شناسهٔ خبر: 27592 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

محمدرضا پهلوان نژاد:

‌پیوند افغانستان با آب های آزاد با محور ریلی خواف-هرات

خواف فرماندار خواف گفته است: مسیر ریلی خواف- هرات به عنوان تنها دروازه ورودی شرق کشور افغانستان را به بندر چابهار و آب های آزاد پیوند می دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،محمدرضا پهلوان نژاد چهارشنبه در حاشیه آیین بهره برداری از قطعه ای از این مسیر ریلی در حد فاصل خواف - سنگان، که با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی صورت گرفت، به خبرنگار ایرنا گفت: از این حیث ایجاد این محور ریلی برای دولت افعانستان بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: از سویی این مسیر راه آهن برای معادن کشور ما و بخصوص معادن غنی خواف اهمیت بسیاری دارد.

وی مهمترین مزیت معدنی شهرستان خواف را معدن سنگان با برآورد ذخیره ۱.۲ میلیارد تن سنگ آهن عنوان کرد و افزود: از سال ۸۷ که برداشت از معادن این خطه آغاز شده تا کنون تنها ۳ میلیون تن برداشت شده است.

پهلوان نژاد گفت: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته این میزان باید تا سه سال آینده به ۴۰ میلیون تن برسد.

طرح راه آهن خواف - سنگان امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی و شماری از مسئولان کشوری و محلی به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، قطعه یاد شده به طول ۱۴ کیلومتر که با صرف ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار ساخته شده، یکی از قطعات چهارگانه محور راه آهن خواف- هرات و نخستین خط آهن بین دو کشور ایران و افغانستان است.

امروز همچنین عملیات ریل گذاری قطعات دیگر راه آهن خواف - هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور مقامات دو کشور آغاز می شود.

قطعات یک و دو خط ریلی خواف - هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور جمهوری اسلامی افغانستان امتداد می یابد.

طول این مسیر در داخل ایران ۷۶.۸ کیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است که ۱۴ کیلومتر آن تا ایستگاه سنگان امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.

ساخت راه آهن خواف-هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می شود و علاوه بر آن عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود.

گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امکان صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی و اتصال افغانستان به آب های آزاد از دیگر مزایای این خط ریلی عنوان شده است.

نظر شما