شناسهٔ خبر: 26955 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به سفر وزیر راه و شهرسازی به هرمزگان و افتتاح ۳۰ پروژه بندری؛

ديدگاه‌های آخوندی درباره ارمغان برجام/ بازپس‌گیری سهم ایران و رقابت با بنادر جنوب خلیج فارس/ سازماندهی حمل ونقل‌۴وجهی در بندرعباس/ رخ دادن اتفاقات خوب در بنادر کشور

سفر وزیر راه و شهرسازی که برای افتتاح سی پروژه دریایی و بندری به هرمزگان سفر کرده بود خبر داد که اتفاقات خوبی در بنادر کشور درحال رخ دادن است و با ارزیابی مثبت از وضعیت بنادر ایران، تلاش برای بازپس‌گیری سهم ایران و افزایش قدرت رقابت‌پذیری بنادر کشورمان با بنادر حاشیه خلیج فارس را هدف اصلی اعلام کرد و گفت: برای آنکه بتوانیم مزیت رقابتی بندرعباس را حفظ کنیم غیر از بندر و پسکرانه باید اقدامات بیشتری انجام داده شود ازجمله اینکه حمل ونقل ترکیبی را در استان سازمان دهی کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در سومین روز از هفته دولت(۴ شهریور) با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ۳۰ پروژه دریایی و بندری هرمزگان با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال به افتتاح رسید.

قابل ذکر است که از مبلغ بالغ بر دوهزار و ۳۰۶ میلیارد ریالی که برای این ۳۰ پروژه سرمایه‌گذاری، فنی، عمرانی، بندری و دریایی هزینه شده است، رقم ۶۴۱ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی و یکهزار و ۶۶۵ میلیارد ریال نیز از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هزینه شده است.

همچنین هدف عمده اجرای این پروژه ها هموارسازی مسیر تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر نسل سومی، توسعه زیرساخت‌های صنعت بانکرینگ، ایجاد بستر مناسب در راستای رونق بیشتر حمل ونقل دریایی و مسافری، توسعه زیرساخت های بندری و دریایی در جزایر خلیج فارس و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای ساحل نشینان است.

پروژه های افتتاح شده با حضور وزیر راه و شهرسازی در این سفر به شرح زیر است؛

نام پروژه

جزییات پروژه

بازدید از پروژه‌های در حال اجرا در فرودگاه بندرعباس(مشاهده کامل خبر در اینجا)

وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از پروژه‌های در حال اجرا در این فرودگاه از ترمینال و گیت ورودی، ساختمان اداری و ایمنی، اپرون بازدید و در جریان آخرین توضیحات مدیركل فرودگاه مبنی بر خرید و نصب رادار اپروچ، نصب ایربیریج، عملیات بهسازی ساختمان‌ها و سطوح عملیاتی و محوطه قرارداد

بهره‌برداری از دو پایانه صادرات فرآورده‌های نفتی(مشاهده کامل خبر در اینجا)

پایانه صادرات و ترانزیت فراورده‌های نفتی كه از سوی «شركت نفت جی» انجام می‌شود و موجب اشتغال‌زایی ۳۵ نفر شده، با اعتبار ۲۰۰ هزار میلیون ریالی به بهره‌برداری رسیده است همچنین احداث پایانه صادرات و واردات فراورده‌های نفتی با پیمانكاری «شركت سی دولف» قشم و اعتبار هزینه شده ۲۰۰ هزار میلیون ریالی به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از پروژه‌های خدماتی و رفاهی درب شرقی مجتمع بندری شهید رجایی(مشاهده کامل خبر در اینجا)

با حضور وزیر راه و شهرسازی پروژه خدماتی و رفاهی درب شرقی مجتمع بندری شهید رجایی به بهره‌برداری رسید.

بازدید از عملیات اجرایی تونل شهر جدید علوی به بندر شهیدرجایی(مشاهده کامل خبر در اینجا)

وزیر راه و شهرسازی از عملیات اجرایی تونل شهر جدید علوی به بندر شهید رجایی با اعتبار ۲۸ میلیارد تومان بازدید کرد.

افتتاح فاز اول پروژه نفتی سی‌دلف قشم(مشاهده کامل خبر در اینجا)

فاز اول پروژه نفتی سی‌دلف قشم با هدف ترکیب و ذخیره‌سازی انواع فراورده‌های نفتی و بانکرینگ به ارزش ۳۵ میلیارد تومان با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.

افتتاح بزرگترین پایانه صادرات قیر فله ایران در بندر شهید رجایی(مشاهده کامل خبر در اینجا)

با حضور آخوندی پایانه ذخیره‌سازی و صادرات قیر كه به عنوان بزرگترین پایانه صادراتی قیر فله در ایران محسوب می‌شود افتتاح شد.

