شناسهٔ خبر: 26135 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد:

آغاز ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن در شهرهای جدید/ تاکید بر همکاری دستگاه‌ها در حل مشکلات مسکن مهر/ ارتقاء سطح زندگی در سایت‌های مسکن مهر

حبیب الله طاهرخانی عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در نشست معاون اول رییس جمهوری با معاونان راه و شهرسازی به آغاز ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن در شهرهای جدید اشاره کرد و گفت: تمرکز ما در این دوره بر اقشار با سطح درآمد متوسط و بالاست.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب‌الله طاهرخانی، عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در نشست اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری با معاونان راه و شهرسازی با بیان اینکه درقالب برنامه‌های وزارتخانه راه و شهرسازی، شرکت عمران شهرهای جدید ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن را شروع کرده است، عنوان کرد: تمرکز ما در ساخت مسکن‌های جدید بر تامین نیاز متقاضیان اقشار متوسط و بالاست چون در دولت قبل تمرکز در تامین مسکن در شهرهای جدید روی عرضه بر اقشار کم برخوردار بود که دیگر تقاضایی ازسوی این قشر  نیست و اکنون درنظر داریم در ساخت خانه‌های جدید از گردش مالی و استفاده از روش‌های خوداتکا بهره‌ببریم. در این راه شیوه ما بیشتر به صورت مشارکت با بخش خصوصی است و فقط ۷۰۰۰ واحد متمرکز بر اقشار کم‌درآمد است که این تعداد را نیز امیدواریم با همکاری بنیاد مسکن در قالب تنفس در عرضه و در نظر گرفتن تقسیط بلندمدت قیمت اراضی به انجام برسانیم.

طاهرخانی افزود: امسال مسکن مهر در شهرهای جدید  اهمیت بیشتری دارد چون دیرتر از سایر شهرها شروع شده و تمرکز جمعیت در تهران بیشتر در شهرهای جدید است.

وی گفت: سهمیه شهرهای جدید اطراف تهران از مسکن مهر ۲۳۰ هزار واحد است که در ۸۵ هزار واحد نازک‌کاری به اتمام رسیده که ۶۵ هزار واحد آن در شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد است. در مسکن مهر با دو مسئله یکی بحث زیرساخت‌ها و دیگری خدمات روبنایی مواجه هستیم.

طاهرخانی ادامه داد: دولت مصوبه خوبی در کمک به زیرساخت‌ها داشته که تقاضا داریم با توجه به اینکه درفصل کار هستیم تزریق مالی هرچه سریع تر با تسریع در مبادله موافقت‌نامه انجام شود تا انجام امور روند مناسبی به خود بگیرد. خود ما برای استفاده از منابع داخلی در بخش مسکن مهر از ابتکاراتی استفاده کرده‌ایم که در راستای تاکید بر بهره‌گیری از روش‌های نوین مالی بوده است. اولین ابتکار در این راستا مدیریت دارایی در پردیس با بانک مسکن به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده که هم عرضه خدمات روبنایی و نیز پروژه‌های انتفاعی و تجاری بوده و می‌تواند محرک ساخت و ساز و جبران کمبودهای مجمع باشد. امیدواریم هفته آینده بتوانیم مبادله قرارداد با بانک مسکن را انجام دهیم تا این بانک به اتکای بازارهای مالی، اوراق اجاره را به پشتوانه دارایی‌های ما منتشر کند و بتوانیم بخشی از مسائل و تکالیف را رفع و رجوع کنیم.

وی عنوان کرد: اقدام دیگر مجمع، استفاده از ظرفیت مشارکت و سرمایه‌گذاری بوده است و همچنین سعی شده در سایت‌های مسکن مهر شرایط زندگی را ارتقا دهیم که لحاظ نشدن این امر نقطه ضعف سایت‌ها تاکنون بوده است.

طاهرخانی گفت: دولت مصوبات خوبی داشته که امیدواریم هرچه سریع‌تر با توجه به اینکه در فصل کار هستیم تزریق اعتبار شود. ازجمله مصوبه‌ای خاص در پردیس با توجه به شرایط ویژه آن تصویب شده بود که مبلغ ۳۰ میلیارد تومان اختصاص یابد که هنوز اجرایی نشده و درخواست داریم سازمان برنامه و بودجه در این زمینه همکاری کند و بانک مرکزی این مسئله را بررسی کند. باید در نظر گرفت که در برخی شهرها الگوی عرضه واحد مسکونی متفاوت با کلان‌شهرهاست. به عنوان نمونه درپردیس ۹۰ درصد واحدها بالای ۱۰۰ متر مربع هستند که نیازمند منابع مالی بیشتری است و فشار مالی بیشتری را متوجه متقاضیان می‌کند و ناچار می‌شویم درخواست تسهیلات را بالا ببریم.

وی همچنین با بیان اینکه نقد سیاستی به مسکن مهر وارد است، افزود: در عین حالی که با پروژه‌های در دست اجرا روبه‌رو هستیم، دولت باید با ما همراهی کند. برخی برداشت‌ها از قوانین باعث بروز مسائل و معضلاتی می‌شود. یکی اینکه مصوبه دولت، بیمه و مالیات مسکن مهر را فیکس کرده و دستگاه‌ها تصور می‌کنند که این امر فقط اختصاص به واحد احداثی مسکونی دارد و شامل محوطه‌سازی و زیرساخت‌ها نمی‌شود. در نتیجه بار مالی به سیستم تحمیل می‌شود و مشکلاتی ایجاد می‌کند که وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان تامین اجتماعی دراین راستا باید مساعدت کنند تا این مسئله در شهرستان‌هایی که دستگاه‌ها زیربار نمی‌روند حل شود. از سویی مسئله دیگر این است که سازمان حسابرسی مدعی است که در تحلیل کلان دقت زیادی در مباحث مالی نبوده و از ما می‌خواهند که اسناد مالی را در دفاتر ثبت کنیم که این امر محملی می‌شود که سازمان‌های امور مالیاتی ما را با مشکل مواجه کنند. این مسائل همگی با هماهنگی در سطح کلان قابل حل شدن هستند.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه در شروع نسل نو شهرهای جدید در مکان‌یابی تمرکز بر حوزه‌هایی بوده که در آن فعالیت‌هایی برای توسعه داشته‌ایم، گفت: متاسفانه در این زمینه در کشورمان تجربه نامناسبی داریم به عنوان نمونه در توسعه عسلویه از لحاظ در نظر گرفتن شرایط سکونت برنامه‌ریزی شده نبوده  و نحوه سکونت در آنجا وضع مطلوبی ندارد. در سایر حوزه‌ها خصوصا با توجه به تمرکز دولت بر منطقه مکران سعی کرده‌ایم مباحث جمعیتی را در نظر بگیریم. البته در این حوزه درخواست داریم که مجمع را به عنوان نهاد تخصصی تامین مسکن بپذیرند. اکنون برخی نهادها چون وزارت نفت و صنایع و مناطق آزاد در این عرصه حضور می‌‌یابند و تلاش برای هماهنگی نیز شده ولی باید این امر با هماهنگی به نهاد متولی و تخصصی سپرده شود.

برای دیدن پاورپوینت ارائه شده در نشست معاون اول رییس جمهوری با ئزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی اینجا کلیک کنید.

نظر شما