شناسهٔ خبر: 26134 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

اخبار حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت؛

احداث ۵۹۱ کیلومتر خط‌آهن در ۵ مرکز استان/ راه‌آهن قزوين - رشت - آستارا، حلقه اصلی كريدور شمال – جنوب/ پیش‌بینی اجرای طرح‌های توسعه شبکه ریلی کشور تا بهار ۹۶/ بیش از ۷۰۰ کیلومتر ریل دو خطه می‌شود

گزارش آخر هفته احداث ندزیک به ۶۰۰ کیلومتر خط‌آهن در ۵ مرکز استان، پیشرفت جدی پروژه راه‌آهن قزوين - رشت - آستارا و نیز پیش‌بینی اجرای طرح‌های توسعه شبکه ریلی کشور تا بهار ۹۶ از مهمترین پروژه‌های حوزه ریلی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

 

عباس آخوندی(متن کامل خبر در اینجا بخوانید)

در سال گذشته ۴۰۰ کیلومتر خط ریلی را دو خطه کرده و برای امسال نیز برنامه داریم ۷۰۰ کیلومتر دیگر را دو خطه کنیم که به عقیده من اتفاق بسیار بزرگی در تاریخ راه‌آهن کشور و نوسازی ناوگان ریلی محسوب می‌شود.

در حال حاضر برای عملیاتی شدن پروژه‌های مختلفی در حوزه ریل صحبت و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که احداث ۵۹۱ کیلومتر خط ریلی جدید برای ۵ مرکز استان از جمله آنها به شمار می‌رود.

در سال گذشته ۴۰۰ کیلومتر خط ریلی را دو و سه خطه کردیم و برای امسال نیز برنامه داریم ۷۰۰ کیلومتر دیگر را دو خطه کنیم که به عقیده من اتفاق بسیار بزرگی در تاریخ راه‌آهن کشور و نوسازی ناوگان ریلی محسوب می‌شود.

تکمیل کریدور ریلی شمال- جنوب، افزایش تعداد پروازهای هوایی آذربایجان، اتصال فوری جاده ایران به خط ریلی آذربایجان و حذف عوارض ترانزیتی برای کانتینرهای ایرانی از مهمترین موضوعات مورد توافق جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در کارگروه حمل و نقل بود.

اسحاق جهانگیری(متن کامل خبر را در اینجا بخوانید)

در بخش حمل و نقل ریلی برنامه‌های بسیار مهمی در دولت تدبیر و امید پیش بینی شده است که این برنامه‌ها هم در بخش حمل و نقل بار و هم در بخش حمل و نقل مسافر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

بخش حمل و نقل ریلی کشور نیازمند توسعه است و گزارش‌های ارائه شده از سوی مدیران وزارت راه و شهرسازی بیانگر آن است که اقدامات خوبی در جهت بازسازی خطوط ریلی موجود و احداث خطوط جدید در حال انجام است.

مسعود نصرآزادانی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن(متن کامل خبر را در اینجا بخوانید)

بر اساس تصمیم گیری‌ها شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور باید حداکثر چهار مرکز استان یعنی شهرهای رشت، ارومیه، کرمانشاه و همدان را به شبکه ریلی متصل کند.

اگر منابع در نظر گرفته شده و پیشنهادی برای اجرای طرحها تامین شود دسترسی مردم به شبکه حمل و نقل ریلی افزایش قابل توجهی خواهد یافت و این افزایش موجب افزایش سهم حمل و نقل ریلی از کل شبکه بار و مسافری در کشور خواهد شد.

امسال ساخت راه آهن کشور ۵۹۱ کیلومتر پیش بینی شده است و با تلاشی که برای این موضوع وجود دارد پیش بینی می شود در صورتیکه بخواهیم مراکز استان ها را نیز به آن بیفزاییم مقدار تعیین شده افزایش پیدا کند که می تواند جهشی در توسعه شبکه حمل و نقل ریلی باشد.

در اعتبارات امسال برای توسعه شبکه خطوط ریلی که در اولویت اقتصاد مقاومتی است هزار میلیارد تومان اعتبارات تخصیص داده شد. همچنین دولت برنامه ریزی کرده است تا از محل اسناد خزانه اسلامی کسری یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را تامین کند.

محسن پور سید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی (متن کامل خبر را در اینجا بخوانید)

یكی از حلقه های واسط كریدور شمال – جنوب، مسیر آستارا – آستارا است كه به طول ۱۰ كیلومتر آستارای ایران را از طریق پل به آستارای كشور آذربایجان وصل می كند. این پل در حال ساخت است كه تا ۵ ماه آینده به بهره برداری می‌رسد

  راه‌آهن قزوین – رشت و آستارا درحال ساخت است كه تا پایان امسال محور قزوین به رشت تكمیل و محور رشت به آستارا با سرمایه گذاری كشور آذربایجان ساخته می‌شود.

نظر شما