شناسهٔ خبر: 26740 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی برنامه‌های هفته دولت اعلام کرد:

افتتاح بیش از ۱۷۱ کیلومتر راه و ۵۹۶۹ واحد مسکن مهر در خراسان رضوی

محمد رضا اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی به تشریح عملکرد این اداره در دولت تدبیر و امید و پروژه‌های افتتاحی هفته دولت پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، محمدرضا اخوان عبداللهیان با اعلام این خبر گفت: در هفته دولت  ۴/۷۸ کیلومتر ترمیم رویه آسفالت راه‌های استان در قالب ۱۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۰۳ میلیارد ریال در ۹ شهرستان، ۵/۶۷ کیلومتر راه بین شهری در قالب ۷ پروژه با اعتباری بالغ بر ۹۶۷ میلیارد ریال که ۸ کیلومتر از مسیر پیاده‌راه زائرین مضجع شریف حضرت رضا(ع) را نیز شامل می شود از جمله پروژه‌های مهم افتتاحی هفته دولت است.

وی افزود: ۳/۲۵ کیلومتر از راه‌های روستایی در قالب ۹ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۷ میلیارد ریال در ۵ شهرستان افتتاح خواهد شد و بر این اساس طول بزرگراه‌های استان به ۱۰۶۳ کیلومتر ارتقا یافته و شاخص برخورداری جمعیتی روستاهای بالای ۵۰ خانوار به ۱/۹۴ درصد افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: در هفته دولت در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر ۳۳۷۷ واحد مسکن مهر در قالب ۱۰۰ پروژه با تسهیلات بالغ بر ۹۴۵ میلیارد ریال، در شهر جدید گلبهار ۱۳۶۱ واحد مسکن مهر در قالب ۱۸ پروژه با تسهیلات بالغ بر ۳۹۴ میلیارد ریال و در شهر جدید بینالود ۲۲۱ واحد با تسهیلات ۶۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در قالب ۴۸ پروژه افتتاح می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز ۱۰۱۰ واحد با تسهیلات ۳۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در قالب ۱۵ پروژه که در مجموع ۵۹۶۹ واحد در قالب ۱۸۱ پروژه است با تسهیلات بالغ بر ۱۴۳۶ میلیارد ریال، افتتاح می‌شود که بدین ترتیب ۸۵ درصد پروژه‌های مسکن مهر به تعداد ۵۴ هزار واحد از جمع ۱۰۱ هزار ۹۲۷ واحد تحویل متقاضیان می‌گردد.

وی با اشاره به مجموع اقدامات حوزه راه و شهرسازی که در دوره دولت تدبیر و امید در استان خراسان رضوی اجرا شده، گفت: اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تاکنون موفق به رکورد اجرای بالغ بر ۳۵۷۰ کیلومتر مرمت رویه راه‌ها شد که این اقدام موجب حفظ راه‌های در حال فرسودگی شد که موفقیتی چشمگیر در دولت یازدهم با استفاده از مکانیزم قیر تهاتری و رایگان و بدون ایجاد تورم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۵ کیلومتر راه روستایی در همین مدت در استان احداث و آسفالت شده است، افزود: این میزان موجب افزایش درصد برخورداری جمعیتی روستاهای بالای ۵۰ خانوار از راه‌های آسفالته، از ۶/۹۰ درصد به ۱/۹۴ درصد شد.

وی با اشاره به شکسته شدن رکورد احداث و آسفالت راه‌های بین شهری در استان در دوره دولت یازدهم، اظهار داشت: از جمله مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به احداث باند دوم، بزرگراه‌های استان به میزان ۵۲۷ کیلومتر و اجرای ۲۸۰ کیلومتر روکش آسفالت برای راه‌های بین شهری و دریافت قیر تهاتری و رایگان در مجموع به میزان ۲۱۲ هزار تن و کسب رتبه اول کشور در دریافت قیر، اشاره کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به استفاده از ابتکار اسناد خزانه اسلامی به میزان حدوداً ۷۰۰ میلیارد ریال طی دوره دولت تدبیر و امید در اجرای پروژه‌های عمرانی در استان، اظهار کرد: مشارکت با سازمان‌ها و نهادهای دیگر، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، خیرین و ... روش‌های ابتکاری دولت در نیل به دستاوردهای عمرانی هستند که از جمله می‌توان به موفقیت مشارکت در پروژه محور خواف - سلامی به طول ۲۵ کیلومتر با ارزش ریالی بالغ بر ۳۷۵ میلیارد ریال با بخش خصوصی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در همین راستا پروژه‌های مهمی مانند بخشی از کنارگذرتربت‌جام به طول ۶ کیلومتر، قسمتی از محور مشهد - سرخس به طول ۱۵ کیلومتر، بخشی از کنار گذر چناران به طول ۲/۱۴ کیلومتر در ۴ باند که معادل ۴۲ کیلومتر مسیر مستقیم با عرض ۱۱ متر و با احتساب طول رمپ و لوپ‌ها می‌باشد، کنارگذر رباط‌سفید به طول ۵/۷ کیلومتر و چند پروژه دیگر در مدت فعالیت دولت یازدهم افتتاح شده است.

