شناسهٔ خبر: 2652 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جلسه شورای اداری شهرستان خداآفرین خبر داد:

برنامه‌ریزی برای اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان

وزیر راه وشهرسازی  در جلسه شورای اداری خداآفرین وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه علاوه بر دستور رئیس جمهور مبنی بر اتصال راه آهن ایران به عراق، به دنبال اتصال ریلی شبکه ریلی کشور به جمهوری آذربایجان از طریق راه آهن قزوین-رشت-آستارا هستیم، از بررسی روش های جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی در وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به استان آذربایجان شرقی، عباس آخوندی عصر امروز(پنجشنبه 20 آذر) در جلسه شورای اداری شهرستان خداآفرین با بیان اینکه برای نخستین‌بار به این منطقه سفر می‌کنم اظهار کرد: از منابع طبیعی و انسانی سرشار این منطقه می‌توان برای توسعه شهرستان استفاده کرد.

وزیر راه و شهرسازی توسعه کشور را در تعامل فعال با جهان دانست و افزود: در فضای رقابتی با دنیا است که رشد و توسعه معنا پیدا می‌کند.

آخوندی افزود: آنچه در حوزه وزارت راه و شهرسازی اهمیت دارد توسعه متناسب مرزها و راه‌های منتهی به مرزها است تا توسعه تجارت جهانی ایران و مناسباتمان با دیگر کشورها افزایش یابد.

وی اتصال  راه آهن گرگان - اینجه برون به ترکمنستان را یکی از نمونه‌های اتصال ریلی ایران به کشورهای همسایه دانست و گفت: رئیس جمهور دستور اتصال راه آهن ایران به عراق از طریق مرز شلمچه را صادر کرده، همچنین به دنبال اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان از طریق راه آهن قزوین رشت آستارا هستیم.

 

اتصال شبکه جاده‌ای ایران به راه‌های آسیایی

آخوندی تلاش کشور برای اتصال شبکه جاده‌ای به شبکه راه های آسیایی را از اهداف مهم وزارت راه و شهرسازی برشمرد و تاکید کرد: یکی از محورهایی که در این وزارتخانه در دستور کار داریم بهبود کیفیت راه‌های منتهی به مرزها، بهبود کیفیت عملکرد پایانه های مرزی و ارتقای جایگاه گمرکات مرزی ایران است؛ همچنین در این منطقه مرز مناسبی با آذربایجان از طریق اصلان‌دوز و جلفا و نیز با ارمنستان از طریق مرز نوردوز داریم که به افزایش تعاملات استانی و ملی با همسایگان کمک می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی یکی از راه‌های خروج از رکود را اتکا به صنایع صادراتی دانست و گفت: توسعه صنعت نیاز به توسعه تاسیسات زیربنایی ارتباطی اعم از جاده‌ای، ریلی، بندری و فرودگاهی دارند، علاوه بر اینکه توسعه صادرات در جذب گردشگر می‌تواند موثر باشد.

 

بودجه 6 هزار میلیاردی وزارتخانه در برابر تعهد 130 هزار میلیاردی

آخوندی با بیان اینکه در ردیف 12 لایحه بودجه سال آینده اعتبار خوبی برای توسعه مرزهای اصلان‌دوز و جلفا پیش بینی شده است، به تنگناهای اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: بیش از 130 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های موجود وزارت راه و شهرسازی نیاز به سرمایه گذاری داریم در حالی که بودجه وزارت راه‌وشهرسازی حدود 6 هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین هم در تامین منابع و هم استرداد آنها باید روش های خود را تغییر دهیم.

 

روش‌های جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در دست بررسی

وی با بیان اینکه با بپذیریم اجرای این پروژه‌ها برای توسعه کشور ضروری است ادامه داد: به جای اتکا به دولت باید به دنبال سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی باشیم؛ به همین دلیل چند پیشنهاد سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این استان در دست بررسی داریم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: وقتی سرمایه گذاری را می‌پذیریم باید این موضوع پذیرفته شود که اصل و سود آن برای سرمایه گذار مسترد شود؛ ضمن اینکه اعطای حق دسترسی از تاسیسات زیربنایی به سرمایه گذار، بازگشت اصل و سود سرمایه را تضمین می‌کند.

آخوندی ادامه داد:  بنابراین مردم با این انتخاب مواجه هستند که حق دسترسی را پرداخت کنند اما توسعه سریع انجام شود یا حق دسترسی صفر باشد و توسعه دَه‌ها سال به طول بی‌انجامد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه کشور حق نسل جوان است، خاطرنشان کرد: منافع اجرای پروژه‌های زیربنایی به وسیله مردم بسیار مهم‌تر از اجرای آنها به وسیله دولت است؛ این حق دسترسی در لایحه بودجه 94 پیش بینی شده است که با تصویب آن بسیاری از سرمایه گذاران خارجی و پیمانکاران داخلی حاضر به سرمایه گذاری خواهند بود.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با کمک به اتصال ریلی استان آذربایجان شرقی به جمهوری آذربایجان، کمک به شهرداری‌های کوچک این استان چه از طریق تامین قیر و چه حمایت مالی برای تسریع توسعه استان موافقت کرد./

 

نظر شما