شناسهٔ خبر: 26724 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

آغاز چندین پروژه بهسازی شهری، تأمین مسکن و مرمت بناهای تاریخی همزمان با هفته دولت/ نوسازی و تأمین مسکن در اولویت اول دولت یازدهم/ طرح الگوی مسكن در محله سیروس در هفته دولت کلید می‌خورد

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز چندین پروژه نمادین در حوزه‌های بهسازی شهری، تأمین مسکن و مرمت بناهای تاریخی در هفته دولت خبر داد و گفت: در این هفته در اکثر محلات آغاز ساخت خانه‌های محله، درمانگاه، حانه سلامت، زمین‌های بازی، مجموعه‌های ورزشی و ... را خواهیم داشت که قطعا می‌تواند سرآغازی برای بهسازی و نوسازی شهری در این محلات باشد.

محمدسعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی در خصوص پروژه‌های افتتاحی شركت عمران و بهسازی شهری ایران در هفته دولت اعلام كرد: آغاز مشاركت در ساخت یك مجموعه مسكونی در محله سیروس یكی از مهمترین اقدامات ما در حوزه بهسازی و نوسازی همزمان با هفته دولت است.

وی در تشریح بیشتر این پروژه بیان كرد: شركت عمران و بهسازی شهری ایران برنامه مشاركتی درخصوص نوسازی شهری را با شركت سرمایه‌گذاری مسكن پیش برده كه در حال حاضر در سه نقطه كشور پایلوت‌های آن را آغاز كردیم. محله سیروس تهران و دو محله دیگر واقع در شهرهای مشهد و همدان از جمله این سه نقطه به شمار می‌آید.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینكه عملیات اجرایی پروژه محله سیروس در هفته دولت و دو پروژه دیگر نیز به تدریج در زمان‌های بعدی آغاز خواهند شد گفت: هدف ما از انجام این اقدام مشترك آن است كه بتوانیم مدل پیشنهاد شده برای حمایت از توسعه‌گرها و برخورداری از تسهیلات نوسازی را در این سه پروژه به شكل عملیاتی نشان دهیم.

ایزدی ضمن اشاره به این مطلب كه شركت سرمایه‌گذاری مسكن به عنوان یك توسعه‌گر در این سه پروژه عمل می‌كند گفت: این شركت اولویت خود را در اجرای این پروژه‌ها نوسازی مسكن قرار داده كه با برخورداری از تسهیلات بانك مسكن و حمایت‌های دولت در  اعطای زمین آنها را پیش می‌برد.

مدیرعامل شركت عمران وبهسازی شهری ایران در این خصوص اضافه كرد: این طرح مجموعه‌ای ۱۰۰ واحدی است كه در زمینی بالغ بر ۸ هزار متر در محله سیروس تهران آغاز خواهد شد. شركت عمران و بهسازی شهری ایران سال‌ها پیش این زمین را در قالب طرح بهسازی و نوسازی محله سیروس تملك كرده كه مدت زیادی بلاتکلیف مانده است اما در این مدل مشاركتی به مجموعه‌ای مسكونی برای اهالی این محله تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه اجرای  این طرح را الگوی مسكنی در محله سیروس دانست و افزود: این طرح دومین تجربه‌ای است كه در محله سیروس اجرا می‌شود، نمونه اول آن مربوط به دولت قبل است كه سعی داریم در هفته دولت سال جاری آن را نیز به بهره برداری برسانیم (پروژه‌ای ۲۱۴ واحدی كه با مشاركت بخش خصوصی مراحل اجرایی نهایی خود را طی می‌كند.)، این مجموعه ضمن اینکه از کیفیت خوبی برخوردار است ولی تراکمی به آن منطقه اضافه شده است اما در مدل جدید، چنین هدفی مدنظر نبوده و در مقابل به الگوهای رایج در زندگی مردم ساکن منطقه توجه زیادی شده است تا با ساده‌ترین روش ممکن ضمن ارائه شدن الگویی مناسب از مسکن شاهد تکثیر آن از سوی اهالی منطقه نیز باشیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه این مطلب اضافه کرد: به همین دلیل این پروژه جدید بسیار کم‌ارتفاع و دارای دانه‌بندی متناسب بوده و مشابه وضعیت موجود است.

