شناسهٔ خبر: 27287 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در همایش ملی فناوری‌های نوین دریایی اعلام کرد:

سیاست ما افزایش سهم ایران از صنعت دریانوردی جهان است/ تجهیز فاز دوم بندر شهید رجایی تا ۱۸ ماه آینده/ افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پسكرانه‌های بندرعباس به ۵هزار میلیارد تومان/ ضرورت ایجاد اسکله اختصاصی برای صادرات فرآورده‌های نفتی در بندرعباس

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دانشكده علوم دریایی نوشهر و در جمع كاركنان نیروی دریایی ارتش ضمن تقدیر از همدلی و همكاری صمیمانه‌ بین وزارت راه وشهرسازی و سازمان دریانوردی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این امر را موجب عمران و گسترش امنیت در آب‌های ایران خواند و با مروری بر دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه دریایی در سه سال اخیر، از پیشرفت‌های حاصل شده ابراز رضایت کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی عباس آخوندی كه برای شركت در دومین همایش ملی فناوری‌های نوین دریایی به استان مازندران سفر كرده است در دانشكده علوم دریایی نوشهر و در جمع  كاركنان نیروی دریایی ارتش گفت: همدلی و همكاری بسیار صمیمانه‌ای بین وزارت راه وشهرسازی و سازمان دریانوردی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد كه موجب عمران و گسترش امنیت در آب‌های ایران چه در شمال و چه در جنوب شده است.

وی با بیان اینكه گزارشی در ارتباط با اقدامات انجام شده در حوزه بنادر وجود دارد كه قصد ارائه آن را دارد، گفت: همچنان كه بارها گفته‌ام بنادر و بحث دریانوردی ماهیت جهانی دارد. ماهیت این صنعت جهانی است و سیاستی که ما همواره در حوزه بنادر دنبال كرده‌ایم این بوده است كه سهم جهانی ایران را از صنعت دریانوردی به دست آوریم.

وی با تاکید بر این که اصلی‌ترین هدف وزارتخانه در این حوزه افزایش سهم كشور در بازار بین‌المللی از صنعت دریانوردی است.: طول سواحل ما چیزی حدود ۵ هزارو ۸۰۰ كیلومتر است كه یكی از طولانی‌ترین سواحل در منطقه پراهمیتی چون خلیج‌فارس است اما از این مجموعه تاسیسات ما به ۳۰۰ كیلومتر می‌رسد و این رقم نشان می‌دهد كه چقدر ظرفیت برای رشد و افزایش بهره‌وری از سواحل داریم. در حالی كه باید كارهای بیشتری در سواحل انجام دهیم تا قدرت بیشتری را به دست آوریم.

وزیر راه وشهرسازی با اعلام اینكه افزایش قدرت دریایی در حوزه صنعت دریانوردی و همچنین توسعه بنادر جدید دو كار مهمی است كه در این مدت انجام داده‌ایم به ارائه گزارشی از وضعیت بنادر كشورمان پرداخت و گفت: عمان یكی از سواحلی است كه همواره به جهت اهمیت استراتژیك مطرح بوده است و اینكه ما در دریای عمان خارج از تنگه هرمز صاحب یك امكانات بندری بزرگ باشیم هدفی استراتژیك است.

افزایش ظرفبت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال

آخوندی گفت: خوشبختانه در سه سال گذشته تمركز خوبی در دریای عمان داشتیم و موفق شدیم بندر چابهار را از ۲.۵ میلیون تن ظرفیت در سال به ۸.۵ میلیون تن ظرفیت در سال افزایش دهیم.

وی خبر داد: در بهار سال آینده یك بندر جدید در چابهار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد كه كار بسیار بزرگی است.

اين مقام مسئول ادامه داد: افزون بر بندر كاری كه در حال انجام است اتصال ریلی بندر چابهار به بندر زاهدان است. خوشبختانه جریان اجرای ریل بین چابهار و ایرانشهر پیشرفت خوبی داشته و  پیشرفت زیرسازی این خط ریل در چابهار و ایرانشهر که حدود ۳۰۰ کیلومتر طول دارد، در بخش انجام زیرسازی ریل به ۴۰ درصد پیشرفت فیزیكی رسیده است.