وی با تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی برای اولویت‌بندی و استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود در اجرای پروژه‌ها، خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی پروژه‌های محور ترانزیتی درگز - دوغایی به طول ۹۵ کیلومتر شامل بزرگترین تونل کشور به طول ۳۷۸۰ متر، پروژه باند دوم سه‌راهی شادمهر به کاشمر به طول ۵۴ کیلومتر، ادامه دوبانده‌کردن مهنه - گناباد به طول ۱۰ کیلومتر و چند پروژه دیگر از جمله طرح‌هایی است که آغاز عملیات اجرایی آن‌ها نقش مهمی در ارتقای شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و ایمنی محورها در مناطق مورد نظر داشته است.

اخوان عبداللهیان در خصوص وضعیت ساخت و توسعه ساختمان‌های دولتی در استان خراسان رضوی طی مدت دولت یازدهم عنوان کرد: در ابتدای دولت یازدهم ۱۵۴ پروژه ساختمان‌های دولتی و عمومی بالغ بر ۲۴۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع با پیشرفت فیزیکی ۴۲ درصد تعریف شده بود که تاکنون از متراژ مذکور بالغ بر ۳۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر بالغ بر ۲۱۹ هزار و ۵۰۰ متر مربع پروژه، با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال انجام می‌باشد که ۶۹۰۰ متر مربع از آن پروژه‌های جدید می‌باشد.

وی با اعلام اینکه در ابتدای دولت یازدهم بدهی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به پیمانکاران و مشاوران بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد ریال بود، بیان کرد: اکنون این حجم بدهی با مدیریت مناسب و استفاده بهینه از امکانات موجود به ۱۳۰۰ میلیارد ریال کاهش یافته که این موضوع متاثر از نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به جلوگیری از هدررفت منابع ریالی و استفاده بهینه از امکانات موجود و ابزارها و شیوه‌های جدید برای تسویه بدهی‌ها و همزمان رونق پروژه‌های اولویت‌دار با نگاه ویژه به کاهش نرخ تورم است که با توجه به کاهش اعتبارات عمرانی، با تدبیر مناسب دولت، اجرای پروژه‌ها از رشد مناسبی برخوردار است.

وی در خصوص وضعیت مسکن مهر در استان خراسان رضوی اظهار کرد: از تعداد ۱۰۱ هزار و ۹۲۷ واحد مسکن مهر، تاکنون ۸۶ هزار و ۷۰۰ واحد افتتاح شده که  ۵۴ هزار واحد آن در دولت تدبیر و امید با اتخاذ سیاست‌های مناسب از جمله افزایش تسهیلات بیش از۲۵ هزار واحد مسکن مهر از ۲۵۰ میلیون ریال به ۳۰۰ میلیون ریال جمعا بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال، تکمیل و تحویل متقاضیان گردیده است  که ۲۸/۶۲ درصد از واحدهای افتتاحی را شامل می‌شود و برنامه‌ریزی‌های لازم جهت اتمام پروژه‌های مسکن مهر استان حداکثر تا نیمه اول سال ۹۶ انجام شده و تعداد قابل توجهی از واحدها نیز در مراحل پایانی کار قرار دارند که به زودی در اختیار متقاضیان قرار خواهند گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به کاهش اعتبارات عمرانی، تاکید کرد: علی‌رغم کاهش اعتبارات عمرانی در چند سال اخیر به دلیل وجود مشکلات نقدینگی که بخشی از آن ناشی از کاهش قیمت نفت و تحریم‌ها بود و وجود بدهی بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد ریال به پیمانکاران، باز هم با تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه همکاران اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، ضمن پرداخت بخش اعظمی از مطالبات، به عملکرد مناسبی دست یافتیم که البته تلاش برای هر چه بهتر شدن خدمات راه و شهرسازی در استان با تمام توان همچنان ادامه دارد.

