شناسهٔ خبر: 26138 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت:

تشریح تاثیر رفتار حرفه‌ای بر توسعه ملی و تجارت/ برنامه‌ریزی برای بهسازی ۲۷۰۰محله کشور/ رشد ۹۰درصدی اعطای تسهیلات مسکن/ استفاده نادرست شهرداری‌ها از قانون ماده ۱۰۰

گزارش آخر هفته تشکیل جسله مشترک مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی به ریاست وزیر راه و شهرسازی با معاون اول رئیس جمهوری و ارایه گزارشی از وضعیت حوزه‌های حمل و نقل و مسکن و شهرسازی، سخنرانی وزیر در جمع مدیران راه و شهرسازی و تاکید بر لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای در نظام مهندسی، انتقاد از استفاده نادرست شهرداری‌ها از قانون ماده ۱۰۰ و تاکید بر بهسازی بافت های فرسوده شهری بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت به شهر جدول زیر است:

 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

سخنرانی وزیر راه و شهرسازی در جلسه مشترک معاونان وی در حوزه‌های حمل و نقل و مسکن و شهرسازی با معاون اول رئیس جمهور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

علی رغم اینکه تخصیص از خزانه از آبان سال گذشته تاکنون نزدیک به صفر بوده است اما با توجه به اسناد خزانه‌ای که در پایان سال گذشته منتشر شد کم و بیش همه کارگاه ها را فعال نگه داشته‌ایم. این درحالی است که فعال نگه داشتن کارگاه ها در این خشک سالی منابع کار بسیار بسیار پیچیده ای است. من مطمئن هستم که استانداران محترم به شما گزارش داده‌اند که هم درسال گذشته و هم در سال جاری حرکت بلدوزرها و حرکت لودرها و ماشین آلات راهسازی و پروژه های مختلف کاملا مشهود است و الحمدلله علی رغم همه گرفتاری‌ها تا کنون کارها روی زمین نمانده است.

سخنرانی وزیر راه و شهرسازی در جمع مدیران کل استان‌های سراسر کشور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

پایبندی به رفتار حرفه‌ای می‌تواند در توسعه ملی و تجارت چه در شکل داخلی و چه در شکل ملی موثر باشد و در نهایت بازگشت به رفتار و اخلاق حرفه‌ای منجر به توان مهندسی ایران می‌شود.

پیام وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز خبرنگار (متن کامل را اینجا بخوانید.)

۱۷ مرداد هر سال بهانه‌ای است تا به جامعه‌ای تبریک بگوییم که زدودن زنگارها از واقعیت‌ها و انعکاس حقایق، مهمترین رسالت آنها است. رسالتی که سبب شد خبرنگارانی همچون شهید محمود صارمی بقای حقیقت را به بقای خود ترجیح دهند و چه بسیارند کسانی که شجاعانه این حرفه شریف را برگزیده و تمام تلاش خود را در این مسیر معطوف نموده و خطرهای بسیار را به جان می‌خرند.

وزیر راه و شهرسازی سوالان خبرنگاران را در حاشیه برنامه‌های اقتصاد مقاومتی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور پاسخ گفت. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در شهرهای ایران ۲۷۰۰ محله وجود داشته که در وضعیت نامناسبی قرار دارند. از آنجا که رویکرد ما محله محوری است، قصد داریم به کمک شهرداری‌ها برای بهسازی محلات برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهیم، در این راستا در گام اول و  کاملا در ارتباط با اقتصاد مقاومتی، ۲۷۰ محله را هدف قرار داده و گزارش‌های لازم را به آقای جهانگیری ارائه کردیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی؛

اعلام خروج فناوری های نوین ساختمانی از گردش کار (متن کامل را اینجا بخوانید.)

گزارش‌های اولیه برای چند حادثه ساختمانی نشان می‌دهد که ما هم در اجرا و نظارت بر اجرا و هم از جهت رعایت دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های ضعف‌های جدی داریم و به ویژه در مورد استفاده از فناوری‌های نو که امروزه مورد استقبال قرار گرفته است باید نظارت‌های ویژه‌ای داشته باشیم.

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران؛

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در حاشیه نشست خبری خود در باغ نگارستان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

در مورد ضوابط باغ‌ها شاهد هستیم که حجم زیادی از باغات شهرهای مختلف ایران از جمله کلانشهرها در داخل محدوده‌ها از بین رفته است و ۳۰ درصد سطح اشغال بطور کامل تامین نشده است و معنایش این است که این ضابطه (برج باغ) به تنهایی قابل اجرا نبوده و نباید انجام می‌شد. شاید بهترین راه این باشد که به مالکان کمک کنیم تا نه تنها با هزینه خودشان بلکه اگر باغات برای شهر اهمیت دارد با هزینه شهر، باغات در جهت تامین منافع شهر حفظ و نگه‌داری شوند.

