شناسهٔ خبر: 26231 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عطرچیان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

آغاز اخذ عوارض از ناوگان ترانزیتی ترکمنستان از امروز/ انجام اقدامات بر اساس اصل رفتار متقابل

محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی با اشاره به اقدام دولت ترکمنستان و اخذ عوارض از ناوگان ترانزیت ایرانی گفت: طبق اصل رفتار متقابل اخذ عوارض از ناوگان ترانزیتی ترکمنستان از امروز اجرا می‌شود.

محمدجواد عطرچیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی  با اشاره به اقدام کشور ترکمنستان مبنی بر اخذ عوارض از ناوگان ترانزیت ایرانی اظهار داشت: اقدامات متقابل ایران در قبال ناوگان ترانزیتی ترکمنستان از امروز آغاز می‌شود و ما برای کامیون‌های ترکمن که روزانه بالغ بر ۲۰۰۰ کامیون برای ترانزیت کالا به ترکیه از ایران عبور خواهند کرد به صورت متقابل عوارض وضع خواهیم کرد.

وی افزود: ما در حال تصمیم‌گیری و اقدام بر اساس اصل رفتار متقابل هستیم و یکسری از اقدامات مانند اخذ عوارض از ناوگان ترکمنستان از همین امروز ۲۳ مرداد اجرایی می‌شود. همچنین باقی اقدامات با هماهنگی سایر نهادهای ذی‌ربط تصمیم گیری و اجرا خواهد شد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: علت اینکه فقط از ناوگان ایرانی برای عبور از ترکمنستان عوارض اخذ می‌شود هنوز مشخص نیست و ما نیز به دنبال یافتن علت چنین اقدامی از سوی دولت ترکمنستان نیستیم. اما ضمن احترام  به تصمیم دولت ترکمنستان به نظر می‌رسد آن‌ها به دنبال رقابت و دست اندازی به سهم ناوگان ترانزیت ایرانی هستند و ما نیز تلاش خود را برای حفظ سهم ناوگان ترانزیت ایرانی خواهیم کرد.

عطرچیان با اشاره به تاثیر این اقدام ترکمنستان بر ترانزیت کالا از مسیر ایران تصریح کرد: در واقع ترکمن‌ها به دنبال گران کردن مسیر ترانزیتی خود و معرفی ترکمنستان به عنوان یک کشور ترانزیتی هستند. اما اخذ عوارض از کامیون‌های ایرانی باعث می‌شود که تردد سالانه نزدیک به ۷۰۰۰ ناوگان ایرانی برای دسترسی به کشورهای ازبکستان، قزاقستان و سایر کشورهای ماورای ترکمنستان متحمل پرداخت هزینه بیشتری شوند و این مسیر برای تجار و صاحبان کالا که اکثر آنها در کشورهای نام برده حضور دارند گران‌تر تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه «در حال حاضر کامیون های دوجانبه به طور عادی در مسیر میان دو کشور تردد می‌کنند» یادآور شد: درحال حاضر فقط تعدادی کامیون ایرانی به دلیل افزایش کرایه حمل و مذاکره با صاحبان کالا در بلاتکلیفی به سر می‌برند و از رفتن به خاک ترکمنستان اجتناب می‌کنند و  تعدادی دیگر از کامیون‌های ایرانی که برای ترانزیت کالا به عراق رفته بودند به دلیل نداشتن اطلاع قبلی و پول نقد کافی پشت مرز ترکمنستان و قزاقستان گیر افتاده بودند.

گفتنی است، سالانه ۷۵ هزار کامیون ایرانی به مقصد ترکمنستان و بین هفت تا هشت هزار کامیون دیگر از خاک این کشور به مقصد سایر کشورهای همسایه در تردد است و در مقابل، سالانه حدود ۲۰ هزار کامیون ترکمنی نیز به مقصد ایران حرکت کرده و حدود دو تا سه هزار دستگاه کامیون ترکمنی از خاک ایران به سمت ترکیه ترانزیت می‌کنند. این عوارض از روز دوشنبه گذشته (۱۸ مردادماه) از سوی طرف ترکمنی و فقط بر روی کامیون های ایرانی ترانزیتی وضع شده است و ترکمن ها به اخذ عوارض ۱۶۰ دلاری از کامیون های کمتر از ۲۰ تن و عوارض ۲۶۰ دلاری از کامیون های بالای ۲۰ تنی ایرانی به عنوان حق ترانزیت (عبور) کشورشان اقدام کرده‌اند و علاوه بر آن به ازای هر یک کیلومتر تردد نیز یک دلار از همه کامیون‌های ایرانی دریافت می‌کنند.

نظر شما