شناسهٔ خبر: 2714 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

محمدسعید ایزدی در چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن:

شهرها جمعیت اصیل خود را از دست داده‌اند/ بسیاری از اراضی شهرها بدون کاربرد مانده‌اند

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرها جمعیت اصیل خود را از دست داده‌ و در سال‌های گذشته اغلب گروه‌های کم درآمد شهرهای اصلی خود را ترک گفته‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ در ادامه برگزاری چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران، پنل «مسکن و توسعه شهری»  امروز بعد از ظهر امروز دوشنبه ۲۴ آذر با حضور محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، حبیب‌الله طاهرخانی عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید، محسن نریمان (رئیس پنل) معاون وزیر و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید، حبیب الله زنجانی محقق بخش مسکن، اسفندیار زبردست عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، مجید بصیرت مشاور معاون شهرسازی و معماری و  سهراب مشهودی مدیر عامل شرکت پارس سوماش برگزار شد.

ایزدی در این پنل با بیان این‌که در چند دهه گذشته شاهد رشد بسیار بالای شهرنشینی بودیم گفت: در جریان گسترش شهرنشینی، شهرها دستخوش تغییرات و تحولات جدی شدند.

وی با بیان این‌که شهرنشینی شتابان شهرها را دچار معضلات فراوان کرده افزود: شهرها جمعیت اصیل خود را از دست داده‌ و امروز شاهدیم که اغلب گروه‌های کم درآمد شهرهای اصلی خود را ترک گفته‌اند.

ایزدی افزود: از سوی دیگر تغییر کارکردها عامل از دست رفتن تعادل شهرها می‌شود و تبدیل پادگان به خانه هنرمندان یا زندان قصر به باغ موزه نمونه‌هایی از چنین تغییرهایی در تهران است.

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره توسعه شهرها در قالب طرح‌های تفصیلی اظهار کرد: شهرها در سیاست توسعه شهری باید در قالب طرح‌های توسعه تفصیلی گسترش یابند و ما نیز تلاش می‌کنیم به حدود پیش‌بینی شده در این طرح‌ها دست یابیم.

ایزدی همچنین درباره شهرک‌هایی که پیرامون شهرهای مادر احداث می‌شوند گفت: ساخت شهرک‌های پیرامون شهر اصلی برای اسکان مازاد جمعیت پیش‌بینی می‌شود. با همین تفکر و هدف بود که شهرهای جدیدی در ایران دایر شدند اما در این برنامه‌ها سیاست‌های درستی را در پیش نگرفتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مبانی اولیه رسیدن به فرایند توسعه هنوز به طور کامل پیاده نشده است ادامه داد: در نظام سیاستگذاری هدف رسیدن به تعادل است و سال‌هاست این موضوع را دنبال می‌کنیم. 

وی همچنین به اراضی خالی شهرها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از اراضی شهرها بدون کاربرد و خالی مانده‌اند که در طرح جامع تهران به آن توجه شده است./

نظر شما