شناسهٔ خبر: 27329 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

يك نماینده مردم در مجلس دهم مطرح كرد:

حاشیه‌نشینی به دلیل فقر، اعتیاد و طلاق افزایش پیدا کرده است/ ساکنان حاشیه شهرها امنیت غذایی ندارند/ ضرورت اعلام برنامه تمامی دستگاه‌ه برای رفع مشکل حاشیه‌نشینی

همایون هاشمی نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب ضمن اشاره به این مطلب که درحال حاضر ساکنان حاشیه شهرها امنیت غذایی ندارند گفت: تمامی دستگاه‌ها دیربط باید برنامه خود برای کمک به رفع معضل حاشه‌نشینی را اعلام کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی همایون هاشمی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران برپایه رافت، اخلاق و تدبیر دینی است، گفت: به طورحتم در این نظام نباید گرسنه ای وجود داشته باشد اما متاسفانه امروز شاهد گسترش فقر در جامعه هستیم که به طور قطع این موضوع با عملکرد نامناسب دستگاه ها ارتباط مستقیمی دارد.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته میان اقشار ضعیف و تحت پوشش سازمان بهزیستی بن دریافت کالا توزیع می‌شد، افزود: متاسفانه برخی با غرض ورزی‌های سیاسی ذات این اقدام را مورد انتقاد قرار می‌دادند این درحالی است که در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی چندین نوع بن میان نیازمندان توزیع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه درصدی از مردم قابلیت توانمند شدن ندارند، تصریح کرد: برای این افراد باید سبدهای مختلف خدماتی آن هم به شکل رایگان درنظر گرفت که می‌توان به سبد رایگان معیشتی و غذا، سبد رایگان بهداشتی، سبد رایگان خدمات تفریحی اشاره کرد؛ واقعیت آن است که در برخی کشورهای دنیا چنین خدماتی به نیازمندان ارایه می شود اما در کشور ما به این موارد خیلی توجه نمی شود.

هاشمی با انتقاد از برخی غرض ورزی های سیاسی در جلوگیری از توزیع بن میان نیازمندان در ادوار گذشته، گفت: متاسفانه با توجه به افزایش بیکاری و فقر ناشی از آن و همچنین تورم، تعداد قابل توجهی از افراد به ویژه در حاشیه شهرها امنیت غذایی ندارند به عبارتی شرایط متعادلی را تجربه نمی‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به نگرانی‌های ناشی از افزایش دهک‌های زیر خط فقر، به خبرگزاری خانه ملت گفت: متاسفانه منهای کمیته امداد که درجهت کمک به نیازمندان اقدامات شایسته ای را تاکنون انجام داده است، هیچ نهاد و یا سازمان حمایتی دیگری دراین حوزه فعالیت های خوبی نداشته است؛ بنابراین نهادهای ذی ری ربط باید به حل آسیب های  اجتماعی توجه ویژه ای داشته باشند.

وی با انتقاد از اینکه حاشیه نشینی به دلیل فقر، اعتیاد و طلاق افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: میزان آسیب های اجتماعی درجامعه روبه رو افزایش است، ازاین رو در این مرحله باید به مباحثی مانند پزشک اجتماعی و سلامت اجتماعی توجه کرد.

هاشمی با بیان اینکه سازمان بهزیستی و کمیته امداد در حمایت از نیازمندان باید دارای برنامه مدون باشند، گفت: دربحث حمایت از نیازمندان درگام اول وزیر کشور باید به عنوان رییس شورای اجتماعی اقدامات موثر انجام دهد، همچنین وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی نیز باید دراین زمینه به خوبی عمل کند؛ هرچند که وزارت تعاون بیشتر به بخش درمان و مسائل بهداشتی توجه بیشتری دارد؛ همچنین انتظارمی رود که مجلس شورای اسلامی نظارت بیشتری بر عمکلرد دستگاه ها و انجام وظایف آنها درحوزه کمک به نیازمندان داشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: دستگاه ها و نهادهای ذی ربط باید پاسخ دهند که چه برنامه‌های جامع رفاه اجتماعی درحوزه نیازمندان دارند.

نظر شما