شناسهٔ خبر: 26998 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران مطرح کرد؛

جزئیات فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی در بهسازی بافت‌های فرسوده شهری در سال ۹۵/ بهسازی بافت‌های فرسوده شهری با ۱۰هزارمیلیارد ریال اعتبار در بودجه ۹۵

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح فعالیت ها و دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی برای بافت های فرسوده شهری در سال ۹۵ از بهسازی این بافت ها با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران درباره فعالیت های دولت یازدهم برای بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری گفت: دولت برای بهسازی و نوسازی بافت های ناکارآمد شهری و سکونتگاه های غیررسمی بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در بودجه سال ۱۳۹۵ در نظر گرفته است.این بودجه در ساختار بودجه ریزی اهرمی و در چارچوب مصوبات ستادهای بازآفرینی شهری حداقل تا سه برابر قابل افزایش است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اعتبار بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهرهای بزرگ در بودجه سال گذشته بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بود، اما با توجه به ضرورت بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری، دولت در سال جاری بودجه این بخش را تا ۱۰ برابر افزایش داده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۱۳۰ هزار هکتار از مساحت شهرهای کشور را بافت های ناکارآمد شهری تشکیل می دهند، گفت: ۲۵ هزار هکتار از این محدوده مشتمل بر عرصه‌های تاریخی است که با توجه به ارزشمند بودن آنها باید برای حفظ این میراث گرانبها تلاش شود، زیرا عرصه های تاریخی ثروت های فرهنگی کشور را تشکیل می دهند.

ایزدی با اشاره به وجود ۴۸ هزار هکتار سکونتگاه های غیررسمی در کشور یادآور شد: زندگی ۳۰ درصد مردم در ۱۳۰ هزار هکتار بافت های ناکارآمد شهری و سکونتگاه های غیر رسمی متاسفانه از کیفیت پایینی برخوردار است و دولت درصدد است با بهسازی و نوسازی این بافت ها کیفیت زندگی مردم را در این محدوده ها ارتقا دهد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: ۱۳۰ هزار هکتار از بافت های فرسوده شهری و سکونتگاه های غیر رسمی به ۲ هزار و ۷۰۰ محله تقسیم بندی شده تا با برنامه ریزی مناسب و با رویکرد محله محور و همکاری دستگاه های مختلف و همچنین همیاری بخش خصوصی با محوریت شهرداری ها بتوانیم روند بهسازی این بافت ها را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.

این مقام مسوول تصریح کرد: افزایش اعتبارات مالی در بودجه جاری کشور نشان می دهد دولت برای ساماندهی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری توجه ویژه ای دارد. اختصاص ردیف مستقلی با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی در حاشیه کلانشهرها و همچنین اختصاص پنج هزار میلیارد ریال برای یارانه تسهیلات نوسازی و همچنین اعتبارات مستقل برای ساماندهی سکونت گاه های غیر رسمی شهرهای مشهد، شیراز و قم از جمله این اقدام ها است.

معاون وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: مردم در سکونتگاه های غیررسمی با فقر شهری شدید مواجه هستند و ارایه خدمات شهری، بهداشتی و برخورداری از ایمنی و امنیت در این محدوده ها همواره با مشکلاتی مواجه بوده است.

ایزدی به ایرنا گفت: با اختصاص این اعتبار بهسازی بافت های فرسوده شهری در شهرهای مذهبی مشهد، قم و شیراز با سرعت بیشتری دنبال می شود تا در قالب ابلاغیه ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی، ساماندهی این بافت ها در این سه شهر پیگیری شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: علاوه بر اعتبارهای یادشده، دولت در بودجه سال ۱۳۹۵ مبالغی را از محل اعتبارات استانی برای بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری اختصاص داده است تا علاوه بر برنامه ستاد ملی بازآفرینی شهری، ستادهای استانی نیز بتوانند با استفاده از منابع و برنامه های دستگاه ها اجرایی به تحقق اهداف مورد نظر کمک کنند.

ایزدی به نقش مردم در بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری اشاره کرد و گفت: محله های فرسوده صرفا توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران شناسایی نمی شود، بلکه مردم نیز می توانند مشکلات و نیازهای بافت های فرسوده شهری و محله‌های خود را به ما اعلام کنند تا با اولویت‌بندی از طریق ستاد بازآفرینی استانی جزو برنامه های این شرکت قرار گیرد و نیازهای محله های آنها به تدریج برطرف شود. در این راستا دولت و شهرداری ها با تاسیس دفاتر خدمات نوسازی محلات زمینه حضور و مشارکت مردم را افزایش می دهند.

گفتنی است، براساس قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، بافت‌های فرسوده و ناکار آمد شهری مناطقی از شهر هستند کـه در سالیان گذشـته عناصـر متشکله آن اعم از تاسیسات روبنایی، زیربنایی، ابنیه، مستحدثات، خیابان‌ها و دسترسی‌های آن، دچار فرسـودگی و ناکارآمدی شده و ساکنان آن از مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی رنج می‌برند./

نظر شما