شناسهٔ خبر: 2725 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

سیدحسین میرشفیع مطرح کرد:

کمبود پژوهش‌های توسعه راه و سکونتگاه‌های روستایی/ عدم تخصیص بودجه به تحقیقات بدون اثربخشی

سیدحسین میرشفیع معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی در همایش پژوهش و فناوری با بیان این‌که پژوهش‌های حوزه‌های توسعه راه و سکونتگاه‌های روستایی بسیار محدود است، گفت: اگر پروژه‌ای تحقیقاتی اثربخشی نداشته باشد، بهتر است بودجه تحقیقاتی نیز برای آن در نظر گرفته نشود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدحسین میرشفیع دوشنبه ۲۴ آذر در همایش پژوهش و فناوری که در ساختمان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی     برگزار شد با بیان این‌که در حوزه‌های توسعه راه و سکونتگاه‌های روستایی پژوهش‌های بسیار کمی انجام شده است، اظهار کرد: نتیجه عدم پژوهش در چنین حوزه‌هایی این است که افراد بدون تخصص و کسانی که کارشناسان حوزه نیستند به پژوهش می‌پردازند. این مسئله موجب می‌شود به دلیل نبود داده‌های علمی مناسب، اجرای مناسبی نیز وجود نداشته باشد. نباید فراموش کنیم که روستاها در جایی پایدار می‌مانند که راه روستایی مناسب و کارشناسی احداث شود. در حوزه‌های اجرایی نیز باید ظرفیت‌هایی برای استفاده از پژوهش‌ها وجود داشته باشد.

معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که عمر کم مدیران در سمت‌هایشان یکی از دلایل بروز مشکل در این حوزه است، افزود: گاهی اوقات عمر فعالیت مدیران در بخش‌های اجرایی کشور کوتاه است و این مدت زمان کم باعث می‌شود بسیاری از تحقیقاتی که با سلایق مختلف شکل می‌گیرند، در زمان به ثمر رسیدن به دلیل دیده نشدن، ابتر بمانند. 

وی ادامه داد: تنوع مطالب و موضوعات علمی این الزام را ایجاد می‌کند که تحقیقات به صورت میان رشته‌ای بررسی شود. برای مثال در راه روستایی موضوعی بررسی می‌شود اما از ابعاد اجتماعی آن غافل می‌شویم که این نادیده انگاشتن ممکن است معضلاتی را به همراه داشته باشد. هرگاه پژوهش‌های ما به راحتی قابل نظارت، ارزیابی و کنترل نباشد یعنی نمی‌توانیم به راحتی از اثربحشی بخش‌ پژوهشی مطمئن باشیم. اگر پروژه‌ای تحقیقاتی اثربخشی لازم را نداشته باشد، بهتر است که بودجه تحقیقاتی نیز برای آن در نظر گرفته نشود. تحقیقات باید با هدف و برنامه مشخص انجام شود و البته همه این موارد مشروط بر این است که کارها به نتیجه برسد./

نظر شما