شناسهٔ خبر: 2765 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

به مناسبت 26 آذر روز ملي سپاس از فعالان صنعت حمل ونقل

نقش ویژه صنعت حمل‌و‌نقل در جهان

حمل و نقل 26 آذر ماه هر سال، يادآور صدور فرمان امام راحل « ره » در سال 1362 در زمينه اعزام كاميونها به بنادر جنوبي براي تخليه كالاهاي وارداتي از مبادي دريايي كشور است اين روز براي آگاه‌سازي هر چه بيشتر جامعه با نقش و جايگاه صنعت حمل ونقل، از سوي شوراي فرهنگ عمومي كشور به عنوان روز حمل ونقل شناخته شده است .

حمل ونقل و ارتباطات در مناسبات اجتماعي و اقتصادي جهان امروز نقش و جايگاه ويژه‌اي دارد و ياريگر انسان در پي ريزي مدنيت و شهرنشيني و گذر از دوران سراسر تحول انقلاب صنعتي بوده است.

امروز كارشناسان اقتصادي كشور به اتفاق بر اين نكته اذعان دادند كه صنعت حمل ونقل ، صنعتي بالقوه توانمند است كه به مدد مديريت صحيح و درايت اقتصادي ، قادر است به عنوان يكي از منابع درآمدي جايگزين درآمد نفت، در اقتصاد كشور ايفاي نقش كند.

بررسي تاريخ تمدنهاي بزرگ حكايت از آن دارد كه در قرون و اعصار گذشته ، برخورداري از شبكه حمل ونقل كارآمد يكي از عوامل زمينه ساز توفيق تمدنها در عرصه توليد و بازرگاني داخلي و خارجي بوده و تمدن با ستاني و پرافتخار ايران نيز ، بخشي از موقعيت و اقتدار تاريخي خود را مديون موقعيت جغرافيايي خاص و نظام توانمند و انعطاف پذير حمل ونقل و ارتباطات بوده است.

در تاريخ تحولات صنعت حمل ونقل در كشورمان ، روزها و ايام سرنوشت سازي بوده اند كه نقشي تعيين كننده در شكل گيري و انسجام شبكه حمل ونقل كشور داشته اند . 26 آذر سال 1362 در زمره چنين ايامي است . 26 آذر ماه هر سال ، يادآور صدور فرمان امام راحل « ره » در سال 1362 در زمينه اعزام كاميونها به بنادر جنوبي براي تخليه كالاهاي وارداتي از مبادي دريايي كشور است.

ايجاد تنگناها و محدوديت ها در نظام ترابري كشور ، يكي از تبعات اقتصادي جنگ تحميلي بود . به لحاظ موقعيت ويژه جغرافيايي و دسترسي گسترده ايران به آبهاي آزاد ، بيشترين مبادلات تجاري كشور همواره از طريق بنادر جنوبي صورت مي گرفته است و با بروز جنگ ، مشكلات و محدوديتهاي فراواني در گلوگاههاي اصلي كشور رخ نمود ؛ به ترتيبي كه از مجموع بنادر فعال پنجگانه آبادان ، خرمشهر ، بندرامام ، بوشهر و بندرعباس ، بنادر آبادان و خرمشهر به كلي از صحنه حمل ونقل حذف شدند و بندر امام نيز به دليل نزديكي به مناطق جنگي به حالت نيمه تعطيل درآمد.

از سوي ديگر به علت نيازهاي فزاينده ناشي از ضرورتهاي جنگ و افزايش جمعيت ، ميزان واردات كالاهاي اساسي از طريق بنادر افزايش يافته بود و تعداد كثيركشتيهاي در انتظار تخليه در بنادر ، نگرانيهاي فراواني در زمينه بروز بحران ناشي از اتمام ذخيره كالاهاي اساسي در شهرها و جبهه هاي جنگ، فساد محمولات غذايي كشتيهاي در انتظار تخليه ، تهديد كشتيهاي منتظر تخليه از سوي هواپيماها و توپخانه دشمن و شمول دموراژها و بيمه هاي جنگي سنگين و كمرشكن به كشتيهاي منتظر ايجاد كرده بود .

