شناسهٔ خبر: 26109 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین:

تبدیل محورهای اصلی استان به بزرگراه، از اولویت‌های اصلی در حوزه راهسازی است

مانی فر مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: با احداث باند دوم در حدود ۹۰ کیلومتر دیگر از راه‌ها، تمامی محورهای اصلی در استان قزوین چهارخطه خواهند شد که این بخش‌های باقیمانده نیز در حال احداث هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حامد مانی فر با اعلام این موضوع گفت: استان قزوین در مسیر کریدورهای شمال به جنوب و غرب به شرق کشور قرار داشته و بهسازی و تکمیل این مسیرهای عبوری از اولویت‌های راه و شهرسازی است.

وی با تاکید بر اینکه راه از اساسی‌ترین عوامل توسعه و پیشرفت است، افزود: تکمیل این کریدورها اثرات مثبت قابل توجهی در سطح ملی و منطقه‌ای در حوزه‌های مختلف اقتصادی، گردشگری، صنعتی، پدافند غیر عامل، افزایش ایمنی هموطنان و سایر بخش‌ها به همراه خواهد داشت.

مانی فر تصریح کرد: استان قزوین با دارا بودن ۲۱۷ کیلومتر آزادراه، ۲۹۲ کیلومتر بزرگراه، ۲۵۳ کیلومتر راه اصلی و ۵۶۳ کیلومتر راه فرعی، از لحاظ کیفیت و کمیت به ویژه در بخش آزادراهی و بزرگراهی حایز جایگاه ممتازی در کشور است.

مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با احداث باند دوم در ۸۷ کیلومتر دیگر از محورهای اصلی استان، کلیه جاده‌های با مشخصات راه اصلی ما به بزرگراه تبدیل خواهند شد، عنوان کرد: تعریض و بهسازی محورهای شامی شاپ - ابهر به طول ۹ کیلومتر، شامی شاپ - دانسفهان به طول ۱۵ کیلومتر، دانسفهان - رحیم آباد به طول ۲۶ کیلومتر و آوج رزن به طول ۱۰ کیلومتراز جمله این پروژه‌هاست.

مانی فر افزود: یکی دیگر از راه‌های در دست اقدام استان، تعریض مسیر محمدیه آبیک به طول ۳۵ کیلومتر است که حدود ۹ کیلومتر آن افتتاح شده، ۵/۵ کیلومتر آن آماده افتتاح بوده و مابقی آن نیز در صورت تامین اعتبار به انجام خواهد رسید.

رییس شورای حمل و نقل استان با بیان اینکه تکمیل این پروژه‌ها نیازمند ۴ هزار میلیارد ریال اعتبار است، گفت: یکی دیگر از سیاست‌های مورد نظر راه و شهرسازی استفاده از توان سرمایه گذاران بخش خصوصی است که در این راستا با اعلام فراخوان عمومی پروژه‌های مورد نظر معرفی شده و در حال گذراندن مراحل قانونی و اداری است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین به دیگر طرح‌های در دست احداث استان در حوزه ساخت و توسعه راه‌ها اشاره کرد و افزود: راه‌های بوئین زهرا - دانسفهان، الوند - کمال آباد - آبیک، شامی شاپ - دانسفهان و اک - اسفرورین با مشخصه راه اصلی به همراه تقاطع سه راهی بشر در جاده قدیم قزوین - رشت، پل ورودی شهر آبگرم، تقاطع ضیاء آباد، پل شرکت نفت قزوین و لکه گیری و بهسازی جاده قزوین - بوئین زهرا با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۶۰ درصدی روبرو است.

مانی فر با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته در این حوزه چندین برابر اعتبارات تخصیص یافته است، گفت: دولت و وزارت راه و شهرسازی با توجه به شرایط اعتباری موجود، با استفاده از تخصیص قیر رایگان، بهره‌مندی از توان پیمانکاران بخش خصوصی و همچنین فشار بیشتربه توان پرسنل و نیروهای حاضر در بدنه دستگاه‌های اجرایی، تلاش نموده تا طرح و برنامه‌های خود را تا حد امکان پیش برده و به ثمر برساند.

مانی فر در پایان یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که احداث این راه‌ها و جاده‌ها زمانی می‌تواند اثرات خود را به طور مستمر و موثر حفظ کند که هزینه نگهداری از آنها نیز که سالانه ۶ درصد هزینه ساخت و تکمیل هر طرح جاده‌ای است، به طور پیوسته تخصیص داده شود.

نظر شما