شناسهٔ خبر: 26253 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

به همت دبیرخانه فناوری‌های نوین صنعت ساختمان؛

سمینار آموزشی اجرای سیستم گرمایش از کف ساختمان‌ها در خراسان رضوی برگزار شد

سمینار به همت دبیرخانه فناوری‌های نوین صنعت ساختمان، سمینار آموزشی اجرای سیستم گرمایش از کف در ساختمان‌ها در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، محمدرضا مهردوست مسؤول دبیرخانه دایمی همایش فناوری‌های نوین صنعت ساختمان در این سمینار آموزشی که در محل سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه این دبیرخانه توجه ویژه‌ای به معرفی هرچه بیشتر و بهتر فناوری‌های نوین به جامعه مهندسی دارد، گفت: در این همایش که توسط اساتید و کارشناسان متخصص در زمینه سیستم گرمایش از کف در ساختمان‌ها برگزار شد، نحوه طراحی و اجرای این سیستم، در ساختمان‌های جدید آموزش داده شد.

مهردوست با بیان اینکه متأسفانه تعداد زیادی از مردم هنوز اطلاعات زیادی درباره سیستم‌های گرمایش از کف ندارند، افزود: گاهاً مشاهده شده که مردم بدلیل بی اطلاعی از این فناوری، ترس‌هایی از این نوع سیستم گرمایشی دارند که باید با توضیحات کامل و تأثیراتی که این سیستم در کاهش هزینه‌ها و هدررفت انرژی دارد، مزیت‌های آن را برای مردم توضیح داد. 

همچنین در این سمینار آموزشی همچنین شهرام دلفانی رییس بخش تأسیسات مکانیکی و الکتریکی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به تصورات غلط بخشی از مردم درباره سیستم گرمایش از کف، توضیح داد: در حال حاضر بعضی از مردم بر این باور غلط هستند که سیستم‌های گرمایش از کف برای بدن انسان مضر است، اما این را اعلام می‌کنم که بر اساس تحقیقات علمی صورت گرفته در سازمان نظام مهندسی کشور، این سیستم نه تنها هیچ ضرری برای بدن ندارد، بلکه از هر جهت چه مادی و چه جسمی برای مردم منفعت دارد.

وی با بیان اینکه هر سیستمی در ساختمان‌سازی جدید، نواقصی دارد که باید به درستی درباره آن به مردم توضیح داده شود، بیان کرد: امروز در کشور ما بحرانی در حوزه ساختمان‌سازی در حال شکل‌گیری است که در اغلب موارد ساخت‌وسازهای غیراصولی موجبات هدررفت شدید انرژی را ایجاد می‌کند.

دلفانی با طرح این سوال که آیا سیستم گرمایش از کف برای ما آسایش جسمی، روحی و مالی را تأمین می‌کند؛ تصریح کرد: در ابتدای اجرای سیستم گرمایش از کف، هزینه‌ها بالاتر از سیستم رادیاتوری و تهویه مطبوع است؛ اما در صرفه‌جویی انرژی به مراتب تأثیرات بهتری دارد و عملاً هزینه ابتدایی پس از مدت کوتاهی با صرفه‌جویی انرژی جبران می‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه سیستم گرمایش از کف از اتلافات انرژی را در ابعاد بسیار قابل توجهی می‌کاهد، یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۱۴۰۰ ارزش مصرف سوختی ما بیش از ۴۰ میلیارد دلار می‌شود که اگر از سیستم‌های نوین در ساخت‌وسازها استفاده شود؛ قطعاً این هزینه کاهش می‌یابد، همین آمار نشان می‌دهد تا سال ۱۴۰۰ ما هیچ نفعی در صادرات نداریم و همه انرژی را باید خودمان مصرف کنیم.

رییس بخش تأسیسات مکانیکی و الکتریکی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه آمار بالایی از مصرف انرژی در کشور وجود دارد؛ اما متاسفانه باز هم این آمار باعث ایجاد آسایش نمی‌شود، گفت: در حال حاضر در کشور ما تنها ۳۷ درصد ساخمتان با سیستم‌های نوین گرمایشی به مشتریان ارائه می‌شود که از این میزان کم، تنها حدود یک سوم مقررات ملی ساختمان را رعایت کرده‌اند.

وی افزود: ۶۴ درصد ساختمان‌های جدید در کشور دارای پکیج می‌باشند و این نشان دهنده علاقه و اقبال مردم نسبت به سیستم گرمایشی پکیج است، پس باید به این نکته دقت کرد که در نصب و اجرای سیستم گرمایش با پکیج باید با دقت تمام عمل کرد تا کمترین اتلاف انرژی را داشته باشیم.

دلفانی گفت: مقررات ملی باید رعایت شده و مهندسان با تجربه و باسابقه وارد کار شوند و البته فیزیک ساختمان باید به گونه‌ای باشد که بتوان سیستم گرمایش مناسب را بر آن اجرا کرد، همچنین در اجرای این سیستم باید حتماً محاسبات دقیق انجام شده و طراحی درست انجام داد.

وی با بیان اینکه سیستم‌های گرمایشی نوعی سیستم تشعشع گرمایی است، یادآور شد: این مدل گرمایشی، نوعی سیستم تابشی است چراکه بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد انرژی حاصل به صورت تابش از زمین به محیط ارائه می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به نداشتن آلودگی‌های صوتی در سیستم‌های گرمایش از کف، افزود: متاسفانه آمار بالایی از برخورد افراد و خصوصاً بچه‌ها با رادیاتورها و بخاری‌ها و آسیب‌دیدن آن‌ها وجود دارد که سیستم گرمایش از کف این خطرات را ندارد و به نوعی ایمنی بهتری به نسبت بخاری و رادیاتور دارد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در سیستم گرمایش رادیاتوری یا بخاری، اول هوا گرم می‌شود و این هوای گرم به بالا می‌رود و باید آنقدر هوا گرم شود تا این گرما به پایین منتقل شود که این مسئله انرژی زیادی را اتلاف می‌کند، اما نباید این نکته را فراموش کنیم که در مجموع انسان دوست دارد ابتدا پاها و نیم تنه پایینش گرم شود که سیستم گرمایش از کف دقیقاً این موضوع را محقق میکند. 

دلفانی با تأکید بر اینکه امروزه در اکثر نقاط دنیا سیستم گرمایش از کف در ساختمان‌ها اجرا می‌شود، تصریح کرد: این سیستم جزو فناوری‌های مدرن صنعت ساختمان محسوب می‌شود و بر اساس تحقیقات انجام شده، در اماکن مذهبی و ورزشی که مردم رفت و آمد زیادی دارند کاربرد بسیار موثری دارد و ضمن کاهش هزینه‌ها، در ظاهر و معماری بنا نیز اختلالی ایجاد نمی‌کند.

وی در پایان اعلام کرد: سیستم گرمایش از کف با وجود اینکه ۲۵ درصد هزینه اولیه را افزایش می‌دهد، اما چیزی در حدود ۴۰ درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد که این مسئله لزوم اجرای این سیستم در ساختمان‌سازی جدید را نشان می‌دهد.

گفتنی است دبیرخانه فناوری‌های نوین صنعت ساختمان، چهارمین همایش فناوری‌های نوین صنعت ساختمان را در ۳۰ دیماه و یکم بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد کرد.  

نظر شما