شناسهٔ خبر: 26283 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

صبوری در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

بهره‌برداری از ۱۰۲۸ واحد مسکن مهر قم در هفته دولت/ آغاز بازسازی ایستگاه مرکزی راه‌‌آهن قم/ تدوین سند بازآفرینی شهری قم

حسن صبوری مدیر کل راه و شهرسازی استان قم از بهره‌برداری از ۱۰۲۸ واحد مسکن مهر در شهرستان‌های استان قم طی هفته دولت خبر داد و گفت: بهبود ایستگاه مرکزی راه‌آهن قم انجام شده و درکمیسیون ماده ۵ استان، جانمایی ایستگاه مترو در ایستگاه راه‌آهن مرکزی به تصویب رسیده است.

حسن صبوری، مدیر کل راه و شهرسازی استان قم درگفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه مساحت استان قم حدود ۱۲ هزار و ۳۷۲ کیلومتر مربع و طول راه‌های حوزه استحفاظی این استان شامل ۲۰۹ کیلومتر آزادراه، ۱۹۱ کیلومتر بزرگراه، ۱۷۳ کیلومتر راه اصلی و ۱۴۳ کیلومتر راه فرعی است، عنوان کرد: جمع کل اعتبارات مصوب این اداره کل در سال گذشته ۹۳۰ هزار و ۶۶۹ میلیون ریال بود که از این مقدار ۴۰۸ هزار و ۵۰۲ میلیون ریال تخصیص داده شد که ۴۳ درصد اعتبار مصوب بوده است.

صبوری درمعرفی اهم پروژه‌های راهسازی این استان عنوان کرد: احداث محور قم- نیزار به طول ۲۱ کیلومتر، احداث فاز اول محور قم-آوه به ظول ۱۱ کیلومتر، احداث راه دسترسی به سایت فردو به طول ۱۴ کیلومتر، احداث محور قنوات به طول ۹ کیلومتر و احداث باند دوم قدیم قم تهران به طول ۱۴ کیلومتر مهمترین پروژه‌های راهسازی استان است.

وی افزود: همچنین بهسازی و روکش آسفالت به مقدار ۲۰۰ هزار تن درمحورهای آزادراه تهران، تفرش، سلفچگان، دلیجان، کاشان و راه‌های روستایی، اجرای عملیات بازیافت گرم درآزادراه قم-تهران به طول ۲۷ کیلومتر، اجرای آسفالت حفاظتی به طول ۱۷ کیلومتر، اجرای نیوجرسی مفصلی به طول ۱۰ کیلومتر. اجرای روشنایی به طول ۳۵ کیلومتر، ایمن‌سازی محورهای حوزه استحفاظی شامل خط‌کشی، علائم و گاردریل با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال و رفع ۱۰ نقطه پرحادثه درمحورهای استان از پروژه‌‌های راهداری این استان است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم درمعرفی مهمترین اقدامات حوزه مسکن، عمران و بهسازی این اداره کل در دولت یازدهم به افتتاح ۵۶۰۰ واحد مسکن مهر و اجرای خدمات زیربنایی موردنیاز، احداث ساختمان‌های دولتی و عمومی، تهیه طرح جامع و تفصیلی قم و شهرهای تابعه، بهسازی و نوسازی ۶۴ هکتار از بافت‌های فرسوده و اجرای پروژه‌های بهسازی درسکونتگاه‌های غیررسمی با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: کل تعهد ما در استان ۴۳ هزار و ۸۹۲ واحد بوده که تاکنون حدود ۴۰ هزار واحد به بهره‌برداری رسیده و هفته دولت ۱۰۲۸ واحد دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: واحدهای مسکن مهر در حال احداث به طور میانگین بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و زیرساخت واحدهای مسکن مهر واگذار شده نیز شامل تاسیسات آب، برق، گاز و راه بیش از ۹۵ درصد تکمیل شده است.

مدیر کل راه  شهرسازی قم تصریح کرد: این استان از سال ۸۹ تاکنون بر اساس گزارش‌های وزارت راه و شهرسازی همواره جزو سه استان برتر کشور در اجرای تعهدات خود در ساخت و واگذاری مسکن مهر بوده است.

