به گزارش خبرنگار پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد شكرچیزاده در مراسم رونمايی از سامانه مديريت روسازی راههای شريانی كشور اظهار داشت: PMS نيز همانند سامانههای مديريتی APMS، BMS و TMS از خانواده سامانه RMS است و PMS در دهه ۷۰ ميلادی در زمانی كه مديريت راهها به بخش خصوصی واگذارشده بود مورد توجه قرار گرفت و گسترش پيدا كرد. اين سامانه در منطقه خلیجفارس ابتدا در كشور كويت و سپس در كشورهای حوزه خلیجفارس مورد استفاده قرار گرفت.
وي افزود: PMS شاخص توسعهیافتگی در راهداری محسوب میشود و اگر اعتبارات مناسب برای نگهداری راهها در نظر بگیریم هزينه روسازی و بازسازی بهمراتب كاهش خواهد يافت.
رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازی با بیان اينكه افزايش كارايی سيستم حملونقل ملی مستلزم مؤلفههای احداث زيرساخت، تنوعبخشی به سیستمها و استفاده حداكثری از زیرساختهای موجود است گفت: در حال حاضر زیرساختهای كشور حدود ۷۰ ميليارد دلار ارزشدارند كه در صورت تخصیص سه درصد از كل ارزش راهها مبلغ ۲.۱ ميليارد دلار و در صورت تخصیص ۶ درصد مبلغ ۴.۲ ميليارد دلار بايد برای نگهداری راهها در نظر گرفته شود. اما اکنون تنها يك تا دو درصد در اين خصوص اختصاص مییابد.
شكرچي زاده با اشاره به ضرورت تأمین و نگهداری راهها گفت: محدوديت منابع وضعيت شبكه و نحوه استفاده كاربران ازجمله ضرورتهای تأمین و نگهداری راهها بهحساب میآیند. همچنين ما به يك سيستم ارزيابی مشخص برای بهسازی نياز داريم.
معاون وزير راه و شهرسازی در ادامه به تأثیر اين سامانه برافزایش بهرهوری اشاره كرد و گفت: بهواسطه اين سامانه يك پايگاه ساده برای نگهداری و ساخت ايجاد خواهد شد و برای طرح و برنامهریزی و بودجهبندی میتوان از آن كمك گرفت.
وی با اشاره به مديريت تأمین و نگهداری راهها خاطرنشان كرد: به سامانه PMS نمیتوان بهصرف يك پروژه نگاه كرد بلكه بايد يك نگاه فرآيندی باشد زيرا اين پروژه موجب حفظ سرمايه اوليه، حفظ سطح سرويس، افزايش ايمنی و كاهش هزينه میشود.
شكرچیزاده افزود: سيستم مديريت روسازی به سه سؤال مبنی بر اینکه چه عمليات نگهداری در چه قطعهای اجرا میشود پاسخ میدهد.
معاون وزير راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجامشده بيان داشت: همكاری با سازمان راهداری، تعريف شبكه، شناسايی كامل شبكه، فراهم نمودن بستر مناسب برای توزيع اعتبارات، فهرست دادههای بانك اطلاعاتی، ايجاد بانك اطلاعاتی، پروتکلهای تدوینشده برای اين سامانه محسوب میشود.
وی با اشاره به تأثیر اين سامانه بيان داشت: استفاده از PMS موجب افزايش ايمنی، تردد، كاهش هزينه كاربران، بررسی تأثیر شرايط جوی و ارزيابی عملكرد استانها میشود.
رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازی بابیان اينكه PMS قابليت بهروزرسانی دارد گفت: استفاده از اين سامانه موجب اصلاح فرآيند اداری، تغيير رويكرد بر اساس منافع ملی، آموزش و ارتقای سطح دانش میشود. همچنين طراحي و عملياتی نمودن سامانه مديريت زیرساختهای تحت وب و ارتباط با مراكز تحقيقاتی در راستای مشاركت و نگهداری خطوط راهآهن PMS نيز از اقدامت پيشرو محسوب میشود.
وی يادآور شد: در سال اول طبق پیشبینیهای انجامشده استفاده از اين سامانه موجب صرفهجویی ۱۰ درصدی و در عرض ۴ سال ۲۵ درصد صرفهجویی میشود. هزينه اين پروژه ۴ ميليارد تومان بوده است .
نظر شما