شناسهٔ خبر: 27178 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر‌ صنایع لبنان مطرح شد:

ارتقای سطح روابط اقتصادی ایران و لبنان با تهیه‌ توافق‌نامه‌ تجارت ترجیحی/ پیشنهاد تشکیل صندوق مشترک سرمایه‌گذاری و ثبت در بازار بورس ایران/ تاکید بر امضای تواقفنامه کالاهای تجارت ترجیحی

دیدار وزیر با وزیر صنایع لبنان وزیر راه وشهرسازی در دیدار با حسین الحاج حسن وزیر صنعت لبنان ، با تاکید بر سرمایه‌گذاری مشترک با لبنان در صنعت دریانوردی، هوایی، ریلی و شهرسازی، پیشنهاد تشکیل صندوق مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و لبنان را ارایه داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حسین الحاج حسن وزیر صنعت لبنان و خانم علی عباس مدیرکل وزارت اقتصاد لبنان دیدار کرد.

در این دیدار که در راستای سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی و نیز فضای پدید آمده پس از برجام انجام شد، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، ضمن خوش آمدگویی و اظهارخرسندی از ملاقات با مقامات لبنانی به بیان ظرفیت‌های موجود در ایران در حوزه های تجاری پرداخت و گفت: ایران آمادگی برگزاری نشست بعدی کمیسیون اقتصادی مشترک بین دو کشور را دارد.

وی با اشاره به درخواست طرف لبنانی برای آماده سازی هر چه سریعتر تواقفنامه کالاهای تجارت ترجیحی، گفت: این موضوع را حتما به عنوان مسوول کمیسیون مشترک از طریق آقای مهندس نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن پیگیری می‌کنم تا هر چه زودتر فهرست کالاهایی که باید در موافقنامه تجارت ترجیحی درج شود را تکمیل کنیم.

آخوندی با اشاره به مشکلات بانکی و بیمه ای موجود توضیح داد: در هر صورت برای اینکه بتوانیم کار اقتصادی گسترده‌تری را شروع کنیم تنطیم روابط بانکی مهم است و در همین راستا دو کار با فوریت در حوزه بانکی باید صورت بگیرد: یکی افتتاح حساب در بانک‌های مرکزی طرفین و دیگری معرفی دو بانک کارگزار تا بتوانیم کار حواله‌ها را شروع کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه انتظار داریم و داشتیم که این موضوع پیگیری شود و این کار به نتیجه برسد، گفت: در ارتباط با بحث سرمایه گذاری مشترک خوشبختانه لبنانی ها در ایران سرمایه گذاری‌های زیادی داشتند. لبنانی ها در ایران در حوزه سیمان و برخی حوزه‌های صنعتی سرمایه گذاری کرده‌اند که برخی به صورت رسمی و از طریق ثبت دولتی و برخی با ریسک خودشان و به صورت غیررسمی بوده است.

وی با اعلام استقبال ایران از انجام سرمایه گذاری‌های جدید، گفت: ما حتی آمادگی داریم درباره صندوق مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و لبنان فکر کنیم  و می‌توانیم روی پروژه های بزرگ در حوزه حمل و نقل اندیشه کنیم. هم در صنعت هوانوردی،هم در زمینه دریانوردی، ریل و ساخت آزادراه‌ها و هم چنین در حوزه شهرسازی می‌توانیم سرمایه گذاری های مشرکی داشته باشیم و این کار می‌تواند توسط بخش خصوصی هم صورت بگیرد.

آخوندی ادامه داد: ما می‌توانیم این صندوق را در بازار بورس ایران به ثبت برسانیم و هم چنین در بازار بورس لبنان سهام این صندوق به فروش برسد و حتی در برخی کشورهای ثالث، اینکه چقدر از طرف سرمایه گذاران لبنانی عزم جدی وجود دارد را نمی دانم ولی اگر یک اراده وجود داشته باشد ما از آن استقبال می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی هم چنین این را هم گفت که در راستای روابط دو جانبه می توانیم افزایش پروزاهای مستقیم بیروت- مشهد و بیروت- تهران و همچنین برگزاری پرواز مستقیم بیروت - شیراز را داشته باشیم.

لبنان در انتظار امضای یک تواقفنامه کالاهای تجارت ترجیحی

حسین الحاج حسن وزیر صنعت لبنان نیز در این دیدار، با  ابراز خرسندی از ملاقات با مقامات ایرانی، گفت: ما برای این در اینجا هستیم تا نتایج مربوط به نشست های دوره ای کمیته مشترک اقتصادی دو کشور را دنبال کنیم و چند ماه قبل هم این کمیسیون نشست خود را برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه ماباید هرچه سریعتر به سمت امضای یک تواقفنامه کالاهای تجارت ترجیحی پیش رویم، گفت: لیست طرف لبنانی آماده است و منتظر دریافت لیست طرف ایرانی هستیم تا بتوانیم این تواقفنامه را به سمت و سوی امضا و اجرایی شدن برسانیم. این تواقفنامه می تواند روابط تجاری دو کشور را ارتقا دهد .ایران ظرفیت های خوبی برای افزایش صادرات کالاهای خود به این کشور دارد ضمن اینکه این ظرفیت ها برای افزایش صادرات کالاهای لبنانی به ایران نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون تلاش های زیادی برای نقل و انتقال کالا بین دو کشور صورت گرفته است، ادامه داد: اما مالیات‌های گمرکی و موانع دیگر هم چنان موجود است که با امضای توافقنامه تجارت ترجیحی می توانیم روند صدور کالاهای خود را افزایش دهیم.

وزیر صنعت لبنان با بیان اینکه تمهیداتی برای آسان سازی ورود کالاهای ایرانی به لبنان صورت گرفته است، گفت: در مقابل توقع است شرایط گمرکی ایران هم برای ورود کالاهای لبنانی اسان شود.

وی با اشاره به اهمیت تسهیل در روند نقل و انتقال و حواله‌‌های بین بانکی،گفت: در دوره تحریم‌ها نقل و انتقالات پولی کار بسیار سختی بود و چه بسا بسیاری از پیامدهای روانی این تحریم ها هم چنان باقی مانده باشد. البته ما به دنبال کاهش موانع پیش رو هستیم.

وی بر سرمایه گذاری مشترک دو کشور تاکید و گفت: اینکه بتوانیم شرکت های لبنانی را برای سرمایه گذاری وارد ایران کنیم و برعکس شرکت های ایرانی را برای سرمایه گذاری به لبنان بیایند و یا اینکه به طور مشترک در هر نقطه ای از جهان با هم سرمایه‌گذاری داشته باشیم بسیار مهم است.

حسین الحاج حسن با بیان اینکه ایران و لبنان دو ویژگی اصلی و اساسی برای تقویت روابط بین خود دارند، گفت: ویژگی ایران این است که اقتصاد بزرگی دارد و دارای موقعیت جغرافیایی مثال زدنی است، ویژگی لبنان هم این است که تاجران بزرگی دارد و هم چنین در زمینه بسته بندی کالا نوآوری‌های خوبی را به ثبت رسانده است و هم چنین بخش بانکی و بیمه و خدماتی ما بسیار قدرتمند است.

وزیر صنعت لبنان با اعلام اینکه هدف ما از سفر به تهران این است که بتوانیم به اهداف اشاره شده نزدیک شویم گفت:جنابعالی مسوول کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور هستید و امیدواریم بتوانیم مسایل دو جانبه را با همکاری تنگاتنگ با شما حل و فصل نماییم.

نظر شما