آخوندی ادامه داد: در گام اول تلاش ما در چابهار اتصال ریلی چابهار به زاهدان است و اینكه بتوانیم یك محور كریدور جدید ریلی از جنوب به شمال از منطقه چابهار داشته باشیم كه این مهم با اعتبار چندین میلیارد دلاری در حال انجام است.

عضو كابينه دولت يازدهم افزود: نكته بعدی توسعه خود شهر چابهار است كه برای این هدف شهر جدید تیس را در حال اجرا داریم كه اخیرا در جلسه شورای شهرسازی به تصویب رسیده و امیدواریم به كانون جمعیتی بزرگی در چابهار تبدیل شود.

وی با بیان اینكه افزون بر این سه اقدام یك كریدور جدید تعریف كرده‌ایم توضیح داد: كریدور جدید به نام كریدور شماره یك حمل ونقل ایران كه از چابهار شروع و تا بندر امام ادامه دارد تعریف شده كه در بودجه سال ۹۶ نیز آمده است.

به گفته آخوندی این كریدور در حال حاضر با سطح سرویس‌های مختلف وجود دارد، اما در پی ارتقای سطح سرویس‌های آن به ۷ تن هستیم.

وزير راه وشهرسازی ابراز امیدواری كرد با اقدامات انجام شده در بندر چابهار به ۸۴ میلیون تن ظرفیت كالا در سال‌های آینده در این بندر برسیم و گفت: درصدد هستیم کریدور چهارجانبه بین ایران، عمان و ترکمنستان و ازبکستان را فعال کنیم.

وی به سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار اشاره كرد و گفت: با شریك استراتژیكی چون هند در چابهار قرارداد همكاری بسته‌ایم و در حال حاضر برای توسعه بندر چابهار حدود ۴۳۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برداشت كرده‌ایم و برای تجهیز این بندر با هندی‌ها قرارداد ۸۵ میلیون دلاری به امضا رسانده‌ایم و همچنین برای توسعه بندر ۱۵۰ میلیون دلار اعتبار از هندی‌ها گرفته‌ایم.

آخوندی ابراز امیدواری كرد كه با حمایت دولت و عنایت مقام معظم رهبری سرعت توسعه چابهار بیشتر و كارها به همین خوبی ادامه پیدا كند.

اتفاقات بسیار خوبی در بندرعباس در حال رخ دادن است

وی با بیان اینكه محور توسعه دیگری در بندر جاسك در دستور كار است گفت: مطالعات گسترده‌ای برای پیشرفت بندر جاسك داشته‌ایم و امیدواریم هر چه زودتر برنامه‌هایمان در بندر جاسك عملیاتی شود.

عضو كابينه دولت تدبيرو اميد همچنین به سفر هفته گذشته خود به بندرعباس و بازدید از بندر شهید رجایی اشاره كرد و گفت:‌ اتفاقات بسیار خوبی در بندرعباس در حال رخ دادن است. ما سكوی دوم توسعه یعنی فاز دوم بندر شهید رجایی را اجرایی كرده‌ایم اما مسئله اصلی تجهیز فاز دوم بندر شهید رجایی این است كه به بیش از ۱۱۷ میلیون دلار تجهیزات نیاز داشتیم.

آخوندی ادامه داد: خوشبختانه در شرایط بعد از برجام موفق شدیم مناقصه‌ای بین‌المللی را برگزار و برنده مناقصه را اعلام، قرارداد را امضا و ال‌سی‌ها را افتتاح نماییم و این خبر را بدهیم كه ظرف ۱۸ ماه آینده فاز دوم بندر شهید رجایی كاملا تجهیز می‌شود و در حال حاضر به یك موقعیت بسیار خوبی در فاز دوم بندر شهید رجایی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: در فاز سوم به دنبال افزایش عمق آب‌خور تا دو متر هستیم كه منجر به پهلوگیری كشتی‌هایی بسیار بزرگ‌تر می‌شود ضمن اینكه مناقصه بین‌المللی فاز سوم به زودی اعلام عمومی می‌شود.

این مقام عالی وزارت راه وشهرسازی ادامه داد: همچنین برنامه نوسازی فاز یك بندر شهید رجایی را كه یك بندر قدیمی است در دستور كار داریم كه زمان مناقصه آن را اعلام و به تدریج برنده‌ها مشخص خواهند شد.

آخوندی افزود: تلاش‌ها بر این است كه بندرعباس بتواند به عنوان یك بندر بسیار بزرگ رقیب بنادر كشورهای جنوب خلیج فارس شود.

