شناسهٔ خبر: 2745 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده در همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران:

دانشجویان رشته‌های عمران با مفاهیم صنعتی‌سازی مسکن آشنا نیستند

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با تشریح مشکلات صنعتی‌سازی مسکن در ایران گفت: هنوز به تکنولوژی‌های صنعتی‌سازی مسکن دسترسی نداریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی زاده امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر در دومین روز از چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران با اشاره به چالش‌ها، موانع و راهکارهای توسعه ساخت صنعتی مسکن در کشور اظهار کرد: طی سال‌های گذشته در حوزه فناوري توفیق قابل ملاحظه‌ای در کشور نداشتیم، به طوری که ایران در بین ۱۴۸ کشور دنیا در شاخص سهولت فناوري رتبه ۱۱۴ را دارد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به رشد اقتصادی مثبت و تعیین شده در برنامه پنجم توسعه برسیم یکی از ضرورت ها و الزامات آن توسعه فناوري است اما جایگاه فناوري در حوزه حمل و نقل و ساختمان چشمگیر نیست و مسیر طولانی را باید در این بخش دنبال کنیم.

شکرچی زاده دگرگونی روشهای اولیه تولید، ارتقای کیفی و کمی صنایع، هدفمند شدن تولید و دگرگونی روابط اقتصادی و بین المللی را از آثار صنعتی‌سازی بر اقتصاد جوامع خواند و افزود: صنعتی سازی می‌تواند در حوزه شهرسازی آثار قابل توجهی داشته باشد؛ استقرار در اراضی حاشیه شهر یا اراضی بزرگ با پرهیز از آشفتگی های شهری و جلوگیری از آثار تورمی از تاثیرات صنعتی سازی مسکن در حوزه شهرسازی است.

وی ادامه داد: فقدان فرهنگ‌سازی، رواج خردسازی، فقدان برنامه‌ریزی برای توسعه صنعتی، فقدان برنامه فرادست، عدم انتقال تکنولوژی مناسب، وجود بازار مسکن فاقد کیفیت و عدم جذب سرمایه از مشکلات صنعتی‌سازی در سطح ملی تلقی می‌شود.

شکرچی‌زاده فقدان نوآوری و خلاقیت، فقدان نظام‌های بیمه‌ای تضمین کیفیت و استانداردها، عدم برخورداری از تخصص و فقدان فرهنگ کار گروهی را از مشکلات کلان صنعتی‌سازی در سطح ساختمانی خواند و ادامه داد: هنوز به تکنولوژی های صنعتی سازی دسترسی نداریم.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی به ملزومات آموزشی در صنعتی سازی مسکن اشاره کرد و گفت: دانشجویان رشته‌های عمران با مفاهیم صنعتی‌سازی آشنا نیستند، علاوه بر دانشجویان برخی مهندسان نیز با مفاهیم صنعتی‌سازی آشنایی ندارند که باید کارگاه های آموزشی در این حوزه برگزار کرد./

نظر شما