گشایش ترمینال کانتینری در بندر شهید رجایی(مشاهده کامل خبر در اینجا)

ترمینال كانتینری با اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریال در سومین روز از در بندر شهید رجایی با حضور آخوندی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن بازدید از پروژهای بندری قابل افتتاح در استان هرمزگان، در جمع خبرنگاران و در شورای اداری استان هرمزگان سخرانی کرد که مهمترین آن ها در جدول زیر به نمایش آمده است.

آخوندی در جمع خبرنگاران(مشاهده کامل خبر در اینجا)

باوجود حمل ونقل تركیبی در بنادر كشورمان مزیت رقابتی بنارد ایران بالا می‌رود و صادركننده و وارد كنندگان كالا اطمینان بیشتری به بنادر ایران خواهند داشت.

از ابتدا در تلاش بودیم كه بتوانیم آنچه را كه وارد بندر می‌شود به سیستم ریلی منتقل كنیم.

در ابتدای سال ۹۲ تنها ۵ درصد از ورودی بندر روی ریل می‌رفت اما در حال حاضر به ۱۵ درصد رسیده است.

امیدواریم که با رسیدن به رشد ۳۵ درصدی بتوانیم ركورد بسیار خوبی در همكاری و اتصال بین بندر و ریل داشته باشیم.

آخوندی در جمع خبرنگاران(مشاهده کامل خبر در اینجا)

اصلی ‌ترین هدف ما این است كه سهم بنادر كشورمان را در جهان بگیریم و بتوانیم قدرت رقابت‌پذیری بنادر ایران را از افزایش دهیم.

در شرایط قبل از تحریم چیزی حدود ۲.۶ میلیون كانتینر بارگيری و تخلیه داشتیم كه در دوره تحریم و با خروج تمام لاینرهای خارجی از كشور میزان ظرفیت كانتینری و تخلیه و بارگیری ما در بنادر به ۱.۶ میلیون كانتینر كاهش یافت كه این هم عمدتا توسط كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شد.

در حال حاضر ۱۴ لاینر خارجی در ایران بارگیری می‌كنند و یك كشتی بزرگ خارجی در بندر شهید رجایی وجود دارد و در حال تخلیه و بارگیری است.

ما ظرفیت بالای ۷ میلیون تن را هدف‌گیری كرده‌ایم و امیدواریم در سال ‌های آتی به این مهم برسیم

آخوندی در شورا اداری هرمزگان(مشاهده کامل خبر در اینجا)

ما فکر می‌کنیم استان هرمزگان و بنادر جنوب کشور در خوزستان و همچنین در استان سیستان و بلوچستان باید قدرت رقابتی با تمام بنادر جنوب خلیج فارس را داشته باشند.

بنادر یک سازو کار صد در صد جهانی دارد اینکه بتوانیم موقعیت حمل ونقل بین‌المللی ایران را در سطح جهانی بازپس بگیریم یکی از اهداف اصلی ماست که تعقیب می‌کنیم.

وقتی گفته می‌شود ۱۴ شرکت خطوط کشتیرانی دنیا به آب‌های ایران برگشته و برنامه دوره‌ای دارند این همان موقعیتی است که ما به دنبالشیم.

خوشبختانه با استفاده از شرایط بعد از تحریم مناقصات بین‌المللی را انجام داده‌ایم که رقم مناقصه ۱۰۷ میلیون یورو بود.

کارهای مناقصه برگزار، ال سی‌ها گشایش و تمام تضامین توسط بانک‌های مهم اروپایی داده شده و امیدواریم ظرف ۱۸ ماه آینده فاز دو کاملا تجهیز و ظرفیت آن به شدت گسترش یابد.

ارزیابی مثبتی از وضعیت بنادر دارم و باید بگویم اتفاقات بسیار بزرگی در حال رخ دادن است که همه اینها نتیجه بازگشت عزتمندانه ایران به بازار بین‌المللی است.

نخست ترکیب ریل و بندر است که خوشبختانه خیلی خوب صورت گرفته و سهم ریل از بار بندر از ۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافته است. با این حال انتظار می‌رود در استانی که مهد حمل ونقل است حمل ونقل ترکیبی فراتر از این باشد و ما به دنبال حمل ونقل ۴ وجهی یعنی هوا، ریل، بندر و زمین باشیم.

نتیجه بازسازی کامل فرودگاه در بخش هوایی و هم ترمینالی رشد ۲۴ درصدی پروازها در ۵ ماه امسال نسبت به سال گذشته و همچنین رشد ۱۶ درصدی مسافر را داشته است که این آمار امید ما برای امکان حمل ونقل ترکیبی بین دریا و هوا را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گزارش تصویری مربوط به سفر وزیر راه و شهرسازی به شرح زیر است؛

 بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های در حال اجرای فرودگاه بندرعباس  اینجا

بازدید وزیر راه و شهرسازی از دو پروژه جاده‌ای بندرعباس  اینجا

بهره‌برداری از ۳۰ پروژه دریایی و بندری هرمزگان با حضور وزیر راه و شهرسازی اینجا

حضور وزیر راه و شهرسازی در جلسه شواری عالی استان هرمزگان  اینجا

نظر شما