شناسهٔ خبر: 27106 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بت شکن خبر داد؛

ابلاغ دستورالعمل کاهش نرخ سود وام ۸۰ میلیونی مسکن در هفته آتی/ کاهش ۴۱ درصدی نرخ سود تسهیلات/ عدم تغییر در زمان بازپرداخت تسهیلات/ کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روزهای آینده

نشست خبری مدیرعامل بانک مسکن با اعلام کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی مسکن یکم از ۱۱ درصد به ۸ درصد در بافت‌های فرسوده شهری و ۹.۵ درصد در سایر مناطق شهری ضمن تاکید بر کاهش ۴۱ درصدی نرخ بازپرداخت سود تسهیلات از ابلاغ و اجرایی شدن آن در هفته آتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست خبری مدیرعامل بانک مسکن و اعضای هیات مدیره آن به مناسبت کاهش نرخ سود تسهیلات که امروز با اعلام حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن روحانی در مراسم اختتامیه جشنواره شهید رجایی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی به‌طور رسمی اعلام شد، در ستادمرکزی بانک مسکن برگزار شد.

در نشست رسانه ای بانک مسکن با اصحاب رسانه محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن ضمن تبریک هفته دولت و اشاره به اعلام رسمی رئیس‌جمهوری برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن یکم گفت: اتفاق بزرگی برای مسکن اولی ها با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی رخ داد که مخاطبان اصلی آن جوانان و زوج هایی هستند که برای نخستین بار اقدام به خرید خانه می کنند. در واقع با اینکار یکی از اهداف دولت یازدهم که بالابردن توان و استطاعت اقشار متوسط جامعه برای خرید و ساخت مسکن بود محقق شد.

مدیرعامل بانک مسکن در بیان ضرورت موضوع به جهت ایجاد رونق بازار معاملات مسکن و تاثیری که مسکن بر رونق اقتصادی خواهد داشت گفت: با توجه به اینکه رونق اقتصادی و خروج از رکود دغدغه اصلی دولت یازدهم و از جمله وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن است تلاش کردیم تا مسکن را که لکوموتیو اقتصاد محسوب می شود و با ایجاد بیش از ۱۰۰ رشته فعالیت و رونق و ایجاد اشتغال در صنایع کاشی، سیمان و... و. می شود رونق دوباره ای بدهیم.

بت شکن با تاکید بر سهم مسکن در ایجاد اشتغال برای کشور ادامه داد: در راستای ارتقای قدرت خرید توانستیم بطور متوسط برای کسانیکه متقاضی وام ۶۰ میلیون تومانی مسکن هستند نرخ سود تسهیلات را در بافت های فرسوده شهری از ۱۴ به ۸ درصد کاهش دهیم که با اینکار ۴۱ درصد پرداخت اقساط کاهش پیدا می کند.

مدیرعامل بانک در بیان بازپرداخت نرخ سود تسهیلات به کاهش قابل توجه آنها اشاره کرد و در تشریح جزئیات آن گفت: با کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن صندوق پس‌انداز یکم (خانه اولی‌ها) به طور متوسط برای تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی که از یک سال و سه ماه قبل سپرده‌گذاری آن شروع شده است، چیزی در حدود ۴۱ درصد در اقساط پرداختی استفاده‌کنندگان کاهش رخ می‌دهد، چرا که اگر فرد در مراکز استان‌ها و متقاضیانی در مراکز استان‌ها تسهیلاتی ۶۰ میلیون تومانی با نرخ ۱۴درصد دریافت می‌کردند، باید ماهانه ۸۶۰ هزار تومان اقساط پرداخت می‌کردند، اما امروز با کاهش نرخ سود در بافت فرسوده به ۸ درصد، میزان اقساط به ۵۱۲ هزار تومان کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: بعد از ۲۵ سال برای نخستین بار نرخ سود تسهیلات مسکن تک رقمی می‌شود.

مدیرعامل بانک مسکن در بیان افزایش سقف پرداخت تسهیلات که سالانه ۱۰۰ هزار فقره وام به متقاضیان است گفت: برنامه بانک مسکن برای مدلی که برای پرداخت تسهیلات پیش‌بینی کرده، سالانه ۱۰۰ هزار فقره است، بنابراین فعلاً این عدد تا زمانی که تجهیز منابع صورت نگیرد تغییر نخواهد کرد اما شاید در آینده بخواهیم در این خصوص بازنگری انجام دهیم.

وی همچنین زمان بازپرداخت بانک را مناسب اعلام کرد و در مورد کاهش نرخ اوراق تسهیلات مسکن پیش بینی کرد که با تدابیر بانک و تلاش هایی که در این راستا انجام خواهد گرفت نرخ اوراق تسهیلات کاهش پیدا می کند.

بت‌شکن گفت: موضوع کاهش نرخ سود اوراق حق تقدم در دست بررسی است و به محض آنکه بررسی‌ها کامل شود با هماهنگی بانک مرکزی این کار به سرانجام می‌رسد.

بانک مسکن متولی اعطای ۵۵ هزار تسهیلات به بافت فرسوده در سال جاری

وی در مورد میزان وام هایی که تا امروز به بافت‌های فرسوده تعلق گرفته است گفت: با توجه به سهمیه بندی که بانک مرکزی در ابتدای هر سال انجام می دهد در طول دو سال گذشته یعنی در سال ۹۳ با توجه به اینکه مسئولیت اصلی مسکن مهر را داشتیم بانک مرکزی هیچ سهمی را برای بافت فرسوده به بانک مسکن اختصاص نداد. در سال ۹۴، ۵ هزار سهمیه داشتیم که همه آنها انجام گرفت. امسال (۹۵) بانک به تنهایی متولی ۵۵ هزار تسهیلات بافت فرسوده است.

بت شکن ادامه داد: شرطش این بود که یارانه مابه التفاوت سود را سازمان برنامه و بودجه به میزان 2 هزار میلیارد ریال در اختیار بانک مسکن قرار دهد که هنوز پرداخت نشده است. اما بانک مسکن در چهارچوب ضوابط خود شروع به پرداخت کرده و تا به امروز، در حدود 7 هزار واحد مسکونی تسهیلات دریافت کرده اند./

نظر شما