شناسهٔ خبر: 27231 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مشارکت سرمایه گذار خارجی در آزادراه تبریز-بازرگان نهایی نشده است

نقشه مجری طرح آزادراه تبریز-بازرگان بابیان اینکه مشارکت بخش خصوصی خارجی دراحداث این آزادراه نهایی نشده است، گفت: این موضوع موجب تعطیلی کار نشده و به موازات مراحل نهایی شدن قرارداد درحال انجام امورپیش اجرایی آن هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اروجعلی علیزاده، مجری طرح آزادراه تبریز-بازرگان با اعلام اینکه مطالعه این طرح تمام شده است، افزود: ارزیابی و تملک زمین مورد نیاز مسیر تبریز- مرند دردست اجراست.
وی با اشاره به انجام مناقصه برای پیمانکارگیری مسیر تبریز - مرند در قالب چهار قطعه اعلام کرد: برای سال ۱۳۹۵ از محل بودجه سالانه ۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال برای این طرح لحاظ شده است .
علیزاده اعلام کرد: ۲۰۰۰ میلیارد ریال از منابع این طرح هم از محل سایر منابع همچون اوراق مشارکت و اسناد خزانه تامین می‌شود .
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی هم گفت: در صورتی که توافق نهایی برای همکاری با سرمایه گذار خارجی حاصل نشود، این پروژه به سرمایه گذاران داخلی واگذار می‌شود.
توحید اخلاقی با اشاره به اینکه تفاهم نامه اولیه با شرکت ترکیه‌ای برگیز برای اجرای این پروژه امضا شد‌، گفت: براساس این تفاهم‌نامه قرار بود ۶۵ درصد سرمایه پروژه از طرف شرکت ترکیه‌ای و ۳۵ درصد از طرف دولت تامین شود به اضافه اینکه هزینه تملک دارایی هم به عهده دولت باشد .
وی با اشاره به اینکه مجوز لازم برای اجرای این پروژه از مرکز خدمات سرمایه گذاری و هیات دولت گرفته شده است، عنوان کرد: شرکت ترکیه‌ای سود ثابت از این پروژه می‌خواهد در صورتی که پرداخت سود شناور بر اساس تورم سالانه به علاوه ۳ درصد پیشنهاد دولت است.
اخلاقی با اعلام اینکه به شرکت سرمایه گذار خارجی مهلتی برای تصمیم نهایی داده شده است‌، گفت: در صورتی که توافق حاصل نشود، از طریق فراخوان سرمایه گذاران داخلی نسبت به واگذاری این پروژه به صورت قطعه های مجزا اقدام خواهد شد.
پروژه آزاد راه تبریز- بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر به عنوان یکی از مصوبات سفر سال گذشته هیات دولت به استان آذربایجان شرقی، توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با هدف تکمیل کریدور بین المللی شرق-غرب و شبکه بزرگراهی آسیایی، کاهش مصرف سوخت، تکمیل شبکه ترانزیتی کشور و اتصال آن به مرز کشور ترکیه و کشورهای اروپایی، کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و کاهش گازهای گلخانه‌ای اجرا می‌شود.
کاهش ۱۷ کیلومتری مسیر، ۱۳۰ دقیقه ای زمان سفر برای ماشین های سبک و ۱۱۰ دقیقه ای برای وسایل نقلیه سنگین و در مجموع ۳۵ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی در کاهش مصرف بنزین و گازوییل هم از مزایای احداث این آزادراه عنوان شده است.
دوران مشارکت این پروژه ۲۳ سال شامل ۵ سال مطالعه و ساخت و ۱۸ سال بهره برداری اعلام شده است .
ساخت این آزادراه قرار است براساس اولویت‌های مسیر انجام شود که اولویت اول احداث آزادراه شش خطه تبریز – صوفیان به طول ۳۷ کیلومتر، اولویت دوم احداث آزادراه ۶ خطه صوفیان – مرند به طول ۲۶ کیلومتر، اولویت سوم احداث باند سوم خطه بازرگان – مرند به طول ۱۹۰ کیلومتر و اولویت چهارم احداث باند سه خطه مرند – بازرگان به طول ۱۹۰ کیلومتر است.

 

نظر شما