی جمعیتی با حداکثرهای بیشتر و تامین فزاینده مسکن خصوصی بیش از میزانی بود که تا آن زمان قانون حق خرید به خود اختصاص داده بود. نقش مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری و یک دارایی مورثی به رشد خود ادامه داد و امروزه به یکی از جنبه‌های قدرتمند رابطه میان مسکن و اقتصاد بدل شده است...»

نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۰۷ با عنوان « Neighbourhood Renewal and Housing Markets: Community Engagement in the US and the UK» منتشر شده است.

کتاب «نوسازی محلات و بازار مسکن» اثر هریس بیدر با ترجمه کیانوش ذاکر حقیقی و مینا فلاح‌زادگان و با نظارت علمی محمد سعید ایزدی در ۲۸۰ صفحه، با شمارگان هزار نسخه و به بهای ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات شرکت عمران و بهسازی شهری ایران منتشر شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما