شناسهٔ خبر: 26321 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

تاکید بر نقش ترانزیتی ایران در اجلاس جاده ابريشم

جاده ابریشم اجلاس بین المللی جاده ابریشم ، یك كمربند یك جاده ، با حضور حدود سی نفر از شركت كنندگان ایرانی به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه ، وزارت نفت، سازمان میراث فرهنگی، منطقه آزاد ماكو ،دانشگاه فردوسی مشهد، اتاق بازرگانی صنعت، معدن و تجارت مشترك ایران و چین و به همراه نمایندگانی از كشورهای پاكستان ، قزاقستان وچین، طی سه روز در شهر كامارای چین برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای كشور محمدجواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت وحمل ونقل بین المللی ،اظهار داشت: این اجلاس كه به نوبه خود برای اولین بار در شمال غربی چین برگزار می گردید با تأكید بر نقش جاده ابریشم به عنوان مسیر ترانزیتی كالا و مسافر  بر اهمیت این جاده برای انتقال تكنولوژی، خدمات، فرهنگ و همكاری‌های منطقه‌ای اشاره داشت.

وی افزود: در مراسم افتتاحیه اجلاس علاوه بر مقامات ارشد كشورهای چین ، پاكستان و قزاقستان و نخست وزیر اسبق مصر ، معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و عسگر اولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران وچین مطالبی درخصوص نقش و اهمیت جاده ابریشم و همكاری های اقتصادی وتجاری دو كشور ایراد نمودند. پس از آن نشست های كارشناسی در حوزه‌های توسعه زیرساخت‌ها، انرژی، اطلاع رسانی و فن‌آوری تولیدات صنعتی، مناطق آزاد تجاری ، توسعه شهری در نشست های جداگانه تشكیل و نماینده سازمان در روز اول و دوم اجلاس در نشست‌های توسعه زیرساخت‌ها و مناطق آزاد تجاری سخنرانی خود را به صورت پاورپوینت ارائه داد.

عطرچیان افزود : به عنوان نماینده سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده ای در این اجلاس سخنرانی داشته كه ضمن برشمردن مزیت‌های ترانزیتی و حمل‌ونقل بین‌المللی كشور ، جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در كریدورهای ترانزیتی و نقش مناطق آزاد در توسعه تجارت و زیربناهای موجود در حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و... بیان گردید.

مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی یاد‌آور شد:  هدف از برگزاری این اجلاس در چین تأكید بر نقش این كشور در مبادلات اقتصادی و تأسیسات زیربنایی برای همكاری های دو و چند جانبه بوده است به طوری كه هیأت پاكستانی بر نقش و اهمیت بندر گوادر در مبادلات تجاری منطقه تأكید نمود.

شایان ذكر است؛ در روز پایانی اجلاس توافقتنامه همكاری‌های دوجانبه بین نمایندگان چین و پاكستان و همچنین اتاق بازرگانی ایران و چین به امضا رسیدو براساس اعلام آمادگی طرف پاكستانی مبنی بر برگزاری اجلاس آتی در سال 2017 در پاكستان‌، عسگر اولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران وچین نیز آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای برگزاری اجلاس جاده ابریشم : یك كمربند یك جاده در سال 2018 در جمهوری اسلامی ایران اعلام نمود.

نظر شما