وی با توجه به اهمیت معضل حاشیه‌نشینی و شرایط بافت‌های ناکارآمد شهری، این اداره کل موفق به اخذ ردیف ملی جهت بهسازی بافت فرسوده و حاشیه کلانشهر مذهبی مشهد برای اولین‌بار در کشور با اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۵ گردیده است.

وی با یادآوری اهمیت ویژه حفظ حقوق بیت‌المال و اموال و اراضی عمومی و ملی، افزود: حفظ و هراست از اراضی ملی و دولتی در دولت تدبیر و امید جایگاه ویژه‌ای دارد که بر این اساس برای اولین‌بار در کشور یگان ویژه حفاظت از اراضی سازمان ملی و زمین و مسکن در استان خراسان رضوی تشکیل و به وسیله همین بازوی توانمند، اداره کل راه و شهرسازی استان در طول دولت یازدهم موفق به رفع تصرف بیش از ۳ میلیون و ۱۶۹ هزار متر مربع از اراضی ملی گردید.

اخوان عبداللهیان با اشاره به راه‌اندازی سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات کشوری، اظهار کرد: در استان خراسان رضوی نیز این سامانه با ثبت اطلاعات اراضی ملی و دولتی راه‌اندازی شد که توانستیم در سال ۹۴ رتبه ۳ کشوری در ثبت اطلاعات را هم به دست بیاوریم.

وی یکی از مهم‌ترین وظایف راه و شهرسازی را نظارت و رسیدگی به تخلفات شهرسازی و معماری در سطح شهرها و روستاها عنوان کرد و گفت: در همین راستا و با توجه به حفظ حقوق شهروندی و بروزرسانی و تصویب طرح‌های جامع، جامع - تفصیلی، تفصیلی و سایر طرح‌ها، تعداد ۴۶ طرح در ۳۲ شهر، بخش و روستای استان اجرایی شد که این آمار نیز در سطح کشور کم‌نظیر است.

وی به تشکیل دبیرخانه معماری و شهرسازی رویداد جهانی مشهد ۲۰۱۷ در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: با تشکیل این دبیرخانه در صددیم مشهد مقدس را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در حوزه معماری و شهرسازی به جهانیان معرفی کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با یادآوری اخذ مصوبه هیات دولت در خصوص مجوز مشارکت برای احداث آزادراه مشهد - قوچان به طول تقریبی ۱۲۰ کیلومتر، تصریح کرد: این پروژه با مشارکت ۷۰ درصد بخش خصوصی و ۳۰ درصد دولت اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: احداث پیاده‌راه زائرین برای اولین‌بار در کشور، انجام مطالعات ارزیابی ایمنی راه‌های استان خراسان رضوی برای اولین‌بار در کشور و ایجاد کارگروه و انجام مطالعات پدافند غیرعامل جهت محورهای برون‌شهری استان برای اولین‌بار در کشور نیز از دیگر اقداماتی است که طی این مدت انجام شده است.

وی با بیان اینکه در راستای پیگیری و اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی با توجه به منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری بیش از ۳۰ جلسه در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شده است، عنوان کرد: این جلسات منجر به تعریف ۹ پروژه راه بین شهری با اعتبار ۵۳۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در سال جاری و ارزش ریالی ۱۷۰۴ میلیارد ریال و آغاز ۵۷ پروژه درحاشیه شهر با اعتبار سال جاری ۴۰۹ میلیارد ریال و با ارزش ریالی ۶۸۲ میلیارد و ۷۸۲ میلیون ریال و چند پروژه دیگر شده است.

اخوان عبداللهیان با تاکید بر نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی و در راس آن وزیر به حقوق شهروندی و ارتباط موثر با مردم، افزود: همین توجه خاص، منجر به تشکیل سامانه شهراه جهت ارتباط هر چه بیشتر و بهتر شهروندان و مسؤولان در سطح وزارتخانه و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها گردید که خراسان رضوی باز هم در این حوزه از پیشگامان کشور است.

نظر شما