شناسهٔ خبر: 26979 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

جزئیات دیدار دبیرکل تراسیکا با معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی

پیشنهاد معرفی کریدور خلیج فارس- دریای سیاه به عنوان یکی از کریدورهای تراسیکا/ اشتیاق افغانستان و پاکستان برای عضویت در کریدور تراسیکا

دیدار دبیر کل تراسیکا با معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی دبیرکل تراسیکا و معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی امروز در وزارت راه و شهرسازی با یکدیگر دیدار و پیرامون نقش ایران در حمل‌ونقل منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی گفتگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میرچا چوبراگا دبیرکل کریدور تراسیکا دیروز با امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی دیدار و پیرامون اهمیت ایران در کریدور تراسیکا و حمل و نقل منطقه خاورمیانه و آسیای میانه گفتگو و دو طرف بر نقش پر رنگ و حذف نشدنی ایران در حمل و نقل و ترانزیت آسیا به اروپا تاکید کردند.

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات این دیدار به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و. شهرسازی گفت:پس از اجلاس دوازدهم تراسیکا در اودسا، آقای چوبراگا تقاضای خود مبنی بر سفر به ایران را مطرح کرد که بلافاصله از ایشان دعوت شد و روز جمعه ایشان وارد تهران شدند.

وی افزود: در جلسه امروز ایشان در ارتباط با تعهدات ایران نسبت به تراسیکا صحبت کرد و در مقابل ما نیز به معرفی ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران از جمله کریدورهای توسعه کشور و اقدامات انجام شده در خصوص توسعه بنادر، حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی، ناوبری هوایی و همچنین حمل‌ونقل چندوجهی به علاوه نقش بنادر شمالی و جنوبی در توسعه حمل‌و نقل چندوجهی پرداختیم.

امینی بیان داشت: از ایشان درخواست شد در تراسیکا به معرفی نقش پررنگ اقتصادی و تاثیرگذار کریدورهای ۳ و ۴ و ۱۰ ایران برای اعضای این کریدور و سایر کشورها بپردازند. زیرا کریدور تراسیکا راه حل اتصال غرب چین به شرق اروپا محسوب می‌شود و کریدورهای ایران در داخل کشور می‌توانند نقش مهمی در اتصال شرق و جنوب شرق چین به کریدور تراسیکا ایفا کند که در این میان کریدور ۱۰ ایران و استفاده از ظرفیت‌های سرزمینی مطرح شد.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاکید دبیرکل تراسیکا به حمل و نقل چندوجهی گفت: این نکته برای کشورهای عضو بسیار مهم و مفید است و از سوی ما راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی و همکاری ایران و روسیه برای توسعه راه‌آهن ایران به سمت آستارا و سرمایه‌ گذازی در این پروژه مطرح شد.

وی با اشاره به توافق ایران با افغانستان و هندوستان برای سرمایه گذاری با هدف توسعه بندر چابهار اظهار کرد: علاوه بر سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در بندر چابهار طی سه تا پنج سال آتی، فرصت‌هایی که برای سرمایه‌گذاران خارجی در بندر چابهار مطرح است؛ از جمله فراهم کردن ۱۰ هکتار زمین برای ایجاد شرکت و دفاتر مورد نظر، توضیح داده شد.

به گفته امینی، دبیرکل تراسیکا از اشتیاق کشورهای افغانستان و پاکستان برای عضویت در کریدور تراسیکا خبر داد و گفت: در اجلاس بعدی تراسیکا که در نوامبر در کشور گرجستان برگزار می‌شود، پیشنهادهای خود را ارائه می‌کنیم تا بتوانیم نقش بیشتر و موثری ایفا کنیم.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به دلیل ظرفیت‌های موجود داخلی، تمام کشورها به نقش پررنگ‌تر و حذف نشدنی ایران نسبت به سایر کشورها واقف هستند و به استفاده از همین ظرفیت ها تمایل دارند. لذا ما می‌توانیم نقش و جایگاه ایران را نسبت به گذشته پررنگ‌تر کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی به اهمیت کریدور خلیج فارس-دریای سیاه و دعوت از میرچا چوبراگا در جشن امضا توافق نهایی میان وزرای حمل و نقل کشورهای عضو، یادآور شد: پیشنهاد ایران، معرفی کریدور خلیج فارس-دریای سیاه به عنوان یکی از کریدورهای تراسیکا بود که دبیرکل تراسیکا رویکرد مثبتی نسبت به این مساله نشان داد و امیدواریم بتوانند این مساله را در سیاستگذاری‌های خود به تصویب برسانند.

برنامه کریدور تراسیکا در ماه می ١٩٩٣ میلادی در نشست وزرای حمل و نقل و تجارت هشت کشور عضو (پنج کشور جمهوری آسیای میانه و سه جمهوری قفقاز) در بروکسل ارائه و برمبنای آن کریدور حمل و نقل شرق – غرب از طریق دریای سیاه – جمهوری قفقاز – دریای خزر و آسیای میانه، میان اروپا و آسیای میانه تعریف شد. تراسیکا به عنوان مسیری که کمترین هزینه و زمان را برای اتصال جمهوری‌های آسیای میانه به بازارهای جهانی و بنادر اروپایی دارد، معرفی شده و اعضای تراسیکا شامل کشورهای آذربایجان، ایران، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، بلغارستان، مولداوی، رومانی، ترکیه، اوکراین است.

نظر شما