شناسهٔ خبر: 27260 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد؛

تایید مسکونی‌بودن ۹۹ درصد ساختمان‌های شناسایی‌شده در حریم گسل زلزله/ پیگیری تدوین ضوابط در کمیته ۲۸۰۰

علی بیت‌الهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ۹۹ درصد ساختمان های شناسایی شده درحریم گسل زلزله مسکونی هستند گفت: تکلیف ساخت و ساز در حریم ۸۰ کیلومتر مربع پیرامون گسل اصلی زلزله پس از تدوین ضوابط در کمیته ۲۸۰۰ تعیین می‌شود.

علی بیت‌الهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان تعیین‌تکلیف ساختمان‌های مسکونی تهران که در حریم گسل‌های زلزله واقع هستند و در تهیه نقشه گسل‌های شهر تهران در درجه میانی قرار داده شده‌اند گفت: برای ساختمان‌های به‌ویژه مسکونی که حدود ۹۹ درصد ساختمان‌های واقع در حریم گسل‌های زلزله را تشکیل می‌دهند اینگونه تعیین‌تکلیف شده است که در اینگونه موارد هیچگونه ممنوعیتی برای ساخت و ساز در حال حاضر وجود ندارد و ساخت و ساز روال خود را طی می‌کند.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: به کمیته آیین‌نامه ۲۸۰۰ (آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله) تکلیف شده که ضوابط ساخت و ساز در حریم گسل‌ها را تدوین کند. بعد از آنکه ضوابط تهیه و اجرایی شد تمامی ساخت و سازهایی که در حریم گسل است طبق ضابطه جدید ساخته شوند.

بیت‌الهی تاکید کرد: مهندسان که وظیفه طراحی ساختمان و نظارت بر ساخت و ساز را برعهده دارند در حال حاضر باید بر حسن انجام کار نظارت دقیق داشته باشند و ساختمان هایی با کیفیت و مقاوم در برابر زلزله بسازند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر زلزله‌ای در تهران پس از تدوین ضوابط ساخت و ساز و اجرایی شدن آن رخ دهد تا چه میزان خطرات و صدمات احتمالی را کاهش خواهد داد گفت: ساخت و ساز فی نفسه توجه به حوادث طبیعی را در دل خود دارد. بدین معنا هر مسئول و مهندسی در درجه اول از خود می‌پرسد که این ساخت و ساز در حریم گسل قرار دارد یا خیر؟ بنابراین توجه به زلزله را در بطن خود دارد.

بیت الهی گفت: به طور طبیعی، ۸۰ کیلومتر مربع پیرامون گسل اصلی در حریم گسل قرار دارد که اگر محل اصلی گسل و پیرامون آن را با این ابعاد در نظر بگیریم مساحت قابل ملاحظه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد اما اگر ساخت وسازهای اصولی بر روی این مناطق انجام شود مسلما میزان صدمات احتمالی کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تصور کنید اگر نقشه گسل‌های شهر تهران و نحوه ساخت و ساز را ۲۰ سال قبل داشتیم و در شهر تهران اجرایی می‌شد شهر وضعیت کنونی را نداشت. اما امروز هم دیر نیست و باید این کار اجرایی شود. /

نظر شما