وی در ادامه با تأکید براین مطلب که تلاش ما براین است تا این اقدام بتواند مخاطبین اصلی خود را که عمدتا گروه‌های متوسط و کم‌درآمد جامعه هستند، به طرزی مناسب پوشش دهد گفت: این مسئله بخشی از تلاش ما برای نوسازی مسکن است که پایلوت آن در هفته دولت از محله سیروس شروع خواهد شد.

این مقام مسئول بحث نوسازی و تأمین مسکن از طریق برنامه‌های بهسازی شهری را اولویت اول دولت یازدهم در این دوره اعلام کرد و گفت: از آنجا که در برنامه سال ۹۵ قرار براین بود تا وضعیت تعدادی از محله‌ها را به سمت ساماندهی و ارتقای کیفیت زندگی در ۲۴۴ شهر هدف ببریم یکی از پروژه‌های کلیدی ما در هفته دولت مربوط به همین بخش است که امید داریم بتوانیم آن را به الگویی عملیاتی در کشور تبدیل کنیم.

ایزدی تأمین خدمات محلات مورد نیاز در محلات هدف را بخش دیگری از برنامه‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در هفته دولت اعلام کرد و افزود: در این هفته در اکثر محلات آغاز ساخت خانه‌های محله، درمانگاه، حانه سلامت، زمین‌های بازی، مجموعه‌های ورزشی و ... را خواهیم داشت که قطعا می‌تواند سرآغازی برای بهسازی و نوسازی شهری در این محلات باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی مرمت و حفاظت از ساختمان‌های ارزشمند را بحث سوم  و مهم موجود در این حوزه در هفته دولت بیان کرد و گفت: تلاش ما براین است به عنوان الگو ساختمان‌های ارزشمندی که قابلیت بهره‌برداری مجدد دارند در اکثر شهرهای کشور شناسایی و مواردی که در خطر بیشتر تخریب هستند را تملک کنیم و در ادامه با تعمیر و مرمت، آن‌ها را به بخش خصوصی و بهره‌برداران و ... برای استفاده مجدد واگذار کنیم. یکی از این پروژه‌هایی که در این حوزه در هفته دولت سال جاری آغاز خواهد شد مدرسه‌ تاریخی صالحان واقع در شهر همدان است که ضمن بازگشایی آن اقدامات لازم برای یافتن بهره‌بردار و آغاز عملیات مرمت و احیا را شروع خواهیم کرد.

ایزدی در پایان سخنان خود در خصوص پرداخت بودجه ۴۵۰ میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌ها نیز بیان کرد: طبق ماده ۱۶ قانون احیا، دولت موظف است هزینه تخفیف ارائه شده از سوی شهرداری‌ها به متقاضیان نوسازی در صدور پروانه‌ها را پرداخت کند. از آنجا که آخرین پرداختی در این بخش مربوط به سال ۸۹ بود ما تلاش کردیم سال گذشته با کمک نمایندگان ردیفی را در ردیف قانون بودجه سال ۹۵ تحت عنوان دیون دولت به شهرداری‌ها (برابر با ۴۵۰ میلیارد تومان) درج کنیم.

وی افزود: از این طریق ما می‌توانیم از طریق منابع نقدی و غیرنقدی به شهرداری‌هایی که عمدتا غیربرخوردار هستند ولی در عین حال تلاش لازم برای ترغیب مردم در بخش نوسازی را داشته‌اند پرداخت کنیم که این پرداختی نیز به نوعی در قالب یک صندوق بازآفرینی مجدد به بحث نوسازی همان محلات در همان شهرها برخواهد گشت./

نظر شما