شناسهٔ خبر: 26938 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نمایش ۸ فیلم معمارانه در موزه هنرهای معاصر تهران/ پیوند زیبایی‌شناسی معماری و اخلاق در یک فیلم

موزه هنرهای معاصر هشت فیلم با موضوع معماری در سلسله برنامه‌های موزه هنرهای معاصر در سینما تک موزه از هفتم تا ۳۱ شهریورماه به نمایش درمی‌آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سینماتک موزه هنرهای معاصر، هشت فیلم را با موضوع معماری و سینما در آخرین بخش از فصل تابستان با همکاری کانون معماری موزه هنرهای معاصر در سالن سینما نک موزه از هفتم تا ۳۱ شهریورماه با هدف تحلیل وضعیت معماری به نمایش می‌گذارد.

بنا بر این گزارش، فیلم «سرچشمه» به کارگردانی کینگ ویدور محصول سال ۱۹۴۹ به مدت ۱۱۲ دقیقه به زبان اصلی با زیر نویس فارسی، «درخشش» به کارگردانی استنلی کوبریک، «برزیل» به کارگردانی تری گیلیام، «زنگ تفریح» به کارگردانی ژاک تاتی، «میم را به نشانه مرگ بگیر» به کارگردانی آلفرد هیچکاک، «کشتی روسی» به کارگردانی الکساندر ساکوروف، «نمایش ترومن» به کارگردانی پیتر ویر و فیلم «مطب دکتر کالیگاری» به کارگردانی رابرت وینه تا ۳۱ شهریور ماه در روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته  به نمایش در می‌آید.

گفتنی است، «سرچشمه» یکی از فیلم‌های پیچیده و چندلایه هالیوود درباره معماری است. در این فیلم، معماری صرفا نقش پس‌زمینه را بازی نمی‌کند بلکه درون‌مایه اصلی داستان را معماری شکل می‌دهد و شخصیت‌ها بر اساس آن ایفای نقش می‌کنند. همچنین، «سرچشمه» تنها فیلمی است که در آن زیبایی‌شناسی با اخلاق اجتماعی پیوند می‌خورد در این فیلم کش‌وقوس‌های روابط بین شخصیت‌ها به موازات دغدغه‌های معمارانه درباره‌ شرافت و ارزش اخلاقی به تصویر کشیده‌ می‌شود. اما این فیلم تاثیر عمیقی هم بر تلقی عوام از معمار و معماری گذاشته ‌است و روی معماران هم بسیار تاثیرگذار بوده ‌است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم درفصل تابستان، روز های یکشنبه و چهارشنبه هر هفته به موزه هنرهای معاصر تهران، واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه کنند./

برچسب‌ها:

نظر شما