شناسهٔ خبر: 2734 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تصمیمات جدید شورای عالی شهرسازی/ تغيير رويكرد از فرسودگی به ناكارآمدي و تأكيد بر مفهوم بازآفرينی شهری

بافت فرسوده شوراي عالي مقرر كرد در راستاي بهره‌گيري از تجربيات شهرسازي، موضوع تغيير رويكرد از فرسودگي به ناكارآمدي و تأكيد بر مفهوم بازآفريني شهري (Regeneration) در دستور كار قرار گيرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازي، شوراي عالي معماري و شهرسازي در جلسه مورخ 17/9/93 براساس تكليف جلسه مورخ 27/8/92 خود و صورت‌جلسه كميته فني مورخ 7/8/93، ضمن استماع گزارش موضوع ارزيابي مجدد شاخص‌هاي بافت‌هاي فرسوده "شيوه‌نامه شناسايي محدوده‌هاي هدف بهسازي و نوسازي شهري و راهكارهاي اجرايي مداخله در آنها" به شرح زير تصميم‌گيري كرد:

1- تجربه اقدامات و مطالعات انجام شده در محدوده بافت‌هاي فرسوده شهري در كشور پس از زلزله بم و ارزيابي‌هاي به‌عمل آمده و اجماع ميان متخصصان بر ضرورت تغيير رويكرد در سطوح مختلف سياست‌گذاري، مديريتي و اجراء تاكيد مي‌نمايد. در همين زمينه شوراي عالي مقرر كرد در راستاي بهره‌گيري از تجربيات شهرسازي موضوع تغيير رويكرد از فرسودگي به ناكارآمدي و تأكيد بر مفهوم بازآفريني شهري (Regeneration) در دستور كار قرار گيرد.

شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي موظف است گزارش ارائه شده را به منظور نظرخواهي براي كليه دانشگاه‌هاي مرتبط و مجامع حرفه‌اي و تخصصي و صاحب‌نظران و مديران شهري ارسال و پيشنهادات و انتقادات اين مراجع را دريافت و آن را در قالب برگزاري يك همايش، جمع‌بندي و نتيجه را به شوراي عالي ارائه نمايد.

2- به منظور تسريع در امكان ارزيابي موثر شيوه‌نامه مذكور، دبيرخانه موظف است حداكثر ظرف مدت يك هفته و بر اساس معيارهاي جمعيت و وسعت و وضعيت طرح‌هاي توسعه و عمران، سه شهر كشور را به عنوان نمونه‌هاي موردي انتخاب و به شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ابلاغ نمايد. مقرر مي‌شود شركت مشاور تهيه‌كننده شيوه‌نامه فوق‌الذكر تحت مديريت شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ظرف مدت پنج ماه نتايج مطالعات خويش را درباره اين سه شهر به دبيرخانه شوراي عالي ارائه نمايد.

3- دبيرخانه شوراي عالي موظف است حداكثر ظرف مدت يك ماه دستورالعمل مربوط به شكل و فرآيندهاي جديد را بر اساس رويكرد بند 1 تهيه و پس از طرح در كميته فني آن را به شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي ابلاغ نمايد.

4- بديهي است تا زمان اتخاذ تصميم توسط شوراي عالي شهرسازي و معماري‌، مصوبه مورخ 11/2/85 درباره بافت‌هاي فرسوده ملاك عمل مي‌باشد.

معاون معماري و شهرسازي و دبير شوراي عالي معماري و شهرسازي در نامه‌اي مصوبه اين شورا را به معاون وزير و مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري ابلاغ كرده است.

بررسي نشست زمين در شهر تهران

بنابراين گزارش شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در جلسه مورخ 17/9/93 دبيرخانه اين شورا را موظف كرد در اسرع وقت ضمن مكاتبه با وزارت نيرو، سازمان نقشه‌برداري كشور و سازمان زمين‌شناسي كشور موضوع نشست‌هاي گزارش شده در اراضي جنوب، جنوب غربي و جنوب شرقي) شهر تهران را بررسي كند.

بر اساس اين بررسي و با توجه به اهميت موضوع و در صورت تأييد تغييرات و نشست‌ها، به منظور تدقيق آن، دستور تهيه نقشه ريزپهنه‌بندي ژئوتكنيكي در اين منطقه از شهر تهران را به مركز تحقيقات راه، ساختمان و مسكن ابلاغ كند./

نظر شما