براي مقابله با اين معضل ، ستادي متشكل از برخي دستگاههاي اجرايي، با مسئوليت معاونت وقت حمل ونقل وزارت راه و ترابري وقت، به عنوان يكي از شاخه هاي ستاد بسيج اقتصادي تشكيل شد و با اتخاذ تدابيري از جمله هماهنگي با دستگاههاي ذيربط و نيز تأمين و توزيع لاستيك و قطعات يدكي ، روغن موتور و ديگر خدمات مورد نياز كاميونداران ، موفقيت هايي در زمينه جلب و جذب آنان به سمت مبادي ورودي حاصل شد، اما از آنجا كه ميزان كالاهاي وارداتي ، بسيار بيشتر از توان پذيرش و بارگيري ناوگان حمل ونقل در آن مقطع بود ، مشكل نوبتهاي طولاني براي تخليه كشتيها كماكان ادامه يافت و درآذر ماه سال 1362، تعداد كشتي هاي منتظر تخليه به حدود 100 فروند رسيد.

با اوج گرفتن بحران ، گزارشاتي در زمينه وجود كالاهاي اساسي و مورد نياز كشور در بنادر جنوبي و محدوديت شديد در زمينه حمل ونقل و انتقال آنها به شهرها ومناطق جنگي ، از سوي مقامات وزارت راه و ترابري و وزارت بازرگاني ، به حضرت امام « ره » ارايه شد و رهبر كبير انقلاب اسلامي نيز در سخنراني خود در روز 26 آذر ماه 1362 ، با انفاس قدسيه خويش ، ضمن اطمينان دادن به مردم در زمينه وجود مايحتاج عمومي به مقدار مورد نياز در بنادر جنوب ، كاميونداران كشور را به مشاركت در تخليه هرچه سريعتر بنادر فراخواندند.

در پي صدور فرمان تاريخي امام راحل « ره » ، كاميونداران ، رانندگان و مؤسسات و انجمن هاي صنفي ، آمادگي خود را براي مشاركت در بسيج تخليه بنادر اعلام كردند و معاونت حمل ونقل وزارت راه و ترابري وقت نيز با ايجاد ستاد تخليه كالا از مبادي ورودي ، مديريت مؤثري را در زمينه هماهنگي دستگاه‌ها و نهادهاي ذيربط براي برنامه ريزي پهلوگيري كشتيها ، تأمين و بكارگيري تجهيزات و عوامل تخليه و بارگيري در اسكله ها ، افزايش ساعات كار گمركات و بنادر و ارايه خدمات مورد نياز كاميونداران ، به عمل آورد و در نهايت با درايت حضرت امام « ره » و فداكاري ، ايثار و تلاش شبانه روزي دست اندركاران حمل ونقل ، مشكل تجمع كالاهاي وارداتي و نوبتهاي طولاني تخليه كشتيها در بنادر كشور حل شد.

14 سال پس از زمان صدور فرمان امام راحل « ره » ، در سال 1376 به پيشنهاد وزارت راه و ترابري وقت و براي آگاه سازي هر چه بيشتر جامعه با نقش و جايگاه بخش حمل ونقل ، روز 26 آذر ماه ، از سوي شوراي فرهنگ عمومي كشور به عنوان روز حمل ونقل شناخته شد .

علاوه بر اين طي چند سال گذشته و همزنان با آغاز زمستان عمليات راهداري زمستاني از سوي راهداران زحمتكش آغاز مي‌شود و به همين مناسبت در چند سال گشذته از سوي مجموعه شوراي هماهنگي روابط عمومي‌هاي وزارت متبوع به صورت غير رسمي 26 آذرماه تا يكم دي ماه به عنوان هفته حمل ونقل نام‌گذاري شده است.

بنابراين اين روز و اين هفته قدرداني از خدمات ارزشمند رانندگان كليه صنوف حمل ونقل اعم از حمل و نقل جاده‌اي، هوايي، ريلي و دريايي و ساير دست‌اندركاران و مرتبطان با اين صنعت زيرساختي فرصتي مناسبت براي بازنگري نيازها و مشكلات اين بخش است .

برچسب‌ها:

نظر شما