وی ادامه داد: نكته بسیار مهمی كه تعقیب می‌كنیم این است كه در بندرعباس فقط بحث ما بندر نیست ایجاد ظرفیت در پسكرانه‌ها نیز بسیار اهمیت دارد.

وزير راه وشهرسازی با اعلام اینكه ۲ هزارو ۴۰۰ هكتار زمین را برای پسكرانه‌ها به این بندر اختصاص دادیم، گفت: در دو سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری در پسكرانه‌ها به ۵ هزار میلیارد تومان رسیده است كه عمدتا توسط بخش خصوصی انجام گرفته است.

آخوندی همچنین اعلام كرد: به رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفته‌ام كه ۲ هزارو ۵۰۰ هكتار زمین را برای بحث توسعه پسكرانه‌ها به بندر شهید رجایی اختصاص دهد.

بندر شهید رجایی با ریل یكپارچه شده است

وی به دیگر اقدامات انجام شده در بندر شهید رجایی اشاره كرد و توضیح داد: بندر رجایی با ریل یكپارچه شده است و فقط در محوطه بندر ۵۲ كیلومتر خط ریل وجود دارد و تمام انبارها به ریل دسترسی پیدا كرده‌اند.

وزیر راه وشهرسازی با اعلام اینكه سهم ریل در بندر شهید رجایی به ۱۵ درصد افزایش پیدا كرده است ابراز امیدواری كرد كه این رقم به ۳۰ درصد برسد و توضیح داد: حمل ونقل كالا با شبكه ریلی موجب كاهش مصرف سوخت و توسعه حمل ونقل سبز و ایمن می‌شود.

آخوندی همچنین از افزایش امكانات صادرات فرآورده‌های نفتی خبر داد و گفت: در صورت بهره‌برداری از پالایشگاه خلیج‌فارس در بندر شهید رجایی كه اخیرا از آن دیدن داشته‌ام ۸۰ درصد صادرات فرآورده‌های نفتی خواهیم داشت.

این مقام مسئول با توضیح اینكه برای صادرات فرآورده‌های نفتی باید اسكله اختصاصی در بندرعباس ایجاد شود گفت: سه اسكله اختصاصی برای صادرات فرآورده‌های نفتی در بندر شهید رجایی ایجاد می‌شود.

بازسازی كامل بندر خرمشهر و نجات ۱۸ فروند مغروقه

وی در بخش دیگری از گزارش خود به وضعیت بندر خرمشهر اشاره كرد و گفت: خوشبختانه كل بندر خرمشهر مورد بازسازی كامل قرار گرفته است و بزرگترین لایروبی در آبراهه اروندرود انجام گرفت.

وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: در بندر خرمشهر چندی پیش نجات مغروقه‌ها را داشتیم و موفق به نجات ۱۸ فروند مغروقه شدیم و اخیرا هم قراردادی را برای نجات ۴۲ مغروقه باقی مانده از این آبراهه منعقد كرده‌ایم.

طرح‌های بزرگی در بندر امام در دست اجراست

وی همچنین با ابراز خرسندی از وضعیت فعلی بندر امام از ظرفیت ۵۰ میلیون تنی این بندر خبر داد و گفت: اتصال بندر به ریل وضعیت بسیار خوبی دارد و طرح‌های بزرگی در بندر امام در حال اجراست.

توسعه بنادر شمالی

آخوندی همچنین در بخش دوم گزارش خود به وضعیت بنادر شمالی كشورمان اشاره كرد و گفت: در طرح توسعه بندر انزلی به دنبال ایجاد ظرفیت ۱۵ میلیون تن در سال هستیم كه برای رسیدن به آن در وضعیت بسیار خوبی قرار داریم.

وزیر راه وشهرسازی همچنین به بندر امیرآباد و وضعیت طرح‌های توسعه‌ای این بندر اشاره كرد و گفت: موفق یه ایجاد سیستم رو-رو در این بندر شده‌ایم كه اتفاق بسیار بزرگی در بندر امیرآباد بود و ظرفیت بسیار خوبی را برای انتقال كالا ایجاد می‌كند.

