شناسهٔ خبر: 27026 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی دربرنامه مستند «یک روز یک وزیر» مطرح کرد:

فضاهای شهری را می فروشند تا شهر را بهتر مدیریت کنند/ لحاظ نشدن معماری ایرانی - اسلامی در مسکن مهر/ شاهد بروز اتفاقات خوبی در مهندسی ساختمان هستیم

آخوندی وزیر راه و شهرسازی در برنامه تلویزیونی«یک روز یک وزیر» که شامگاه پنجمین روز هفته دولت روی آنتن رفت به پروژه مسکن مهر اشاره کرد و گفت: که در مسکن مهر به بستر فرهنگی و اجتماعی و حرمت انسانی افراد توجه چندانی نشده و به نوعی با نگاه کالاگرایانه به انسان دارای حرمت نفسانی مواجه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در برنامه مستند «یک روز یک وزیر» که درهفته دولت از شبکه مستند پخش می‌شود، در سخنانی با انتقاد از طرح مسکن مهر عنوان کرد: پرداختن به دو مسئله مهم یکی گزینش مکان‌ها و دیگری فهم ما از زندگی شهری به اجماع جامعه‌شناسان و مهندسان ضرورت دارد. اینکه مسکن در کجا ساخته می‌شود دارای اهمیت است. بیشتر شهرهایی که در آنها مسکن مهر ساخته شده زیر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و دارای تاریخ چند هزار ساله هستند و هر شهر تجربه تاریخی نسل درنسل ساکنان خود را همراه و مفهومی هویتی دارد.

آخوندی افزود: این تصور که ۱۰۰ هزارنفر را درجایی که فاقد سابقه ساخت و ساز بسیار و بدون زیرساخت‌های لازم فرهنگی و اجتماعی است جای دهیم نگاهی کالاگرایانه به انسان‌هایی است که دارای تعلق و حرمت نفسانی هستند و می‌توان گفت طرح مسکن مهر بزرگترین مداخله دولتی در امر مسکن خانوارهای ایرانی بوده که سابقه نداشته است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه واحدهای مسکن مهر معماری خوبی ندارند و حتی یک واحد مسکن مهر نمونه معماری ایرانی و اسلامی نیست، تاکید کرد: درعین حال در دولت یازدهم به خریداران مسکن مهر توجه داریم و تا آخرین واحد باقی‌مانده را نیز تحویل می‌دهیم.

آخوندی همچنین با بیان اینکه سالهاست در ایران مردم لذت دیدن آسمان، ستاره و ماه را از دست داده‌اند، گفت: تلاش کرده‌ام در کلان‌شهرها با روند برج‌سازی بی‌رویه مبارزه کنم. متاسفانه شاهدیم در شهرهای ۲۰ و ۳۰ هزار نفره مسکن مهر پنج طبقه ساخته شده و رویه‌ای را شاهدیم که فضای شهری را می‌فروشند تا شهر را بهتر مدیریت کنند و شهرهای ما بهشت سوداگران شده‌اند.

وی همچنین درباره نقاط قوت ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی توضیح داد: وقتی از توزیع جمعیت در سرزمین صحبت می‌شود یکی از عواملی که آمایش سرزمینی را حمایت می‌کند، پشتیبانی حمل و نقل است. البته هنوز کشور ما بخش خصوصی قدرتمندی ندارد و زیربنای حمل‌ونقل در اختیار دولت است ولی پیوسته شدن مفاهیم اسکان و حمل و نقل کارآیی راه و شهرسازی را افزایش داده است.

وزیر راه و شهرسازی به عنوان بنیانگذار نظام مهندسی ساختمان، همچنین با بیان اینکه شاهد بروز اتفاقات خوبی در مهندسی ساختمان هستیم، گفت: تعداد مهندسان ساختمان از زمان تاسیس نظام مهندسی تاکنون از ۱۱ هزار به ۳۰۰ هزار نفر رسیده و شاهد افزایش دامنه و کیفیت کار مهندسان هستیم.

وی همچنین به برگزاری آزمون‌های حرفه‌ای مهندسان ساختمان اشاره کرد و افزود: این آزمون‌ها به مهندسان ضعیف کمک می‌کند که قبل از دریافت پروانه اشتغال، خود را تقویت کنند.

نظر شما