شناسهٔ خبر: 26662 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

هفته دولت و برنامه‌های موزه ملی ایران/ برگزاری نمایشگاه فرهنگ و هنر مانا

پوستر نمایشگاه فرهنگ و هنر مانا به مناسبت هفته دولت از هفتم شهریورماه در موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به مناسبت هفته دولت نمایشگاه «گذری بر فرهنگ و هنر مانا» در موزه ملی ایران به همت اداره کل استان کردستان و پایگاه میراث‌فرهنگی زیویه برگزار می‌شود.

گفتنی است، پیش از تشکیل پادشاهی ماد در غرب و شمال‌غرب ایران، حکومت‌های محلی مختلفی در منطقه کردستان فعلی شکل گرفت که مهمترین و ناشناخته‌ترین آنها پادشاهی مانا بود. این حکومت در هزاره اول ق. م به مدت ۳۰۰ سال به حایت فرهنگی- سیاسی خود ادامه داد که به این تمدن، نخستین بار در سال ۸۳۴ ق. م در کتیبه های آشوری اشاره شده است اما شواهد نشان می‌دهد که خیلی پیش از آن نیز این تمدن وجود داشت. بر اساس شواهد، قوم مانا حورری زبان و سیستم حکومتی پادشاهی داشتند و پایتخت در طول حیات قوم، زیرتو یا ایزیوتو در منطقه سقز یا بوکان بود.

نمایشگاه گذری بر فرهنگ و هنر مانا به مناسبت هفته دولت و از ساعت ۱۰ صبح هفتم شهریورماه در موزه ملی ایران به نشانی میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک برگزار می‌شود. علاقمندان می‌توانند برای حضور در این نمایشگاه به نشانی فوق مراجعه کنند. /

برچسب‌ها:

نظر شما