جزئیات سفر معاون معماری و شهرسازی به سنگاپور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

سنگاپور توانسته با استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های نوین، نهرهایی که آب‌شیرین را به سمت دریا سرازیر می‌کردند مهار کند و از آن برای توسعه شهرها استفاده ببرد. به این دلیل معتقدم نوعی از توسعه‌یافتگی متراکم در سنگاپور دیده می‌شود که قطعا می‌تواند تجریبات قابل انتشاری را برای سایر کشورها به همراه داشته باشد.

جزئیات نشست سوم راهبری و سیاستگذاری معماری و مکانیابی ایستگاه‌های راه‌آهن کشور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

به منظور ساماندهی و تهیه طرح ویژه گردشگری حدفاصل ایستگاه راه آهن مرودشت تا تخت‌جمشید  و محور ورودی آن و همچنین ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی حاشیه ای باید هماهنگی لازم جهت تهیه طرح ویژه توسط شرکت راه‌آهن، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انجام گیرد.

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

معاون وزیر راه و شهرسازی رسیدگی به بافت های فرسوده شهری را نیازمند عزمی ملی برشمرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اهمیت رسیدگی به بافت‌های ناکارآمد هنوز در مقیاس گسترده تبدیل به یک اولویت و ضرورت نشده، اما در سطوح مختلف تصمیم‌گیری و تصمیم سازی، کارها دنبال می‌شود. به همین منظور از رسانه‌ها درخواست داریم این مساله را به خواست اجتماعی تبدیل کنند تا همه‌ دستگاه‌ها بیش از پیش پای کار بیایند.

هوشنگ عشایری نماینده شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در نشست سوم راهبری و سیاستگزاری معماری و مکانیابی ایستگاه های راه‌آهن سراسر کشور بر ضرورت توجه به نقاط تاریخی در طراحی نمای ساختمان ایستگاه راه آهن مرودشت تاکید کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بق اعلامیه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در زمان‌های پیک ترافیک روزانه حدود ۱۰ هزار نفر بازدیدکننده برای تخت جمشید وجود دارد که به صورت شبانه‌روزی آماری بالغ بر عبور ۸۰ هزار وسیله نقلیه را در مسیر جاده‌ای به خود اختصاص می‌دهد. درحال حاضر مسئله مورد نظر چگونگی پوشش دادن بخشی از این مسافران به وسیله حوزه ریلی است که مطالعه آن نیز درحال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در برنامه پیاده گردی مراکز تاریخی شهر بر ارتقای کیفیت زندگی در بافت های تاریخی شهر تهران تاکید کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

امیدواریم مدیریت شهری به ضرورت ارتقاء کیفیت زندگی همراه با ارتقاء هویت مناطق توجه کند و به جای تخریب به احیای میراث فرهنگی توجه ویژه‌ای شود.

ایزدی بهسازی بافت های ناکارآمد شهری را مطالبه عمومی عنوان کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ررسی‌ها و مشاهدات عینی ما از بافت‌های ناکارآمد شهر تهران نشان می‌دهد شاخص‌های کیفیت زندگی در این مناطق در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد، ایمنی، امنیت، برخورداری از خدمات‌شهری، کارآمدی زیرساخت‌های شهری همگی از جمله کیفیت‌های مورد انتظار اند.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی؛

مظاهریان در جمع مدیران ۳۱ استان کشور بر ممانعت امضافروشی با اجرایی شدن نظام نامه اخلاق حرفه مهندسی تاکید کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تمام بحث ما با شهرداری‌ها و ایجاد انضباط‌شهری بر اصل رجحان منافع عمومی بر منافع شخصی استوار است که منافع عمومی فدای منافع شخصی نشوند و شهرها بر اساس توجه به انضباط شهری و رعایت موضوعات مختلف زیست‌محیطی، میراثی و حقوق شهروندی اداره شوند.

مدیرکل دفتر سازمان های نظام مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی عدم آگاهی از قوانین را علت افزایش آمار تخلفات در نظام مهندسی برشمرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با توجه به گزارش‌ها و نتایج موجود مشخص است که بیشترین آمار مربوط به جرم متهمان در این حوزه به دلیل ناآگاهی و عدم اطلاع کافی از قوانین و آیین‌نامه‌هاست.

 

 

نظر شما