شناسهٔ خبر: 26308 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

افزایش نرخ اوراق تسهیلات مسکن/ کاهش ۱۳ درصدی شاخص کل بورس

بورس شاخص کل بورس امروز (یکشنبه) با ۱۳ واحد افت به رقم ۷۸ هزار و ۲۰۵ واحد رسید اما قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس دوباره به یک میلیون ریال افزایش یافت.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاملات امروز یک میلیارد و ۱۷۶ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از دو هزار و ۴۷۲ میلیارد ریال در ۶۴ هزار و ۵۱ نوبت داد و ستد شد.
گروه فلزات بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص برجای گذاشت اما گروه پالایشی و خودرو با تاثیر مثبت، مانع افت بیشتر شاخص شد؛ بر این اساس فملی (صنایع مس ایران)، وامید (گروه مدیریت سرمایه گذاری امید) و فولاد (فولاد مبارکه) تاثیر منفی و شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، خساپا (سایپا)، پارسان (نفت و گاز پارسیان) و شبریز (پالایش نفت تبریز) تاثیر مثبت بر شاخص داشتند.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) چهار واحد، شاخص آزاد شناور ۶۶ واحد و شاخص بازار دوم ۹۲ واحد افت کرد اما شاخص کل (هم وزن) ۱۵ واحد، شاخص قیمت (هم وزن) ۱۲ واحد و شاخص بازار اول یک واحد افزایش یافت.

عرضه سهام یک شرکت جدید در فرابورس
همچنین در معاملات امروز فرابورس ۲۹۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۹۳۰ میلیارد و ۴۶۰ میلیون ریال خرید و فروش شد.
آیفکس (شاخص فرابورس) نیز در ساعت های آغازین فعالیت بازار چهار واحد رشد کرد اما به تدریج رو به کاهش گذاشت و در پایان با افزایش نامحسوس نسبت به دیروز نمایشگر عدد ۸۱۶.۳۳ شد.
در بازار اول ۷۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۰۶ میلیارد ریال داد و ستد شد و همچنین ۹۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۹۷ میلیارد ریال در بازار دوم معامله شد.
بیشترین حجم و ارزش معاملات روز یکشنبه متعلق به پالایش نفت تهران با معامله ۱۹ میلیون و ۵۳۰ هزار سهم به ارزش ۶۳ میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال بود.
امروز سهام آتیه داده پرداز، پالایش نفت لاوان و گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان بیشترین افزایش قیمت و سرمایه گذاری مسکن الوند، صنعتی مینو و گروه فن آوا بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.
در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۶» به ارزش ۸۲ میلیارد ریال بود و ارزش معاملات روزانه در همه نمادهای اسناد خزانه اسلامی به رقم ۱۸۴ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال رسید.
بیشترین حجم معاملات صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (‌ETF‌) به صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خرید و فروش دو میلیون و ۵۶۰ هزار سهم اختصاص یافت. ‌
اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در اغلب نمادها با افزایش قیمت مواجه و هر ورقه آن در بازه ۹۴۵ تا یک میلیون ریال مبادله شد که بیشترین رشد قیمت مربوط به نماد دی ماه ۹۴ بود.
همچنین امروز، «دامداری تلیسه نمونه» تعداد هفت میلیون سهم از ۷۰ میلیون سهام خود را برای نخستین بار در بازار دوم فرابورس ایران با قیمت هر سهم پنج هزار و ۳۰۰ ریال عرضه کرد.

نظر شما