شناسهٔ خبر: 27473 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح سامانه PMS مطرح کرد:

ارزش بهره‌وری سامانه PMS بیش از افتتاح چند پروژه است/ آغاز بازآفرینی و تحول بنیادین در صنعت راهداری کشور/ افزایش بهره‌وری و حفاظت از سرمایه‌های ملی در راستای اقتصاد مقاومتی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید توجه داشت که بهره‌وری سامانه PMS بیش از  افتتاح چند پروژه است ابراز داشت: بهره‌برداری از این پروژه، آغاز تحول جدید و بنیادین در صنعت راهداری کشور است به طوری که با یک پیمایش سریع می‌توان ارزیابی دقیقی از راه‌های کشور به دست آورد؛ درواقع یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی، افزایش بهره‌وری و حفاظت از سرمایه‌های ملی به عنوان یکی از فاکتورهای اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی در مراسم افتتاح سامانه مدیریت و نگهداری روسازی راه‌ها که صبح امروز(دوشنبه) در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد اظهار داشت: اصلی‌ترین بحث، دستیابی به بهره‌وری است و وظیفه ما حفاظت از ثروت عظیم ملی شامل جاده‌های درون و برون‌شهری به ارزش ۷۰ میلیارد دلار  است.

وی افزود: بهره‌وری باید هدف اصلی ما باشد و افزایش نرخ بهره‌وری سودمندترین و خردمندانه‌ترین ثروتی است که هم‌اکنون در اختیار ما قرار دارد.

آخوندی با بیان اینکه در ایران ذهنیت افکار عمومی عمدتا بر افتتاح پروژه‌ها استوار است گفت: باید توجه داشت که بهره‌وری سامانه PMS بیش از افتتاح چند پروژه اهمیت دارد.

وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: در واقع PMS بازآفرینی و تحولی جدید در راهداری و یک برداشت فوق‌العاده است به طوری که با یک پایش سه ماهه می‌توان به یک برداشت از یک به یک تمام راه‌های شریانی ایران رسید که این برداشت با نمونه‌های سنتی کاملا متفاوت است و واقعا یک تحول بنیادین محسوب می‌شود. 

وی همچنین پایگاه داده‌ای که از قِبّل این سامانه ایجاد می‌شود را بزرگترین ثروت و ابزار کار سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خواند و گفت: زیرا تمام اطلاعات برای تخصیص منابع جهت ترمیم و بهسازی رویه راه‌ها در اختیار سازمان قرار دارد تا سازمان بتواند تعیین اولویت کند، لذا ما در حال حرکت به سمت افزایش بهره‌وری و دقت در تخصیص منابع، افزایش دقت در انتخاب راه‌ها و افزایش دقت در انتخاب مکان‌ها برای اصلاح، تعمیر و نگه‌داری هستیم.

آخوندی بااشاره به تحولی که در فناوری توسط این سامانه ایجاد شده گفت: تلفیق دانش فناوری اطلاعات و عمران و حمل و نقل بسیار مبارک است و باعث افزایش نرخ بهره‌وری می‌شود. به طور قطع این موضوع باعث تغییر در نحوه ساختاری استان‌ها و نحوه مدیریت راهداری کشور می‌شود و اقدامات پیشگیرانه می‌تواند نسبت به اقداماتی که بعد از وقوع حوادث انجام  می‌شود، بسیار موثرتر باشد.

عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه پیشنهاد کرد: پایگاه اطلاعاتی PMS می‌تواند با پایگاه‌های اطلاعاتی نگه‌داری ابنیه‌ فنی شامل پل و تونل و پایگاه اطلاعاتی نقاط پرحادثه یکپارچه شوند تا به حفاظت از جان مردم منجر شود و از جهت ارتقای کیفیت راه‌ها نیز می‌تواند مستقیم بر افزایش بهره‌وری وسایل حمل ونقلی و عابران تاثیر بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه بر کاهش هزینه‌های راهداری تاثیر می‌گذارد و راه را برای انجام اقداماتی در جهت بهینه‌سازی هزینه راهداری باز می‌کند. 

نظر شما