شناسهٔ خبر: 27548 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

غلامرضا اکرمی نقاط ضعف و قوت معماری معاصر را تشریح کرد:

تاثیر مستقیم کالبد معماری بر هویت و شخصیت جامعه/ تضعیف حقوق شهروندی در برج‌سازی‌های خلاف قانون/ اغلب شهرداران فاقد تخصص شهرسازی هستند/ بی‌توجهی آموزش‌های آکادمیک به اصول تاریخی معماری

غلامرضا اکرمی به گفته رئیس دانشگاه هنر، شهرسازی نقش بسیار تعیین کننده‌ای در فرهنگ اجتماعی کشور و حفظ اعتقادات افراد دارد و از اساسی‌ترین مسائلی است که در جامعه به آن بی‌اعتنایی شده است. وی همچنین معتقد است رفع مشکلات معماری کلید حل بسیاری از مسائل اجتماعی است.

غلامرضا اکرمی، رئیس دانشگاه هنر، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر معماری و شهرسازی درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به تشریح نقاط ضعف و قوت معماری معاصر کشورمان پرداخت و تصریح کرد: معماری از هنرهای بسیار تاثیرگذار در زندگی است و تمام انسان‌ها با آن سروکار دارند. از زمانی که یک کودک در چهاردیواری خانه به دنیا می‌آید و بزرگ می‌شود، مدت زیادی از عمرش را در این فضا صرف می‌کند و رشد و نمو وی در خانه‌ای انجام می‌شود که تحت تاثیر هنر معماری قرار دارد. معماری درشکل‌گیری هویت و ذهنیت انسان‌ها بسیار نقش‌آفرین است و وقتی معماری خانه‌ای زیبا باشد ساکنان آن زیبابین می‌شوند و وقتی زشت باشد ساکنانش به زشتی عادت می‌کنند.

اکرمی افزود: یکی از دلایل ملایم، خوشبین و شاد بودن روستانشینان سادگی زندگی آنها و ارتباط نزدیکشان با عناصر طبیعت است که باعث تلطیف روح و افزایش عواطف انسانی آن‌ها می‌شود. بنابر این کالبد معماری در هویت شخصیتی افراد تاثیر زیادی دارد.

رئیس دانشگاه هنر با تاکید بر اینکه شهرهای تاریخی ما چون یزد، اصفهان و کاشان و حتی تهران در دوره‌ای دارای معماری باهویت و منسجمی بوده‌اند، گفت: معماری گذشته شهرهای ایران برگرفته از فرهنگ زیست مردم و سازگار با اقلیم و فرهنگ افراد بود و ساکنان شهرها خود محیط جعغرافیایی و اقلیم را می‌شناختند و قانون نانوشته‌ای بر معماری حاکم بود که ناشی از محیط و طبیعت و اعتقادات اسلامی ما بود. به عنوان نمونه در معماری مناطق کویری حیاط مرکزی ساخته می‌شد که محرم‌تر باشد و دیدکمتری داشته باشد و درعین حال چون فضای خانه و حیاط گرم بود شب‌ها مردم با پشه‌بند در پشت بام می‌خوابیدند که از دید نامحرم در امان باشند. زنان نیز لباس پوشیده در خانه نمی‌پوشیدند و درعوض بیرون منزل چادر به سرمی‌کردند. در برابر این معماری، در شمال کشور حیاط مرکزی نبود و خانه‌ها در دید بودند بنابراین زنان از لباس پوشیده استفاده می‌کردند. بنابراین انسان‌ها با توجه به اعتقادات، خود را با محیط وفق می‌دهند و اقلیم درمعماری تاثیرگذار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه معماری به نوعی لباس جامعه است، گفت دولت نباید درساخت و ساز به طور مستقیم وارد شود و شاهد بودیم که مسکن مهر طرحی شکست خورده و غیراصولی بود. مردم خود می‌توانند خانه خود را بسازند و طراحی کنند و دولت دراین راستا باید اصول‌گذار و ناظر باشد.

این پژوهشگر معماری و شهرسازی با بیان اینکه شهرداری تهران مجری خوبی برای اصول طرح تفصیلی ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی نیست، عنوان کرد: متاسفانه امروز شهرداری تهران با تخلف کردن هزینه اداره شهر را می‌پردازد و حقوق مردم را می فروشد و خیابان می سازد که این امر با اصول اسلام مغایر است. وقتی اجازه می‌دهند کنار یک خانه ویلایی ساختمان چهار طبقه احداث شود  محرمیت و آفتاب گیری آن خانه را ازبین می‌برند و وقتی برج ۱۵ طبقه‌ای ساخته می شود تا فاصله ۳۰۰ متری محرمیت خانه‌های اطراف سلب می‌شود و برخورداری ساکنان آنها از آفتاب و کوران هوا از بین می‌رود. از سوی دیگر اتوبان های ما اصولی ساخته نمی‌شوند و دارای مشکلات مدیریت شهری هستیم.

اغلب شهرداران ما فاقد تخصص شهرسازی هستند

وی با بیان اینکه بیشتر شهرداران ما فاقد تخصص شهرسازی هستند، گفت: خدمات یک فرد به انقلاب و دفاع مقدس نباید باعث شود او را مدیر حوزه‌ای کنند که درآن تخصص ندارد و دلیل اصلی انحراف ما عدم تخصص‌گرایی است.

اکرمی افزود: خانمی که خانه‌اش در دید نامحرم قرار دارد ممکن است پس از چند ماه خسته شود و پرده را کنار بزند تا از آفتاب و کوران هوا استفاده کند و به تدریج نمی‌توان او را وادار کرد که بیرون منزل حجاب کامل داشته باشد.

رئیس دانشگاه هنر همچنین گفت: درحالیکه دیگر برج‌سازی درکشورهای پیشرفته منسوخ شده، ما به برج‌سازی می‌پردازیم و برخورد حیوان گونه با انسان‌ها داریم و درفضاهایی تنگ و تاریک و بدون تعامل آنها را جای می دهیم.

معضل رشد بی‌رویه دانشکده‌های معماری

اکرمی همچنین عنوان کرد: راه‌اندازی حدود ۵۰۰ دانشکده معماری با اساتید غیرمجرب باعث می‌شود بیشتر دانش‌آموختگان غیرکارشناس باشند. ضمن اینکه اصول آموزش معماری ما دردانشگاه ها بر اساس معماری فرانسه و ایتالیاست و اغلب دانش‌آموختگان معماری سنتی و اصیل ایرانی را تنها با سفرکردن می‌شناسند و اگر امثال استاد پیرنیا که خود پای کار معماران سنتی می‌نشستند و از آنها اصول معماری را می‌آموختند و تدریس می‌کردند نبودند امروز این سطح اندک آموزش معماری سنتی را نیز نداشتیم.

وی همچنین بر ضرورت بصیرت‌افزایی در معماری و شهرسازی مورد تاکید مقام معظم رهبری تاکید کرد و گفت: تخلفاتی که در مدیریت شهری ما رخ می‌دهد خلاف تاکیدات مقام معظم رهبری و فاقد بصیرت است. اگر بصیرت داشته باشیم معماری ما درست می شود و به دنبال آن بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی رفع می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما