شناسهٔ خبر: 27103 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

یک ایستگاه راه‌آهن کفاف نیاز مردم تهران را نمی‌دهد/ اصرار شهرداری‌های جهان بر ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن در داخل شهرها

مهرداد تقی زاده عضو هیئت مدیره شرکت راه آهن در ادامه از فعالیت یک مشاور برای مکان‌یابی  ایستگاه دوم راه‌آهن تهران خبر داد و گفت: با این جمعیت شهر تهران، به طور قطع یک ایستگاه کفاف نیازهای مردم را نمی‌دهد.

مهرداد تقی زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به لزوم تعدد ایستگاه راه‌آهن در کلان شهرها و شهرهای بزرگ اظهار داشت: حضور ایستگاه راه‌آهن در داخل شهرها می‌تواند موجب تسهیل خدمات‌رسانی به مردم شهر شود و زمانی که ایستگاه بیرون شهر باشد، مردم با مشکلات زیادی برای دسترسی دچار خواهند شد.

وی افزود: ایستگاه‌های راه آهن در کشورهای اروپایی و آسیایی پیشرفته مانند انگلستان، فرانسه و ژاپن در داخل شهرها قرار دارند ک در هنگام توسعه شهری، در چند نقطه شهر پراکنده می‌‌شوند تا مردم آن شهر مانند شهروندان تهرانی مجبور نباشند خود را از هر گوشه به ایستگاه راه‌آهن برسانند.

عضو هیئت مدیره شرکت راه آهن در ادامه از فعالیت یک مشاور برای مکان‌یابی ایستگاه دوم راه‌آهن تهران خبر داد و گفت: با این جمعیت شهر تهران به طور قطع یک ایستگاه کفاف نیازهای مردم را نمی‌دهد.

سرپرست معاونت مسافری راه آهن با بیان اینکه «این تیپ کارها برای راه‌آهن جز هزینه، دردسر و صرف زمان زیاد چیزی ندارد» تصریح کرد: در گذشته راه‌آهن تمایل داشت که ایستگاه‌ها داخل شهر نباشند.  اما نباید به این فکر باشیم که انجام چه کاری برای شرکت راه‌آهن راحت‌تر است، بلکه باید به راحتی و آسایش مردم فکر کرد تا مردم بتوانند در کمترین زمان به نزدیک‌ترین ایستگاه محل سکونت خود دسترسی پیدا کنند و از طرفی با اتصال ایستگاه های مترو مُدهای دیگر حمل و نقل به ایستگاه‌های چندوجهی تبدیل شوند.

تقی زاده با اشاره به انتخاب نوع لکوموتیو در کشورهای جهان گفت: ایستگاه‌های قطار در داخل شهر صرف نظر از نوع دیزلی یا برقی بودن در داخل شهرها ساخته می‌شوند. به عنوان مثال در لندن ۱۸ ایستگاه راه‌آهن در داخل شهر قرار دارند که هیچ کدام شامل ایستگاه مترو درون شهری نمی‌شوند و فقط ۳۰ درصد برقی و ۷۰درصد دیگر دیزلی هستند. حتی راه‌آهن در صورت دیزلی بودن آلایندگی بسیار کمتری نسبت به خودرو دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به نقش شهرداری‌ها و دولت در ساخت ایستگاه های راه آهن در داخل شهرها، تاکید کرد: بودجه این طرح‌ها از طریق دولت تامین می‌شود و زمین مورد نیاز نیز باید از طریق شهرداری در اختیار دولت قرار گیرد. این درحالی است که شهرداری‌ها در شهرهای مختلف جهان اصرار بسیاری بر ساخت ایستگاه‌ها در داخل شهر دارند در نتیجه خود آنها علاوه بر حمایت از طرق واگذاری زمین، کمک مالی نیز می‌کنند.

سرپرست معاونت مسافری راه آهن یادآور شد: پروژه‌های ایستگاهی بیش از اینکه نفع مالی برای دستگاه های متولی داشته باشد، نفع خدمات‌رسانی به مردم دارد. اما از آنجا که به کاهش تردد خودرو شخصی کمک می‌کند، به کاهش آلودگی هوا و کاهش سوانح رانندگی نیز کمک می‌کند.

نظر شما