شناسهٔ خبر: 2735 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حناچی در چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران:

شورای نظارت بر گسترش شهر تهران جایگزین انتقال پایتخت شد / وضعیت فعلی تهران نتیجه اجرای ناقص طرح راهبردی است

پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی از ایجاد شورای نظارت بر گسترش شهر تهران خبر داد و گفت: طرح انتقال پایتخت که در مجلس شورای اسلامی مطرح بود تبدیل به شورای نظارت بر گسترش شهر تهران شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی امروز سه‌شنبه 25 آذر در چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران گفت: تورم سال‌های اخیر قیمت زمین و مسکن را تحت تأثیر قرار داد. از آنجاکه برخی دلایل افزایش قیمت زمین و مسکن از شرایط خاص اقتصادی کشور تأثیر می‌پذیرد، برنامه‌ریزی در این شرایط کار بسیار دشواری است.

حناچی با اشاره به مکان‌یابی 45 هزار هکتار زمین برای آینده گفت: باید به نیاز مسکن کم درآمدها پاسخ دهیم که چهار دهک جامعه را شامل می شود. دو دهک از این چهار دهک حتی با سیاست‌های اقتصادی و پرداخت تسهیلات نمی توانند خانه‌دار شوند٬ البته مشکل خانه‌دار شدن دو دهک بعدی با سیاست‌های مسکن اجاره‌ای برطرف می‌شود. در کل باید طوری برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنیم تا 6 دهک بالای جامعه به این چهار دهک اضافه نشوند.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همه از وضعیت تهران و چند کلانشهر دیگر ناراضی هستند اظهار کرد: وضعیت فعلی تهران نتیجه اجرای ناقص طرح راهبردی است. طرح راهبردی منعطف است و دائما باید پالایش و کنترل شود. نتیجه رصد نشدن طرح‌های راهبردی این است که در منطقه 22 تهران پیش بینی جذب 240 هزار نفر جمعیت شد اما هم اکنون برای پذیرش 650 هزار نفر پروانه ساخت مسکن صادر شد.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی نگاه به رفع نیاز مسکن و جستجوی راه حل آن را مستلزم شناخت موضوع مسکن و طیفی از فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی خواند و اظهار کرد: طرح جامع مسکن لازم است به تعهد پاسخگویی به نیاز مسکن، اقتصاد شهرها و میزان توسعه یافتگی در شهرهای مختلف توجه کند و متناسب با شرایط راه حل‌ ارائه دهد.

وی به مشکلات عرضه و تقاضای مسکن اشاره کرد و کمبود منابع مالی برای خانوارهای کم درآمد و میان درآمد را یکی از این مشکلات خواند و افزود: الگوی ساخت مسکن با میزان تقاضا در شهرهای بزرگ انطباق ندارد ضمن اینکه آمار خانه‌های خالی در کلانشهر تهران به عبارتی 450 هزار واحد و به عبارتی دیگر 350 هزار واحد گزارش شده که این مسئله نگران کننده است.

حناچی ادامه داد: همه زمین‌ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی نیست؛ برخی در اختیار نیروهای مسلح و برخی نیز در اختیار نهادهای دیگر مانند شهرداری است برای مثال در شهرک مروارید واقع در منطقه 22 تهران زمین‌هایی قرار دارد که برای ساخت منازل سازمانی کارمندان شهرداری تصرف شده است.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کاهش وابستگی به فروش تراکم به طور جدی در دولت مطرح است و کمیسیونی تحت این عنوان در دولت ایجاد شد ادامه داد: با توجه به اینکه طرح جامع در سال 86 تصویب و همزمان طرح تفصیلی توسط شهرداری اجرا شد خروجی طرح تفصیلی هیچ انطباقی با طرح جامع ندارد. اگر اقدامات کنترلی وجود داشت می شد از بروز این ناهمگونی در شهرها جلوگیری کرد.

وی به تراکم ساختمانها در خیابان وزرای تهران اشاره کرد و گفت: در دو طرف خیابان وزرا شاهد بارگذاری و تراکم ساختمانها هستیم اما از این به بعد اجازه نخواهیم داد این روش ادامه پیدا کند.

حناچی از ایجاد شورای نظارت بر گسترش شهر تهران خبر داد و گفت: طرح انتقال پایتخت که در مجلس شورای اسلامی بود تبدیل به شورای نظارت بر گسترش شهر تهران شد و هم اکنون همکاری خوبی بین ما و کمیسیون شوراهای مجلس در این زمینه وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تبعیت نکردن طرح‌های پایین دستی از طرحهای بالادستی را از دیگر مشکلات خواند و گفت: از این پس اجازه نمی دهیم قبل از تصویب طرح‌های بالادستی اسناد پایین دستی اجرا شوند./

نظر شما