وی افزود: از تعداد کل واحدهای مسکن مهر احداث شده و یا در حال احداث در شهر قم هیچ واحد فاقد متقاضی وجود ندارد و فقط ۲۰۰ واحد در بخش سلفچگان فاقد متقاضی است.

صبوری گفت: از برگ‌های زرین کارنامه اداره کل راه و شهرسازی استان قم می‌توان به افتتاح جاده قم-نیزار، افتتاح محور قم-قنوات، بازیافت گرم آزادراه قم-تهران، توسعه صحن شرقی حرم حضرت معصومه(س)، افتتاح سایت فردو و افتتاح ۳۵۷۷ واحد مسکن مهر اشاره کرد.

پروژه‌های در دست اجرا

مدیر کل راه و شهرسازی قم گفت: ازجمله مهمترین پروژه‌های این اداره کل می‌توان به احداث تقاطع غیرهمسطح پردیسان، احداث مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای، تکمیل محور قم-آوه، احداث باند دوم محور سلفچگان-ساوه به طول هفت کیلومتر و اجرای پروژه‌های تجاری-مشارکتی درمحدوده پردیسان اشاره کرد.

تبدیل ایستگاه مرکزی قم به عنوان نقطه تبادل سفر

وی همچنین به تصمیمات اتخاذ شده درباره قطار پرسرعت تهران-قم-اصفهان و بازسازی و بهبود ایستگاه مرکزی قم اشاره کرد و توضیح داد: درجلسه مورخ ۳۰ فروردین ۹۵ با اجماع استان و تاکید وزیر راه و شهرسازی تبدیل ایستگاه مرکزی قم به عنوان نقطه تبادل سفر به تصویب رسید و به دنبال آن مطالعه طراحی ایستگاه مرکزی قم توسط مشاور فرانسوی ارپ به منظور استفاده از ظزفیت‌های ایجاد شده و طراحی خیابان ۳۰ متری حدفاصل ایستگاه راه آهن و حرم مطهر انجام شد و اخیرا در کمیسیون ماده ۵ استان جانمایی ایستگاه مترو در ایستگاه مرکزی راه آهن تصویب شده است.

صبوری گفت: در چهارماهه اول ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد جابجایی مسافر از راه‌آهن قم موجه شدیم و این رقم از ۴۴۲ هزار و ۷۲۷ نفر به ۴۹۸ هزار و ۱۸۷ نفر رسیده است.

سکونت ۲۷۰ هزار نفر دربافت فرسوده قم

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم با بیان اینکه ۱۷۵۳ هکتار بافت فرسوده در استان قم موجود است، گفت: دراین مساحت حدود ۲۷۰ هزار نفر سکونت دارند. همچنین ۱۹۰ هزار نفر در ۲۴۴ هکتار سکونتگاه غیررسمی که شامل ۱۱ محله است، زندگی می‌کنند.

صبوری با بیان اینکه برخورد اداره کل راه و شهرسازی با بافت فرسوده، اقدامات تشویقی، هدایت و راهبردی است، افزود: ازجمله به پروژه هتل خورشید و مداخله مستقیم در بهسازی ساختمان‌های محله چهل اختران با همکاری شهرداری اشاره کرد. از جمله اقدامات این اداره کل در بهسازی بافت‌های فرسوده می‌توان به ارائه تسهیلات برای نوسازی ۱۰ هزار واحد مسکونی و ارائه ۲۰ درصد تخفیف نظام مهندسی اشاره کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم عنوان کرد: چند محور مانند گذرخان، بیوت مراجع تقلید، بقاع امام زادگان دربافت فرسوده هستند و برای خرید و ساخت دراین مناطق با استفاده از صندوق پس انداز مسکن تسهیلاتی درنظر گرفته شده است. همچنین بازگشایی شوارع و ایجاد دسترسی به خیابان‌های اصلی جزو پیش‌بینی‌های توسعه مناطق واقع در بافت‌های فرسوده است.

وی گفت: همچنین سند بازآفرینی شهری قم درحال تهیه است و طرح جامع تفصیلی را برای قم و شهرهای تابع آن تهیه کرده‌ایم.

صبوری همچنین با بیان اینکه ۲۳ پروژه بهبود حاشیه‌نشینی در محله‌های قم عملیاتی شده است، افزود: دراین راستا می‌توان به بهسازی شهرک فاطمیه اشاره کرد.

نظر شما