شناسهٔ خبر: 26439 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با ترانه یلدا درباره نقاط قوت و ضعف معماری معاصر؛

پیدایش تحولات مثبت در معماری/ مرمت شهری در جست‌وجوی تعامل اجتماعی است/ تاكيد بر بیداری معماران عصر حاضر

ترانه یلدا ترانه یلدا، از معماران و شهرسازان برجسته کشورمان معتقد است که بازآفرينی شهری ريشه در تجديد نسل شهروندان و حرکت به سوی جامعه‌ای جديد دارد و در رویکرد بازآفرینی باید به فرهنگ، نگرش تعاملی و توسعه از درون توجه خاص شود.

دكتر ترانه یلدا، از معماران و شهرسازان برجسته کشورمان در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص وضعیت معماری معاصر با بیان اینکه بازآفرینی شهری ارتقای کیفیت زندگی با مشارکت مردم و نظر مردم و توجه‌ ویژه به نیازهای مردم شهراست، گفت: بازآفرينی را می‌توان اصلیترين رويکرد «مرمت و بهسازی و نوسازی شهری» در دوران معاصر تلقی کرد که اين رويکرد با توجه به ابعاد و اصول بازآفرينی شهری چند راهبرد اصلی را در دستور کار خود داشته است.

این شهرساز با بیان اینکه سیاست‌های نوسازی شهری در جهان دوره‌های مختلفی را پشت سرگذاشته است، تصریح کرد: در هر دوره رویکرد و نگاه خاصی بر مبنای شرایط زمانه مدنظر بوده و دست‌اندرکاران در هر مقطع زمانی با وقوف بر نقاط ضعف هر رویکرد سعی در اصلاح آن داشته‌اند.

وی بر لزوم توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی در بازآفرینی شهری تاکید کرد و افزود: گرچه رویکردهای بخشی ممکن است در کوتاه مدت به تسکین مشکلات حاد کمک کند ولی راه حل‌هایی که بدون توجه به مسائل اجتماعی تنها به تغییر ساختار فیزیکی منجر شود باعث فرسودگی بیشتر می‌شود.

یلدا با تاکید بر مثبت بودن برنامه‌ریزی‌های اخیر وزارت راه و شهرسازی و ایجاد حساسیت در توجه به بازآفرینی شهری و بهبود وضعیت معماری گفت: باید نهادهای مناسب برای هدایت فرایند بازآفرینی شهری ایجاد و با مشارکت سیاسی اداره و هدایت شوند.

وی با بیان اینکه اقدامات و سیاست های اخیر وزارت راه و شهرسازی در ارائه طرح‌های معماری نوین و بازآفرینی شهری مثبت است، عنوان کرد: قبل از اجرای طرح‌های نوین معماری باید درخواست عمومی مورد توجه قرار گیرد و به کارهای فرهنگی و جلب مشارکت مردم بپردازند.

این شهرساز با بیان اینکه مرمت شهری در سیر تحول خود از توجه صرف به کالبد به عرصه تاکید بر ملاحظات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رسیده است، افزود: مرمت شهری امروز در جست‌وجوی تعامل اجتماعی است و درتمام جهان تاکید بر نقش گروه‌های اجتماعی را در دستور کار دارد. بنابراین باید سیاست‌های نوسازی توجه بر فرهنگ و اجتماع داشته باشد.

یلدا گفت: بازآفرينی شهری ريشه در تجديد نسل شهروندان و  حرکت به سوی جامعه‌ای جديد دارد و در رویکرد بازآفرینی باید به فرهنگ، نگرش تعاملی و توسعه از درون توجه خاص شود.

یلدا اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرح‌های علمی و منطبق با نیازهای عموم چشم‌انداز معماری ایران روشن شود و گفت: این امکان وجود دارد که ساختمان‏هایی که ساخته می‌شوند، به جای آنکه صرفا ساخت و ساز باشند، معماری باشند و امروزه این اضطرار وجود دارد که معماران ما بیدار شوند و جامعه معماری به خودش بیاید و بفهمد که کجا ایستاده و چه وظایفی دارد.

وی افزود: اصولا آنچه که ساخته میشود معماری به حساب نمیآید بلکه ساختمان‌سازی است. معماری یک هنر است و هنرمند معمار نیز در کار خود باید تفکر و طراحی داشته باشد و در کارش نیز باید فرهنگی وجود داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما