شناسهٔ خبر: 26520 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه اینترنتی اکونومیست گزارش داد؛

بهترین و بدترین شهرهای جهان در ۳۰ شاخص/ جایگاه ۱۲۶ تهران در بین ۱۴۰ شهر/ برجام علت ارتقاء شرایط زندگی در تهران

تهران فهرست بهترین و بدترین شهرهای جهان با توجه به ۳۰ شاخص در گزارش اکونومیست معرفی شده است که بر اساس آن ملبورن برای ششمین سال متوالی بهترین شهر جهان معرفی شده و تهران از بین ۱۴۰ شهر، رتبه ۱۲۶ را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پایگاه اینترنتی اکونومیست طبق روال هر سال برای سال ۲۰۱۶ نیز گزارش و فهرستی در باره بهترین و بدترین شهرهای جهان ارائه کرده است. برای تهیه این فهرست سی شاخص مورد بررسی قرار گرفته است.

 بنابر گزارش واحد اطلاعات پایگاه اینترنتی گروه "اکونومیست" درباره بهترین و بدترین شرایط زندگی در شهرهای سراسر جهان در سال ۲۰۱۶، ملبورن (استرالیا) به عنوان مناسب‌ترین شهر برای زندگی انتخاب شده است. این ششمین سال متوالی است که ملبورن چنین جایگاهی را از آن خود می‌کند.

در فهرست "اکونومیست" وین، پایتخت اتریش، در مقام دوم قرار دارد و رتبه‌های سوم و چهارم از آن شهرهای ونکوور و تورنتوی کانادا شده است. جایگاه تهران البته اگرچه همچنان در رده‌های پایین جدول و در مقام ۱۲۶ از ۱۴۰ کشور است، ولی این رتبه در ۵ سال گذشته مدام بهتر شده است. برای مثال، تهران سال ۲۰۱۵ در مقام ۱۳۰ قرار داشت و امسال در عمل ۴ رتبه وضعیت آن ارتقاء پیدا کرده و بیشترین رشد بهبود کیفیت زندگی را در میان تمام شهرها داشته است.

در میان شهرهای آلمان، هامبورگ بهترین شهر برای زندگی است. هامبورگ در این رده‌بندی در رتبه دهم قرار دارد. دمشق، پایتخت سوریه، در پایان این فهرستِ متشکل از ۱۴۰ شهر در جایگاه آخر قرار دارد و به عنوان بدترین شهر معرفی شده است. شهرهای طرابلس در لیبی و لاگوس در نیجریه به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

شهرهایی که در ابتدای این فهرست و به عنوان بهترین محل زندگی انتخاب شده‌اند، به لحاظ ثبات، بهداشت و درمان، محیط زیست، آموزش و زیرساخت‌ها دارای شرایط مناسبتری نسبت به سایرین هستند.

در این گزارش آمده است: اقدامات تروریستی وحشیانه کشورهای بسیاری را در سرتاسر جهان متأثر کرده است. گرچه این پدیده جدید نیست، به تازگی بر شدت آن افزوده شده است. این حقیقت که به دلایل ذکر شده از هر ۵ شهر، یکی جایگاه خود را در فهرست مذکور نسبت به سال گذشته از دست داده، نگران‌کننده است.

در ادامه این گزارش آمده است: نکته جالب این است که تنها تهدیدهای تروریستی دلیل کاهش ثبات در شهرها نیستند، بلکه در چند سال گذشته بر تعداد تظاهرات اعتراضی، نزاع‌های مرزی و درگیری‌های مسلحانه به خصوص در خاورمیانه و شمال آفریقا افزوده شده است.

از آغاز سال جاری میلادی هزار مورد حادثه تروریستی در جهان رخ داده است که حملات فرانسه، ترکیه و بلژیک از بارزترین آن‌ها هستند. همانطور که گفته شد در بعضی از شهرها کیفیت شرایط زندگی پایین آمده است؛ اما در بعضی دیگر مانند تهران، دبی و هراره (پایتخت کشور زیمباوه) عکس این مطلب صادق است. در این فهرست تهران به عنوان شهری که بیشترین پیشرفت را در ۵ سال گذشته داشته معرفی شده است و در جایگاه ۱۲۶ قرار دارد.  

گفته می شود، فضای خوشبینی ایجاد شده در تهران و ایران به دنبال باز شدن درهای این کشور به سوی بازار تجارت جهانی علت این مسئله است. امارات نیز به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاری با بهبود شرایط زندگی روبرو شده است. این در حالی است که سایر کشورهای خاورمیانه مثل عربستان به دلیل کاهش بهای نفت با مشکلات بسیاری مواجه هستند./

نظر شما