شناسهٔ خبر: 27491 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران مطرح كرد:

تلفیق علوم IT و راه و ساختمان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی/ امكان استفاده از سامانه PMS در فرودگاه‌ها و بافت‌های شهری

آخوندی درجمع وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که «بهره‌وری یکی از محورهای اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و از موضوعات اولویت‌دار توسعه کشور است»، گفت: استفاده از سامانه PMS موجب می‌شود با هزینه کم قبل از فرسودگی جاده‌ها از ثروت ملی‌مان حفاظت کنیم.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندی وزير راه و شهرسازي در حاشیه مراسم افتتاح سامانه مدیریت نگهداری و روسازی راه‌ها که امروز در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به تأثیر این سامانه در بهره‌وری اظهار داشت: بیش از ۲۱۷ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که ثروت بزرگی محسوب می‌شود، اما نکته اصلی چگونگی نگهداری از این راه‌هاست.

وی افزود: این سامانه با فناوری نوین خود می‌تواند در عرض سه ماه تصویر واقعی از سطح رویه راه‌ها و لایه‌های زیرین آن فراهم کند، در نتیجه می‌توانیم به موقع برای تعمیر و نگهداری راه‌ها اقدام کنیم.

آخوندی با اشاره به اهمیت استفاده از سامانه مدیریت نگهداری و روسازی راه‌ها گفت: به کمک این سامانه ما می‌توانیم هر سال تصویری واقعی از کل راه‌ها و مقایسه آن با سال گذشته در اختیار داشته باشیم و برای تصمیم‌گیری در خصوص وضعیت آن‌ها با چشمی بینا اقدام کنیم. ادامه این بحث به افزایش رفاه مردم، صرفه‌جویی اقتصادی، نوع تعمیرات انتخابی، مکان مورد نظر برای تعمیرات و تاثیر آن بر نقاط پرحادثه و امنيت راه‌ها منجر می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این روند در واقع تلفیق دانش IT و دانش راه و ساختمان است، خاطرنشان کرد: این سامانه تصویری واقعی از لحظه تمام جاده‌های ایران ارائه می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری راه‌ها در اختیارداریم درحالی‌ که رقم واقعی باید بالغ‌بر ۸ هزار میلیارد تومان باشد.

آخوندی با بیان اینکه همیشه برای ما سوال بود كه چگونه و چه زمانی برای نگهداری اقدام کنیم، خاطرنشان کرد: اگر به‌موقع و قبل از خرابی جاده‌ها به اين سوال پاسخ داده شود و اعتبار لازم برای این کار هم تخصیص یابد با هزینه بسیار کمتری از جاده‌ها نگهداری خواهد شد. وی تاکید کرد که این سامانه به‌صورت سیستمی تغییرات شبکه را به ما گزارش می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بهره‌وری از محورهای اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و از برنامه‌های اولویت‌دار برنامه‌های توسعه کشور است، یادآور شد: افزایش بهره‌وری کاری نرم‌افزاری است که به دانش تکیه دارد. سامانه PMS با عبور از جاده با سرعت ۱۲۰ کیلومتر می‌تواند در لحظه عکس‌برداری کند و موجب شود با هزینه کم قبل از فرسودگی از ثروت ملی حفاظت کنیم. این بحث فقط در جاده نیست و برای بنادر، راه‌آهن و فرودگاه و جاده‌های داخل شهر نیز قابل استفاده است. مشابه این سامانه را در شرکت راه‌آهن هم اجرا کردیم و امروز خواستم اين سيستم در فرودگاه‌ها هم اجرا شود.  

وی با توجه به نقش بهره‌وری در حوزه شهرسازی تاکید کرد: باید به ثروت بافت‌های شهری اشراف داشت و  دید اکنون که در برخی نقاط به بیغوله تبدیل شده‌اند، چگونه می‌توان قبل از اینکه دچار فرسودگی شوند، به بهترین نحو از ارزش آن‌ها استفاده کرد.

نظر شما