وی با اتمام گزارش خود از وضعیت بنادر ایران بار دیگر بر سیاست افزایش قدرت رقابتی بنادر ایران با سایر بنادر اشاره كرد و گفت: برای رسیدن به این مهم نیازمند نوسازی ناوگان دریایی توجه به ظرفیت‌های موجود در بنادر كشورمان و همچنین مقدمات ایجاد سیستم‌های نرم‌افزاری هستیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با شکل‌گیری بنادر بزرگ در ایران، بنادر کوچک کاملا از بین رفتند و به همین دلیل کار مهمی که به دنبالش هستیم ایجاد یک شبکه بندری به جای ایجاد یک بندر بزرگ است. درواقع تصمیم ما براین است که فقط به دنبال ایجاد یک بندر بزرگ نباشیم بلکه شبکه بندری را ایجاد کنیم که بر اساس آن بین بنادر بزرگ و کوچک ارتباط برقرار باشد.

آخوندی ادامه داد: این یک استراتژی بزرگ است که تأکید زیادی برای اجرای آن داریم و در همین راستا اقدام به تهیه نقشه شبکه بندری کرده‌ایم.

به گفته آخوندی با ایجاد طرح شبکه بندری استفاده بیشتری از ظرفیت بنادر کشورمان خواهد شد.

سفر و گردشگری دریایی تقویت می‌شود

وزیر راه و شهرسازی که در جمع دریاداران نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفت، با بیان این که درحال حاضر بنادر ما به سمت بار و تجارت گرایش پیدا کرده تصریح کرد: ما تأکید داریم در کنار بار و تجارت بحث مسافر و گردشگری دریایی نیز تقویت شود.

آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر مسافران دریایی زیادی نداریم گفت: به دنبال راه‌اندازی شبکه‌های مسافری هم در بندرعباس، آبادان، خرمشهر و هم در سواحل شمالی، به عنوان یک استراتژی هستیم. باید خطوط مسافربری دریایی را راه‌اندازی کنیم و را هم می‌دانیم که این مهم بسیار سخت و پرمخاطره است. به گفته آخوندی این بخش نیاز به سیاست‌گذاری‌های جدید و امکانات زیرساختی و همچنین مشارکت بخش خصوصی دارد.

آخوندی تأکید کرد ایجاد خصوص مسافری و مسافرت‌های دریایی استراتژی مهمی‌ست که باید دنبال شود و تا کنون مورد غفلت قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت تجهیز سازمان بنادر به انواع تجهیزات نجات و سیستم‌های حفظ ایمنی اشاره کرد و گفت: سه هزار نفر از سوی سازمان بنادر درسال گذشته نجات یافتند که اگر سیستم‌های نجات وجود نداشت خطر مرگ این افراد بالا می‌رفت. بنابراین توصیه سیستم‌های امداد و نجات دریایی برنامه بسیار مهمی است که می‌تواند در نهایت منجر به افزایش موقعیت رقابتی ایران در سطح جهان شود.

افزایش ۲۴ درصدی عملکرد بندرها

آخوندی با جمع‌بندی نهایی از وضعیت بنادر و اقدامات انجام شده گفت: در فضای بعد از تحریم موفق به آوردن ۱۴ خط کشتی‌رانی جدید در بنادر کشورمان شدیم که پهلوگیری این کشتی‌های خارجی موقعیت رقابتی را که به دنبال آن هستیم برای ما ایجاد کرده است. آمار عملکرد در ۵ ماهه سال جاری حاکی از رشد ۲۴ درصدی عملکرد بنادر کشورمان نسبت به سال گذشته است. نکته مهم‌تر آن است که علی رغم کاهش ۱۵ درصدی واردات، صادرات ۳۰ درصد افزایش داشته که در نهایت منجر به افزایش عملکرد ۲۴ درصدی بنادر شده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: درحالی در بنادر کشورمان به این موقعیت رسیده‌ایم که دلاورانی چون شما امنیت دریایی بسیار گسترده‌ای را در آب‌های سرزمینی ایجاد کرده‌اند. 
به گفته وی این اتفاقات در سایه امنیتی که نیروی دریایی ارتش ایجاد کرده است به وجود امده است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان از هماهنگی‌های بین نیروی دریایی و وزارت راه و شهرسازی تشکر کرد و تأکید کرد: امنیت فعلی در آب‌های سرزمین ایران در دنیا مثال‌زدنی است.

در پایان این مراسم از سوی امیر حبیب‌اللله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی لوح ناوشکن جماران تقدیم وزیر راه و شهرسازی شد. 

نظر شما