شناسهٔ خبر: 2782 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

سردار مومنی در گردامیداشت هفته حمل و نقل مطرح کرد:

۷۸ درصد تردد زائران حسینی از مرز مهران انجام شد/ کاهش ۷.۵ درصد تلفات سوانح رانندگی در یک سال اخیر / عقب‌گرد صنعت خودروسازی در حوزه ایمنی

اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به افزایش 10 درصدی تردد در جاده‌های کشور در یک سال اخیر گفت: حجم تلفات جاده‌ای اما کاهش 7.5 درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سردار اسکندر مومنی رییس راهور ناجا  امروز چهارشنبه ۲۶ آذر در مراسم بزرگداشت هفته حمل و نقل که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزر شد، با اشاره به اینکه ۸۰ درصد تلفات جاده‌ای بر عهده عامل انسانی است، اظهارکرد: این در شرایطی ست که بیش از ۹۰ درصد از جابجایی مسافری و باری با حمل و نقل زمینی و کمتر از ۱۰ درصد دیگر با حمل و نقل ریلی و هوایی است.

رییس راهور ناجا با بیان اینکه هرجا جاده اس زندگی جریان دارد، ادامه داد: در روزهای گذشته دیدیم که در اتفاقی پیش‌بینی نشده بیش از یک و نیم میلیون نفر که در مراسم اربعین حسینی شرکت داشتند با موفقیت جابجا شدند. این افراد در سه مرز شلمچه، چزابه و مهران تردد کردند که بیش از ۷۸ درصد از این تردد‌ها از طریق مرز مهران انجام شد. حرکت جهادگونه خانواده حمل و نقل کشور باعث این موفقیت بوده است. این زائران که طی دو تا سه هفته به عراق سفر کردند، ظرف چند روز با کمترین سانحه به کشور بازگشتند.

مومنی با اشاره به کاهش ۷.۵ درصد تلفات سوانح رانندگی در یک سال اخیر گفت: از سال گذشته یعنی ۲۶ آذر ۹۲ که این مراسم در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شده بود تا کنون بیش از هزار نفر کمتر در سوانح جاده‌ای کشته شده‌اند. این درحالی ست که بیش از یک میلیون خودرو در این مدت پلاک شد و بیش از یک میلیون نفر گواهی نامه دریافت کرده‌اند. همچنین ترددهای جاده‌ای بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه با وجود کاهش تلفات هنوز در جایگاه مطلوبی در جهان قرار نداریم، اظهار داشت: متاسفانه ما در حوزه ایمنی خودرو پیشرفتی نداشتیم حتی در برخی خودرو‌ها شاهد پسرفت‌هایی در امنیت خودرو بوده‌ایم. البته میزان تلفات جاده‌ای به عوامل مختلفی بستگی دارد. ۵۰.۳ درصد از افرادی که در جاده‌های کشور کشته می‌شوند، سر صحنه حادثه جان خود را از دست می‌دهند و ۴۹.۷ درصد بعد از انتقال از محل سانحه بنابراین همه این عوامل باید مورد بررسی قرار گیرد.

مومنی افزود: در چندسال گذشته شاهد کاهش چشمگیر تلفات جاده‌ای بوده‌ایم. این اتفاق در شرایطی رخ داد که هیچ کار ویژه‌ای در حوزه‌های دیگر انجام نشد و تنها تغییر رفتار رانندگان باعث این اقدام بزرگ شده است اما نباید تمامی این بار سنگین را بر عهده رانندگان قرار داد زیرا باید همه عوامل مانند پلیس، خودروساز، راهداری و... را درنظر داشت. این عوامل باید با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند./

نظر شما