شناسهٔ خبر: 27629 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل:

اتمام عمليات زیرسازی ۶۷ كيلومتر از قطعه سوم راه‌آهن خواف-هرات/ قابليت ايجاد ارتباط معدن سنگان به ۱۱ كريدور داخلی ايران/ انتقال دسترسی كالاهای افغانی به اروپا و كشورهای حوزه دريای خزر

نصرآزادانی نصرآزادانی اتصال راه‌آهن خواف-هرات به شبكه ریلی داخلی كشور را حایز اهمیت خواند و گفت: اتصال این خط آهن به ۱۱ كریدور داخلی ایران می‌تواند دسترسی بارهای حمل‌شده توسط راه‌آهن خواف-هرات را به بنادر جنوبی ایران فراهم كند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسعود نصر آزادانی در مراسم اتمام آغاز ریل‌گذاری قطعه سوم راه‌آهن خواف هرات که امروز (چهارشنبه) در کشور افغانستان انجام شد، اظهار داشت: خداوند را شاکریم که توانستیم قدمی در راستای همبستگی کشورهای اسلامی به خصوص کشور همسایه افغانستان برداریم و نقشی درشکل‌گیری چنین تحولی داشته باشیم.

وی افزود: این پروژه در ابعاد مختلف برای منطقه و هردو کشور حائز اهمیت است به همین دلیل در سنوات گذشته پیگیری‌های مستمر و مصرانه‌ای برای آن انجام شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اجرای دو پروژه بهره‌برداری از قطعات خواف تا سنگان و حرکت اولین فطار باری دراین مسیر همچنین شروع عملیات ریل‌گذاری قطعه سوم این پروژه در افغانستان و درنقطه صفر مرزی بیان کرد: طول کل مسیر حدود ۱۹۱ کیلومتر از خواف تا هرات است که شامل چهار قطعه به تفکیک دو قطعه در داخل ایران به طول ۷۷ کیلومتر و دو قطعه در افغانستان به طول حدود ۱۱۴ کیلومتر است.

وی با اشاره به علت تقریبی اعلام شدن کیلومتر مسیر ابراز داشت: طراحی موقعیت مکانی ایستگاه هرات هنوز مشخص نشده است و رقم ثابتی از طول پروژه در اختیارم نیست.

وی افزود: در قطعه یک و دو به غیر از ایستگاه شمتیغ که در نقطه مرزی قرار دارد، عملیات روسازی و زیرسازی انجام شده و همچنین قبل از شمتیغ ساخت ایستگاه‌های خواف، سنگان، نیوتک و ایستگاه پیش رو به اتمام رسیده است. وی ابراز امیدواری کرد با شروع عملیات اجرایی روسازی در افغانستان بتوان با تکمیل عملیات اجرایی ساخت ایستگاه شمتیغ هردو پروژه را به طور همزمان به بهره برداری رساند.

نصر آزادانی گفت: عملیات اجرایی زیرسازی حدود ۶۷ کیلومتر قطعه سوم که در مدیریت و پیمانکاری همکاران ایرانی قرار دارد به اتمام رسیده است و بالاست درکل آن اجرا شده است. همچنین با تمهیدات اندیشیده شده کوبلاژ، بالاست، ریل و تراور برای تکمیل این قطعه پيش‌بينی شده و تصميم داريم به صورت مستمر بتوانيم در حداقل زمان ممكن اتصال اين راه‌آهن به جنوب شبكه ريلی كشور را شاهد باشيم.

وی افزود: در بخش افغانستان نیز ۵ ایستگاه دیگر به غیر از شمتیغ، دشت قوریان، جنو، دهو، ده‌سرخ و هرات در قطعات سه و چهار در نظر گرفته شده است كه در مجموع تشكیل ۱۰ ایستگاه در این كریدور را می‌دهد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن با اشاره به نقش ایستگاه‌ها گفت: ایستگاه‌ها می‌توانند نقش بسزایی در حمل بار ایفا كنند و با توجه به منطقه از لحاظ كشورهای عضو که در مورد اقغانستان و ایران در بُعد معادن فعال هستند این امر قابل توجه است و در عین حال کریدوری هم برای اتصال به چین شكل می‌گیرد.

نصرآزادانی با اشاره به اتصال راه‌آهن خواف-هرات به شبكه ریلی داخلی كشور گفت: اتصال این خط آهن به ۱۱ كریدور داخلی ایران می‌تواند دسترسی بارهای حمل‌شده توسط راه‌آهن خواف-هرات را به بنادر جنوبی ایران فراهم كند.

وی در ادامه بیان داشت: از طریق مسیرهایی كه آماده و یا در حال توسعه به  كشورهای شمال ایران هستند که شامل تركمنستان و از طریق گرگان-اینچه‌برون به كشورهای شرق دریای خزر و در آینده‌ای نزدیك با تكمیل راه آهن قزوین-رشت-آستارا و اتصال آن به راه‌آهن آذربایجان می‌شود، دسترسی منابع به غرب دریای خزر در مرز رازی و جلفا، و نخجوان در مرز خسروی و همچنین در جنوب كشور از طریق مرز شلمچه فراهم می‌شود و دسترسی به تمام نقاط را برای افغانستان مهیا می‌کند. 

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن خاطرنشان كرد: ‌امیدواریم كریدورهای ترانزیتی علاوه بر منافع اقتصادی برای هر دو كشور و سایر كشورهای منطقه در توسعه امنیت و مبادلات فرهنگی تاثیر بسزایی داشته باشد.

نصرآزادانی با اشاره به اهمیت مسیر تاكید كرد: سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در این خط‌ آهن انجام شده است اما اهمیت مسیر بهره‌برداری در مدت زمان كوتاه و بازگشت سرمایه در كوتاه‌مدت است.

نظر شما