شناسهٔ خبر: 27713 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به سینما فلسطین/ تلفیق معماری مدرن با هنر هفتم

سینما فلسطین تهران سینما فلسطین یکی از سینماهای تهران با معماری مدرن است که اگرچه در زمان آغاز به کار خود به عنوان مجلل‌ترین سینمای پایتخت آغاز به کار کرد اما همچنان هم به عنوان یکی از بهترین سینماهای ایران شناخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سینما فلسطین (سینما گلدن سیتی سابق) یک سینمای مدرن است که در نوروز ۱۳۴۶ توسط اوژن آفتاندلیانس معمار ایرانی تبار طراحی شد. آفتاندلیانس که در شهر تبریز به دنیا آمد در رشته معماری از مدرسه هنرهای‌زیبای پاریس فارع التحصیل شد و پس از تحصیل در سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم به ایران بازگشت. وی به مدت ۳۰ سال در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس پرداخت.

مهمترین آثار این معمار ایرانی- ارمنی شامل تالار رودکی، تالار وحدت، تالار فرهنگ، موزه مردم شناسی ایران، دبیرستان نوربخش، کاخ سعدآباد، کاخ فرح آباد، کاخ نیاوران، کاخ بابل، موزه کلیسای وانک اصفهان، نخستین ساختمان‌های فرودگاه مهر آباد، سینمای گلدن سیتی (سینما فلسطین تهران) و کلیسای سرکیس تهران است.

سینما فلسطین «گلدن سیتی سابق‌» در سال ۱۳۴۸، افتتاح شده و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱، در حال بازسازی بوده است. درجه سینما ممتاز و مجهز به سیستم صوتی دالبی، نور پردازی پیشرفته، سن، سیستم آتش‌نشانی، سیستم آب گرم و ... است. سینما فلسطین تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش و مرکز جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آموزشی و تربیتی رشد است. این سینما فروشگاهی نیز برای عرضه محصولات فرهنگی دارد. سینما فلسطین در خیابان طالقانی، نبش خیابان برادران مظفر قرار دارد.

مالکان اولیه سینما عزیزاله محتشمی و رحمت اله صفایی بودند و تاسیس آن در نوروز ۱۳۴۶ رخ داد و عملا در سال ۱۳۴۸ به بهره برداری رسید.

سینما گلدن سیتی (شهر طلایی) یک سینمای مدرن یک سالنه با لژ مخصوص و بالکن بزرگ که در میدان کاخ در روز پنجشنبه اول فروردین سال ۱۳۴۶ با نمایش فیلم عربسک (بطور انحصاری و تک سینمائی) و تحت تبلیغ" مجلل ترین سینمای پایتخت " رسما" شروع به کار کرد. گلدن سیتی قادر به نمایش فیلمهای ۷۰ میلیمتری با صدای استریوفونیک شش باندی بود. فیلم معروف "بن هور" برای نخستین بار (بدین طریقه) در تهران در گلدن سیتی در سال ۱۹۶۸ نمایش داده شد و تماشاگران ایرانی که تا انزمان فقط نسخه ۳۵ میلیمتری با صدای عادی " بن هور " را بر پرده سینماهای ایران دیده بودند، تازه به شکوه و عظمت واقعی ان پی بردند.

فیلم "عربسک" بمدت ۶ هفته در گلدن سیتی با موفقیت نمایش داده شد. برنامه دوم این سینما فیلم " جانی کول " با شرکت هنری سیلوا و سامی دیویس بود که از ۲۵ اردیبهشت با گروه سینمائی مولن روژ بر روی پرده رفت.

این سینما در زمان شلوغیهای انقلاب و اتش زدن سینماها، تحت مرمت و باز سازی و تغییر دکوراسیون بود. بعد از انقلاب، نام ان به "فلسطین" تبدیل شد و بعد از تفکیک سینما به سه سالن هم‌اکنون نیز مشغول بکار است و جزو یکی از سینماهای خوب و مجهز تهران به حساب می‌آید. /

برچسب‌ها:

نظر شما