شناسهٔ خبر: 26323 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دیدگاه‌های یک کارشناس معماری و شهرسازی درباره وضعیت معماری؛

معماری معاصر توانایی اتصال به معماری جدید دنیا را ندارد/ تاثیر مثبت اندیشه ایران‌شهری بر حوزه معماری کشور

سهراب مشهودی سهراب مشهودی کارشناس معماری و شهرسازی معتقد است، پس از نوشته شدن طرح جامع تهران در سال ۴۹ و تدوین ضوابط، مباحثی به این حوزه تحمیل شد که نه تنها معماری معاصر را از معماری گذشته جدا کرد بلکه اجازه اتصال آن به معماری جدید دنیا را نیز نداد.

سهراب مشهودی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت فعلی حوزه معماری در کشور و آسیب‌های آن در دهه‌های اخیر اعلام کرد: در حقیقت ضربه اصلی به معماری معاصر ما پس از تدوین ضوابط احداث بنای طرح جامع تهران در سال ۴۹ به این حوزه وارد شد. پس از نوشته شدن این طرح و تدوین ضوابط مباحثی به این حوزه تحمیل شد که نه تنها معماری معاصر را از معماری گذشته جدا کرد بلکه اجازه اتصال آن به معماری جدید دنیا را نیز نداد. 

مشهودی در ادامه احداث بنا در ۶۰ درصد از مساحت زمین، اشغال یک طرف خیابان با بدنه و خالی ماندن طرف دیگر و یک نما شدن بناها را نمونه‌ای از مضرات این ضوابط خواند و گفت: با وجود این ضوابط حجم کار و خلاقیت از معمارها سلب شده و مشکلات بسیاری وارد این حوزه شد.

این کارشناس حوزه معماری و شهرسازی با بیان این مطلب که برای اصلاح معماری کشور باید ضوابط احداث بنای جدیدی برای شهرهای کشور تدوین شود گفت: از عوامل مهم این است که هر ساختمان جدیدی که بین دو بنای دیگر احداث می‌شود باید با ساختمان‌های دیگر همگون و هماهنگ بوده و از ساختمان های قدیمی‌تر الگو بگیرد تا دیگر به بیش از این به زشتی شهر نیافزاید.

وی در ادامه سخنان خود،  اقدامات اخیر وزارت راه و شهرسازی در این حوزه را مباحثی فلسفی قلمداد کرد و گفت: سخنان و فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه معماری در حال حاضر در مرحله حرف و تدوین ماده بوده و به مرحله اجرا نرسیده است. قطعا این مباحث می‌تواند در نقش هدایت‌گر در این حوزه عمل و به این بخش کمک کند ولی باید هرچه زودتر از سوی معاونت معماری و شهرسازی طی ضوابطی تعیین و به مرحله اجرا و ابلاغ قرار گیرد. به تصور من نمی‌توانیم دوران فعلی را عصری جدید برای کشور قلمداد کنیم مگر با اجرایی شدن طرح‌ها و تصمیمات روشن‌فکرانه موجود در حوزه معماری کشور.

مشهودی با اشاره به بحث ایران‌شهر و پیگیری آن از سوی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: به عقیده من باید شرایط و مقدمات اجرای این مباحث همگام با تدارک فلسفی آن نیز انجام شود چراکه مشخص نیست تدارک این فلسفه چقدر به طول بیانجامد و شاید تا زمان اجرای آن ده‌ها بار نمای شهرهای ما زشت و زشت‌تر شود پس این تغییر نگاه‌ها و ضوابط باید در کنار یکدیگر حرکت کنند.

وی در پایان اندیشه ایران‌شهری و بازآفرینی شهری نوین را از سوی وزارت راه و شهرسازی اقدامی خوب و مؤثر در حوزه معماری کشور دانست و افزود: این مباحث جدید حکم جراحی را برای معماری بیمار ما دارند ولی ما باید به این نکته توجه کنیم که بند آوردن خونریزی پیش از جراحی از ضروریات درمان است./

نظر شما